Pikmakarns ryggsäck - erfarenheter?

Re: Re: Ryggsäck diskussion

Palle_Z; sa:
Men det gör ju ingenting, det är ändå ryggen först som gäller, i alla fall enligt denna instruktionsfilm:

Salta gossar det där. Kan man nu konstatera att det är överflödigt att fästa kastlinan i grenremmen ...

Fin musik också förresten!

/Benny
 
Nu börjar du bli tjatig Pekka

pekvirk; sa:
Jag har samma åsikt som Ulf, ryggan är onödigt på korta turer(ung.30min. tillbaka bilen). Dubbar, UL-pik och bilnyckel, det är allt man behöver.

Pekka du har här en extrem och anser jag farlig och vilseledande åsikt.

I ett fåtal plurrningar med ryggsäck kan plurraren inte medverka själv till att ta sig upp och då behövs flythjälp tills plurraren får hjälp.

Om man plurrar utan ryggsäck så sjunker man djupare och kan lättare ådra sig skärsår i ansiktet och andra skador. Snabb avkylning av ansiktet triggar en inandningsreflex som inte kan undertryckas.

Ca var 5:e ung rekryt som slängdes i 5 gradigt vatten i försök som gjordes i England på 50 talet (Ref Keatinge, W.R. (1969) Survival in cold water. Blackwell Scientific Publications, Oxford, Great Britain.) drog in en kallsup och sjönk till botten.

Din uppfattning strider i mina ögon mot både vetenskap och beprövad erfarenhet och du utsätter andra för risker genom att upprepade gånger skriva den i inlägg.

Att sedan de flesta plurr är triviala är en annan sak.

Hur många gånger har du plurrat utan flythjälp? Hur många andra sådan plurr i full skridskofart har du kännnedom om?

Thure
 
att rekomendera andra att inte använda säkerhets utrustning tycker jag att man ska akta sig för. Att viss utrustning rekomenderas av klubbar och föreningar har en djupt rotad anledning.
 
Klargörande

Jag tror vi måste lugna ner diskussion. Vad som bitvis diskuterats är ALTERNATIVA säkerhetslösningar för kortare motionsturer på rekognocerad is. Vill man inte ha ryggsäck så finns det ANDRA flythjälpmedel. Dessa kan till och med vara BÄTTRE än mer eller mindre luftfyllda ryggsäckar.

Flytvästar av typen EN393 50N är testade och godkända som flythjälp, de hindrar inte åkningen och heller inte uppstigning/uppdragning ur vak. För kanotister och fiskare, skärgårdsbor...är detta en självklar sak. Ryggsäck är något man bär saker i.

Hur många av marknadens ryggsäckar är testade och godkända som flythjälp?
 
Men vad skriver Pekka.

Ulf titta vad Pekka skriver han nämner inte flythjälp:
"pekvirk (pekka virkkunen) skrev:
Jag har samma åsikt som Ulf, ryggan är onödigt på korta turer(ung.30min. tillbaka bilen). Dubbar, UL-pik och bilnyckel, det är allt man behöver."

Jag har tidigare flera gånger replikerat på liknande formuleringar från Pekka se t ex. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35552&pagenumber=5

Där Pekkas hela inlägg lyder:

"På små sjöar(c.5km tillbaka till bilen) kan man åka utan säck, rekommenderar."

Min replik överst på nästa sida i den tråden: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35552&pagenumber=6

Thure
 
Re: Klargörande

usilfver; sa:
Hur många av marknadens ryggsäckar är testade och godkända som flythjälp?

Ingen eftersom det är innehållet och hur säcken sätts på samt vem som bär den som avgör om den gör någon nytta.

Är man seriös bör man själv testa sin utrustning vid kall och/eller varmbad på djupt vatten.

Thure
 
För många år sedan var jag på värvningsmöte för medlemskap i SSSK, det var trevligt. Men när utrustningen förevisades blev jag betänksam. En ung kvinna vid veteranens sida packade upp sin ordinära vandringssäck och visade klädombytet i halvknutna Metrokassar. Den som försökt använda sopsäckar för packningen i kanadensare vet, att de snarare fungerar som vattensamlare...Denna ryggsäck skulle iallafall knappast jag föreställa mig vara en avgörande säkerhetsfaktor, med eller utan grenrem.

OBS! Därmed inte sagt att man ska strunta i säkerheten! Men värdet av sällskap och kunskap får aldrig underskattas, och utrustning får aldrig överskattas!

(På Långtarmen hade jag min tunna gamla dykväst, men ska prova Kanuks västar inom kort, om jag hittar ngn vak...)
 
Ryggan ser fin ut

hensa; sa:
Har lagt ut några bilder på min skridskosäck:
http://www.hensa.se/rygga/

/Henrik

Henrik: Det ser ut som om du är en hejare på att sy. Hittade även en bild på din kastlina, som verkar både smart och smidig.

Har du (och även ni andra) någon rekommendation vad gäller symaskin för att kunna sy ryggsäcksväv. Något speciellt att tänka på vad gäller styrka eller utformning på maskinen ?

Erik
 
Bygga om då?

Ok,

Flytvästar, torrdräkter, frisimmare mm

Efter att ha gått igenom ryggsäcksförrådet (inte så stort som det låter:) hemma började jag funder på om man skulle sy om en av alla ~30L ryggor man har. Flera har helt OK bärsystem och vissa har tom ventilerad rygg. Lätta är de också. Lite veka avbärarbälten möjligen.

Man skulle kunna sprätta botten och förlänga den nedåt och få ut 10-15 liter till. På kuppen åker ju avbärarbältet upp.

