Nytt löshälspaket

Nu förstår jag

Bos bild förklarar funktionen hos shockcorden tyckte inte om dragningen av shockcorden på Kjells bild.

Thure
 
Nu testad

Ivar och jag har nu provåkt Ivars skridskor som presenterades i de första inläggen i den här tråden. Kvalitén på det aktuella paret från Stadium verkar OK men jag tror att det går att minska radien lite till på kurvan för att skridskorna skall bli optimal för Ivar 9 år.

Thure
 
Re: Nu förstår jag

thureb; sa:
Bos bild förklarar funktionen hos shockcorden tyckte inte om dragningen av shockcorden på Kjells bild.

Thure

Fördelen med denna lösning är t ex att man inte behöver skära i skon eller göra avgjutning antar jag. Liknar Krister Valtonens och Erik Wåhlins och den som Bo gjorde som han sågade. Finns det nackdelar? Måste shockcorden vara kraftig för att håll fast skon i bindningen?

-Palle
 
nackdelar/fördelar

Jag har väldigt bristande erfarenhet än så länge men här kommer ett försök:
Fördelar:
Jag kan ha andra skor utan att modifiera bindningen
Mindre känslig för snö i mönstret
Sitter förvånandsvärt bra!
Nackdelar:
Måste ha grov cord för att foten inte ska röra sig än så länge(kanske ingen nackdel alls, väldigt bra glappbegränsning)

Med tillpassning av formen för min sko skulle jag få bättre grepp men å andra sidan skulle den inte funka med andra skor då

Jag är fruktansvärt nöjd än så länge, ska kapa till ett par skenor som har längre uppslipning och är utan brottanvisningar(precis framför skon finns det för lite material för hafsisen)
Jag ska även göra en likadan bindning fast den ska vara 100-150 gr lättare, dagens bindning är i väldigt tjock mässing utan lättningshål. Formen går även att göra om så att det går åt mindre material.

red. Det är för övrigt Bo Olle och Jocke i Vela som vänligast delat med sig av sina år med utveckling som gjort att jag kunnat pricka såpass rätt på första försöket
 
Höjden på skenan.....

....hur hög måste den vara för att undvika problem med att bindningen tar i isen vid frånskjutet t.ex.? Eller finns inte detta problem kanske?

Vilken fördel får man med en gummicord jmf med en t.ex en tunn wire (med ngn form av möjlighet till att reglera trycket från wiren)? Fungerar gummicorden som en begränsare av glappet också om den är placerad som på bilderna eller är den bara till för att trycka in skon i stövelbindningen?

Varianten av bindningen är ju till utseende och funktion(?) mkt lik en traditionell kabelbindning eller telemark bindning.

/J
 
Re: Höjden på skenan.....

Jonas.O; sa:
....hur hög måste den vara för att undvika problem med att bindningen tar i isen vid frånskjutet t.ex.? Eller finns inte detta problem kanske?

De flesta skenor är nog tillräckligt höga, metallen bygger inte mycket extra jämfört med att bara ha en sko direkt på skenan.

Vilken fördel får man med en gummicord jmf med en t.ex en tunn wire (med ngn form av möjlighet till att reglera trycket från wiren)? Fungerar gummicorden som en begränsare av glappet också om den är placerad som på bilderna eller är den bara till för att trycka in skon i stövelbindningen?

Fungerar även som glappbegränsare. Gummicord är okomplicerat, naturligtvis sämre hållbarhet än en vajer men lätt att ha med sig extra. Finns många möjliga lösningar. Kjell har fått till en smart dragning. Jag tycker detta är en bra lösning på glappbegränsare som precis som du skriver påminner om telemarksbindningar.

-Palle
 
Re: Re: Höjden på skenan.....

Palle_Z; sa:
Jonas.O; sa:
....hur hög måste den vara för att undvika problem med att bindningen tar i isen vid frånskjutet t.ex.? Eller finns inte detta problem kanske?

De flesta skenor är nog tillräckligt höga, metallen bygger inte mycket extra jämfört med att bara ha en sko direkt på skenan.

Har man normalstora fötter runt 43 är det inget problem, Olle däremot som rockar 47, hans skor och även då bindningarna blir så breda att de skrapar i isen vid avsparken. Han löste det med en 10mm kloss under bindningen.
 
Ok, graden av Kalle Anka fötter med tillhörande skor påverkar alltså. Stämmer nog eftersom jag hörde om ngn som upplevt problem med detta och "löst" det genom att sidoförflytta bindningen så mycket som möjligt mot utsidan av skridskon. Har man otur kan den lösningen leda till knepig inställning av skridskon antar jag.....

/J
 
Utstick

Med moderna skor är iskrap av sulan eller frambindningen inte så stort problem men det finns en del finesser här.

Med lös häl får man ett lite längre skär och kan man luta avsparksskridskon mer kan man dra nytta av det längre skäret. Jag ser nästan bara fördelar med att försjuta skenan mot mitten av foten. Jag parallellförskjuter skenan ca 8 mm jämfört med var mitten av SNS-bindningen sitter under skon.

Thure
 
Shockcord resultant och komposanter.

Min glappbegränsare och återfjädring har tunn shockcord som inte tar i och nöter mot sko eller metall det blir en lätt konstruktion där töjningen av gummibandet sker i rätt riktning dvs rakt nedåt.

Kjells variant verkar lika mycket eller mer framåt än nedåt och därför behövs grövre shockcord för rätt återfjädring/glappbegränsning.

http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=18174
pic_18174.jpg


http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=18178
pic_18178.jpg


http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=18173
pic_18173.jpg


Och Kjells konstruktion foto Bo Gustavsson. http://farfar.2038.com/bo/skating/2006-01-14/3.jpg

3.jpg


Thure
 
Re: nackdelar/fördelar

newcence; sa:
Jag ska även göra en likadan bindning fast den ska vara 100-150 gr lättare, dagens bindning är i väldigt tjock mässing utan lättningshål.

Mässing verkar långt ifrån optimalt dural eller rostfritt stål sannolikt mycket bättre.

Thure
 
Bindningarna olika monterade!

Var ute på en fin tur på 4,3 mil idag. Härligt.

Efter drygt halva turen upptäckte jag att löshälsbindningarna var olika monterade på everestskridskorna som min ena turkamrat hade. Den ena satt längre fram än den andra. Bindningarna var originalmonterade. Kvalitetskänsla?

Annars verkade han dock nöjd.

/Andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.