Nytt löshälspaket

Tre snäpp

Har för mig att det finns tre uppsättningar hål.

Detta borde inte ha passerat kontrollen av skridskorna vid packningen.

Thure
 
Re: Shockcord resultant och komposanter.

thureb; sa:
Min glappbegränsare och återfjädring har tunn shockcord som inte tar i och nöter mot sko eller metall det blir en lätt konstruktion där töjningen av gummibandet sker i rätt riktning dvs rakt nedåt.

Kjells variant verkar lika mycket eller mer framåt än nedåt och därför behövs grövre shockcord för rätt återfjädring/glappbegränsning.

Och Kjells konstruktion foto Bo Gustavsson. http://farfar.2038.com/bo/skating/2006-01-14/3.jpg

3.jpg


Thure

Våra olika lösningar "konkurerar" inte precis Thure, om man är nöjd med din pjäxa finns det absolut ingen anledning att åka på något annat än dina skridskor.
Men jag var inte nöjd där, därför gick jag över till den här lösningen. Jag skrev i mitt inlägg att bindningen inte är bra och behöver lättas, instrumentmakarn föreslog stål eller aluminium och det är troligast att det blir så med nästa prototyp.
Det var första gången som Allinstrument med sina nuvarande ägare höll på med skridskor fastän dom tidigare haft egen produktion. Jag gav dom väldigt lösa tyglar för att få ur en yrkesman hans smartaste lösningar, men det visade sig att i materialval och utformning så ligger glappskridskorna som redan gjorts längre fram i utvecklingen och dom materialen som finns där redan är redan utprovade och testade.
Vad det gäller corden så gnider den mot mina gummisulor och inget annat så det är nog inga problem med nötning men det upptäcker vi nog vad det lider.
Jag är fortfarande väldigt ny på det här, har bara åkt i två år och tycker det är jättekul, man blir inte isräv över en natt så jag håller mig på den ödmjuka sidan när jag tilltalar dig Thure :D

Tack för synpunkterna
 
Re: Re: Shockcord resultant och komposanter.

newcence; sa:
man blir inte isräv över en natt så jag håller mig på den ödmjuka sidan när jag tilltalar dig Thure :D

???
Håller du igen på sura kommentarer bara för att han är en av kottetoppskungarna?

-Palle
 
Re: Re: Re: Shockcord resultant och komposanter.

Palle_Z; sa:
newcence; sa:
man blir inte isräv över en natt så jag håller mig på den ödmjuka sidan när jag tilltalar dig Thure :D

???
Håller du igen på sura kommentarer bara för att han är en av kottetoppskungarna?

-Palle

Alltså borde det inte bredvid antal inlägg: x stå hur mycket poäng man har i den creddiga poänglistan?

Lasse Nilsson, kan du ge ett namn till listan över poängberäkningar? Jag vill ju kunna slänga mig med rätt namn efter att ha summerat mina poöng..
 
Re: Re: Re: Re: Shockcord resultant och komposanter.

boe skates; sa:
Lasse Nilsson, kan du ge ett namn till listan över poängberäkningar? Jag vill ju kunna slänga mig med rätt namn efter att ha summerat mina poöng..
Du tänker på den stockholmska "Visa-Porsche"-bland-skridskoåkare-listan men orkar inte leta själv?

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34508&pagenumber=3

Om någon behöver fråga vad "Visa Porsche" betyder så har den genast förlorat ett par amatörpsykologpoäng.

Namnet är för långt, krångligt och slappt så det borde bytas ut mot något engelskt nonsens. En travesti på det närbesläktade fenomenet name dropping skulle passa bra: Brag dropping?
 
Lasse kan man få en poängsättning för att lämna israpport från utsidan av Utö när man måste ta taxibåt en timme över öppet vatten för o ta sig dit? :p

o hur många poäng får man för o modda lisons pik?

hmmm...

fickludd från utfärd till delet?

osså finalen, vad får man om man lyckats överlista Lison om premiärsjön i år?(fick sällskap av han sen)


ps. e det nån som vet vilka tanter det e Thure pratar om? ds.
[Ändrat av newcence 2006-01-17 kl 19:32]
 
Re: Utstick

thureb; sa:
Med moderna skor är iskrap av sulan eller frambindningen inte så stort problem men det finns en del finesser här.

Med lös häl får man ett lite längre skär och kan man luta avsparksskridskon mer kan man dra nytta av det längre skäret. Jag ser nästan bara fördelar med att försjuta skenan mot mitten av foten. Jag parallellförskjuter skenan ca 8 mm jämfört med var mitten av SNS-bindningen sitter under skon.