Givet att jag hittar ett ripstoptyg/motsv som funkar, vad behövs? Klarar man sig tex med vanlig symaskin och nylontråd?
/Oscar

edit: telepati? ser nästan ut som dubbelpostning :)


[Ändrat av Fjärdebrunn 2006-01-19 kl 16:20]
 
Re: Bygga om då?

Fjärdebrunn; sa:
Ok,

Flytvästar, torrdräkter, frisimmare mm

Efter att ha gått igenom ryggsäcksförrådet (inte så stort som det låter:) hemma började jag funder på om man skulle sy om en av alla ~30L ryggor man har. Flera har helt OK bärsystem och vissa har tom ventilerad rygg. Lätta är de också. Lite veka avbärarbälten möjligen.

Man skulle kunna sprätta botten och förlänga den nedåt och få ut 10-15 liter till. På kuppen åker ju avbärarbältet upp.

Givet att jag hittar ett ripstoptyg/motsv som funkar, vad behövs? Klarar man sig tex med vanlig symaskin och nylontråd?
/Oscar

Precis så har jag gjort själv och Bertil Stolt låtit göra. Med hustruns gamla Husqvarna så var det inga problem annat än i vissa hörn där man inte kommer åt med maskin utan måste handsy.

Kan för övrigt rekommendera att sy en egen packpåse/plurrpåse/innerpåse med form efter säcken i spinnakernylon. Suveränt lätt och nästan helt vattentätt om man tejpar med dubbelhäftande tejp innan man syr på maskin.

Thure
 
Re: Ryggan ser fin ut

rosengrenerik; sa:
hensa; sa:
Har lagt ut några bilder på min skridskosäck:
http://www.hensa.se/rygga/

/Henrik

Henrik: Det ser ut som om du är en hejare på att sy. Hittade även en bild på din kastlina, som verkar både smart och smidig.

Har du (och även ni andra) någon rekommendation vad gäller symaskin för att kunna sy ryggsäcksväv. Något speciellt att tänka på vad gäller styrka eller utformning på maskinen ?

Erik

Kanske fel forum men tråden har redan spårat ut, så fortsätter jag här.

Jag vill först också tacka Henrik för bilderna. Dom kommer nog att underlätta när jag väl kommer igång att sy igen, och slutar att skriva här ;) .

Jag har dels en gammal Husqvarna från 60 talet och dels en nyare Husqvarna i 15 kSEK klassen. Letar efter en skomakarmaskin eller liknande, men den måste gå att köra på enfas 220 V vilket begränsar utbudet.

Den gamla Husqvarna maskinen har sina fördelar när man syr i vissa material.

Dessutom vill jag åter puscha för denna lilla förträffliga ”plastbit” från Husqvarna som nog passar alla hemsymaskiner. Underlättar sömnad i skarven mellan tunt och tjockt.

http://www.husqvarnaviking.com/se/a...ories_search_details.asp?ItemNumber=411173245

4111732-45_i.gif


Per
 
Har nån provat dom automatiska uppblåsande flytväst med kolsyrepatron? Kanske kunde man bygga en rumpversion av det, dvs nån slags "airbag"?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JCG Pikmakarns Ryggsäck Viking Långfärdskridsko 3
KristoferBj Pikmakarns svart Långfärdskridsko 12
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
härö Pikmakarns handgjorda Långfärdskridsko 1
Pikmakarns pikar böjer sig Långfärdskridsko 10
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
avslutatmedlemskap160620 Ryggsäck för långfärdskridsko Långfärdskridsko 2
knotas Ryggsäck 30-40l - långfärdsskridskor/allround Långfärdskridsko 21
Pigdog Fjällräven Långfärd 40 alt Zandstras ryggsäck? Långfärdskridsko 6
Jette Grenremmar till ryggsäck Långfärdskridsko 4
thureb Lättare ryggsäck Långfärdskridsko 16
nene Storlek på ryggsäck!? Långfärdskridsko 9
jens.tinfors Vattentät Ryggsäck, kan det vara nåt? Långfärdskridsko 10
Sundom Simo Färgen av Pikmakarens nya ryggsäck Långfärdskridsko 2
ett_och_noll En 41 l ryggsäck som väger 400 g? Långfärdskridsko 30
Sundom Simo Ryggsäck, Råstu Skate 40 från Fjällräven Långfärdskridsko 0
Bertil Har du tyngre ryggsäck än kompisen? Långfärdskridsko 0
HannaCajsa Helt vattentät ryggsäck Långfärdskridsko 13
wernerm. ryggsäck Långfärdskridsko 11
Boots Varför lågt placerad ryggsäck? Långfärdskridsko 9
kr-val Ryggsäck på baken Långfärdskridsko 2
snövit Storek på ryggsäck igen.... Långfärdskridsko 6
Paddlamer Ryggsäck Långfärdskridsko 7
Anders.Appelqvist Ryggsäck med LÅG tyngdpunkt... Långfärdskridsko 2
KLAGER Ryggsäck för skridskoåkning Långfärdskridsko 0
jt ryggsäck Långfärdskridsko 5
Storlek på ryggsäck? Långfärdskridsko 1
tommydee Erfarenheter av Zandstra Tour Blå? Långfärdskridsko 10
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
Laffe Erfarenheter av Lundhags T-skate Långfärdskridsko 4
peppe_malmqvist Dåliga erfarenheter av slipning: Alewalds Långfärdskridsko 4
Mats R Dagens erfarenheter av handbrynen? Långfärdskridsko 12
kr-val Samlade erfarenheter lös häl Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.