Nytt löshälspaket

Bryna Everestskridskon

har jag gjort och det verkar vara likvärdigt med att bryna Lundhags/Almgrens dvs möjligen lite jobbigare än att bryna Skyllermarks.

Misstänker att Lundhags/Almgrens och Everest är något hårdare härdade än Skyllermarks.

Thure
 
Re: Re: Utstick

rohubi; sa:
thureb; sa:
Med moderna skor är iskrap av sulan eller frambindningen inte så stort problem men det finns en del finesser här.

Med lös häl får man ett lite längre skär och kan man luta avsparksskridskon mer kan man dra nytta av det längre skäret. Jag ser nästan bara fördelar med att försjuta skenan mot mitten av foten. Jag parallellförskjuter skenan ca 8 mm jämfört med var mitten av SNS-bindningen sitter under skon.

Thure

Nu är inte jag med alls - om skenan förskjuts mot mitten av foten, så blir det väl MER material närmast isen vid avspark?

Begrep ditt inlägg lite annorlunda nu när jag läste om det.

Du har rätt men du kanske har missat att jag kapat bor en hel del av aluprofilen på insidan av skridskon?

Den högra skridskon i bilden nedan är höger skridsko sedd underifrån den vänstra skridskon är vänster skridskon sedd uppifrån.

http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=18179
pic_18179.jpg


Thure
 
Re: efterlyser objektivt omdöme

[/QUOTE]
Hej Thure eller andra med erfarenhet av everest löshäl-skridskor!

Funderar på att köpa löshäl på stadiums eftersäsongsrea och undrar om du ännu provat att bryna Everests löshälskidskor (Everest "blå" antar jag Ivar åker på)?

Är det skilland jämför tmed andra märken? Är everest samma kvalitet eller sämre/bättre? En självutnämd expert i en konkurerande affär hävdade inte helt oväntat att hans "märkesskridskor" höll mycket högre kvalitet (och vill därmed motivera prisskillanden) men han talade ju verkligen i egen sak så jag efterlyser ett mer obejktivt omdöme om everest som ligger bra i pris på rean.

Tack på förhand!

/Patrik

[/QUOTE]

Köpte samma paket med Everest skridskor på Stadium efter tipset från Thure. Har åkt 58 mil på dem sen dess och de håller måttet hittills. Bryner dem för att behålla skärpan. Har för övrigt också borrat upp dem för att kunna sidoförskjuta bindningen.
Pjäxan Salomon Escape7 som man fick med har också passat mig bra.
/Sven
 
Frågade idag på Stadium om detta paket kommer att finnas även i år, det gör det, kostar 1 399:-. Det verkar som om skon någon gång fått en ny sula. Efter att ha kollat på nätet verkar den ha samma sula som Active 8 SC medan den tidigare hade något som liknar den som idag finns på Escape 5. Den nya sulan förefaller vara betydligt styvare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.