Thure

Nu är inte jag med alls - om skenan förskjuts mot mitten av foten, så blir det väl MER material närmast isen vid avspark?
 
newcence; sa:
Lasse kan man få en poängsättning för
Eftersom du ber om det kan jag gärna sätta lite poäng.

att lämna israpport från utsidan av Utö när man måste ta taxibåt en timme över öppet vatten för o ta sig dit? :p
Pretantiöst effektsökeri, 0p


Oj! Om Lison lämnar sin pik till dig och säger något i stil med "Kjell, kan inte du fixa till min trollstav så att den blir lika bra som din?" och du förbättrar den och lämnar tillbaks den till en nöjd Lison så behöver du inga poäng, då står du över alla futtigheter.

Om du å andra sidan bara byggt ihop en hemgjord pik så är det mycket svårare. Åker du snyggt? På riktigt tunn is utan att någonsin plurra?


osså finalen, vad får man om man lyckats överlista Lison om premiärsjön i år?(fick sällskap av han sen)
Allt som har med Lison att göra ger poäng (i alla fall här på landet). 0,5p kanske.


Kan ingen ge Lison en dator med uppkoppling? Om han är ens hälften så bra som ryktet säger skulle kunskapsutvecklingen här på Utsidan kunna få sig en rejäl skjuts. Alla blir smartare av ett smart bollplank. (Sådär Kjell nu har jag snackat upp värdet av dina Lison-anekdoter en millimeter.)
 
Re: Re: Utstick

rohubi; sa:
thureb; sa:
Med moderna skor är iskrap av sulan eller frambindningen inte så stort problem men det finns en del finesser här.

Med lös häl får man ett lite längre skär och kan man luta avsparksskridskon mer kan man dra nytta av det längre skäret. Jag ser nästan bara fördelar med att försjuta skenan mot mitten av foten. Jag parallellförskjuter skenan ca 8 mm jämfört med var mitten av SNS-bindningen sitter under skon.

Thure

Nu är inte jag med alls - om skenan förskjuts mot mitten av foten, så blir det väl MER material närmast isen vid avspark?

Din anmärkning är riktig men du har förtått min konstruktion tvärtom. Jag förskjuter alltså skenan mot insidan av foten 8 mm jämfört med mitten av SNS-bidningen.

Thure
 
Lasse Nilsson; sa:
Pretantiöst effektsökeri, 0p
Fan!
(Jag va där för att laga en mobilmast)


Oj! Om Lison lämnar sin pik till dig och säger något i stil med "Kjell, kan inte du fixa till min trollstav så att den blir lika bra som din?" och du förbättrar den och lämnar tillbaks den till en nöjd Lison så behöver du inga poäng, då står du över alla futtigheter.

Nu va det ju inte riktigt så bra, räcker det med att han nickade nöjt när han såg den?

Om du å andra sidan bara byggt ihop en hemgjord pik så är det mycket svårare. Åker du snyggt? På riktigt tunn is utan att någonsin plurra?

Hmmm, nej, ja, ja(än så länge men det löser sig)

Allt som har med Lison att göra ger poäng (i alla fall här på landet). 0,5p kanske.

Han borde vara en inspiration för fler.

Kan ingen ge Lison en dator med uppkoppling? Om han är ens hälften så bra som ryktet säger skulle kunskapsutvecklingen här på Utsidan kunna få sig en rejäl skjuts. Alla blir smartare av ett smart bollplank.

Jag skulle lätt ge honom både dator, internet o support, men jag har en känsla av att han inte skulle ängna så mycket där iaf

(Sådär Kjell nu har jag snackat upp värdet av dina Lison-anekdoter en millimeter.)

Tack, vart skulle jag skicka dom där 200 kronorna?
 
bryna Everest? Re: Nu testad

thureb; sa:
Ivar och jag har nu provåkt Ivars skridskor som presenterades i de första inläggen i den här tråden. Kvalitén på det aktuella paret från Stadium verkar OK men jag tror att det går att minska radien lite till på kurvan för att skridskorna skall bli optimal för Ivar 9 år.

Thure

Hej Thure eller andra med erfarenhet av everest löshäl-skridskor!

Funderar på att köpa löshäl på stadiums eftersäsongsrea och undrar om du ännu provat att bryna Everests löshälskidskor (Everest "blå" antar jag Ivar åker på)?

Är det skilland jämför tmed andra märken? Är everest samma kvalitet eller sämre/bättre? En självutnämd expert i en konkurerande affär hävdade inte helt oväntat att hans "märkesskridskor" höll mycket högre kvalitet (och vill därmed motivera prisskillanden) men han talade ju verkligen i egen sak så jag efterlyser ett mer obejktivt omdöme om everest som ligger bra i pris på rean.

Tack på förhand!

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.