Pikmakarns ryggsäck - erfarenheter?

BearSeat

Mezzner; sa:
En gång i tiden var väl Ingemar Stenmark(?) inblandad i nåt projekt där produkten hette Bearseat, och där denna utgjordes av ett sittunderlag som skulle vara påspänt på rumpan. Vill minnas att man fick en större beställning från försvaret men har inte hört nåt sen dess...

Jag har en BearSeat (använd en gång). Väger enligt min skridskovägningslista 178 g.
Data:
Björn Hamberg AB
Box 15050
750 15 Uppsala
 
Jag tillåter mig att glädjas för din säkerhet!
Själv knöt jag fast mig i stranden när jag var ut och pimplade på tunna, men troligtvis enligt din uppfattning mycket bäriga isar för ett par veckor sen.

Jag skulle ha så enormt dåligt samvete om jag drunknade för att jag klantat mig och varit ute på isen ensam.


Per Brune:
Det var klart att just du hade en sån!:)
Det måste vara en rätt unik pryl, jag fick endast en (rätt dålig) googleträff på den.
 
x-tra flythjälp

Jag har en förmåga att oavsett verksamhet alltid släpa med mig en massa saker så UL är inte direkt min grej men jag finner ändå ämnet intressant. Om det nu finns de som vill åka med en liten säck eller ingen säck alls men samtidigt önskar extra flythjälp kanske det finns potential i någon av de smidiga uppblåsbara livvästar som tagits fram för militär och polis. De modeller jag tänker på i första hand är de som tagits fram för att kunna användas enskilt eller fästas på bärsystem (eller skyddsväst men det är inte så aktuellt i skridskosammanhäng)?

Då får man ett flexibelt system som med endast ett justering av några remmar kan anpassas till användning med eller utan rygga.

Mustang Survivals variant:

http://www.mustangsurvival.com/products/product.php?id=472
 
Re: x-tra flythjälp

Prunus padus; sa:
Jag har en förmåga att oavsett verksamhet alltid släpa med mig en massa saker så UL är inte direkt min grej men jag finner ändå ämnet intressant. Om det nu finns de som vill åka med en liten säck eller ingen säck alls men samtidigt önskar extra flythjälp kanske det finns potential i någon av de smidiga uppblåsbara livvästar som tagits fram för militär och polis.

Bättre än ingen flythjälp alls, givetvis.
Men de flytvästarna triggas ju av att bli blöta (doppas i vatten). Innan flytvästen hunnit blåsa upp sig har du redan blivit rejält doppad.

Hur mycket mer nedkyld blir du av att få huvudet under vattnet, jämfört med att bli doppad upp till bröstet? Vad innebär det för dina möjligheter att komma upp om du får en rejäl kallsup?

Optimalt för UL-skridsko vore kanske nån lättvariant av flytoverall? Bara man kan ordna tillräcklig ventilation, förstås. De som finns på marknaden lär ju vara för tunga och för täta för att vara intressanta.
 
Re: Re: x-tra flythjälp


Bättre än ingen flythjälp alls, givetvis.
Men de flytvästarna triggas ju av att bli blöta (doppas i vatten). Innan flytvästen hunnit blåsa upp sig har du redan blivit rejält doppad.

Hur mycket mer nedkyld blir du av att få huvudet under vattnet, jämfört med att bli doppad upp till bröstet? Vad innebär det för dina möjligheter att komma upp om du får en rejäl kallsup?

Optimalt för UL-skridsko vore kanske nån lättvariant av flytoverall? Bara man kan ordna tillräcklig ventilation, förstås. De som finns på marknaden lär ju vara för tunga och för täta för att vara intressanta. [/QUOTE]

OK, jag förstår problemet med uppblåsbara västar, de klarar inte av att ge flythjäp vid själva purret. Om man ska gå mer åt flytkäder så är Rosebrooks jacka+byxa nog det minst klumpiga jag sett. Om den är för tät för skridskoåkning kan jag inte bedöma men de påstår själva att kläderna är lämpliga för skidor och skridsko. Någon som har testat?.

http://www.rosebrook.se/produkt.asp?varaID=13&kategori=1
 
Ryggsäck diskussion

Som har redan spårat ut... men.

Flytväst, speciellt de upplåsbara (automatflytväst) är inte lämpliga till oss.
- man kan inte ha ngt. övanpå denna och inte bakom nacken heller, inga rygga remmar eller dyligt.
- De blir så stora i framsidan så man kan inte komma upp från vaken ansikten först, utan måste antagligen dras på ryggen, detta är problem i båtlivet också fast man slipper bredvid och lyfta direct uppåt

Jag tror inte att en vanlig kanotväst ger mycket hjälp heller, vanligvis de fattas grenrem och största delen av flytmedel är i framsidan.

Så jag kommer att tro till en bra packat rygga i framtiden också med grenrem men kanske lite modifierat låsandordning.

mvh Simo

PS. Tuffa är ni pojkar som tänker skrinna till bilen som ligger så nära som 30min från vaken utan att byta.
Jag kan tänka mig att flytta några hundra meter till stranden och byta där men inte längre! men vi här i Österbotten är väl inte viking ättlingar heller...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JCG Pikmakarns Ryggsäck Viking Långfärdskridsko 3
KristoferBj Pikmakarns svart Långfärdskridsko 12
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
härö Pikmakarns handgjorda Långfärdskridsko 1
Pikmakarns pikar böjer sig Långfärdskridsko 10
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
avslutatmedlemskap160620 Ryggsäck för långfärdskridsko Långfärdskridsko 2
knotas Ryggsäck 30-40l - långfärdsskridskor/allround Långfärdskridsko 21
Pigdog Fjällräven Långfärd 40 alt Zandstras ryggsäck? Långfärdskridsko 6
Jette Grenremmar till ryggsäck Långfärdskridsko 4
thureb Lättare ryggsäck Långfärdskridsko 16
nene Storlek på ryggsäck!? Långfärdskridsko 9
jens.tinfors Vattentät Ryggsäck, kan det vara nåt? Långfärdskridsko 10
Sundom Simo Färgen av Pikmakarens nya ryggsäck Långfärdskridsko 2
ett_och_noll En 41 l ryggsäck som väger 400 g? Långfärdskridsko 30
Sundom Simo Ryggsäck, Råstu Skate 40 från Fjällräven Långfärdskridsko 0
Bertil Har du tyngre ryggsäck än kompisen? Långfärdskridsko 0
HannaCajsa Helt vattentät ryggsäck Långfärdskridsko 13
wernerm. ryggsäck Långfärdskridsko 11
Boots Varför lågt placerad ryggsäck? Långfärdskridsko 9
kr-val Ryggsäck på baken Långfärdskridsko 2
snövit Storek på ryggsäck igen.... Långfärdskridsko 6
Paddlamer Ryggsäck Långfärdskridsko 7
Anders.Appelqvist Ryggsäck med LÅG tyngdpunkt... Långfärdskridsko 2
KLAGER Ryggsäck för skridskoåkning Långfärdskridsko 0
jt ryggsäck Långfärdskridsko 5
Storlek på ryggsäck? Långfärdskridsko 1
tommydee Erfarenheter av Zandstra Tour Blå? Långfärdskridsko 10
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
Laffe Erfarenheter av Lundhags T-skate Långfärdskridsko 4
peppe_malmqvist Dåliga erfarenheter av slipning: Alewalds Långfärdskridsko 4
Mats R Dagens erfarenheter av handbrynen? Långfärdskridsko 12
kr-val Samlade erfarenheter lös häl Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...