Polariserande glasögon eller inte?

Nyligen avslutade jag en semester med bla bad och cykel. För första gången använde jag polariserande solglasögon. Det blev ju lite annorlunda. Jag såg "ner i" vattnet, genom bilarnas vindrutor samt hade svårt att avgöra om asfalten var blöt eller hade annan tjärfärg.

Kom då på att jag behöver fråga forumet: Är polariserande glasögon att föredra vid skridskoåkning?

Jag misstänker att vatten på isen, iskanter, överis o dyl märks sämre med polariserande glas. Dessutom får man ev bekymmer att kalibrera om utifrån vad man ser och hur det skall bedömas då glasögonen åker på eller av.

Vad säger ni? Har någon bestämt vad som är att föredra?
 
Jag tycker att polariserande glas är att föredra därför att man blir mindre bländad och framför allt skyddar ögonen strålning...
Det är först och främst därför jag har dem.
 
överisfilter!?

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av polariserande solglasögon. Jag brukar vanligen åka helt utan solglasögon, känns skönast så (bättre runtomsikt?).

Men ditt uppslag ger intressanta idéer. Skulle det vara möjligt att skapa en lins/filter som ger information om olika issorter? Något väldigt smidigt vore om man kunde skilja på överis och icke-dito som kan vara svåra att skilja åt ofta. Kanske en uppsättning med linser som man kunde använda vid olika tillfällen?
 
Kul idé

Ett överisfilter vore kalas.

Jag har inte heller någon aktuell erfarenhet av polariserande glasögon/påhäng vid isbedömning.

Synintryck är viktiga vid isbedömningen men måste kompletteras med fantasi och ett sökande efter vad som gjort att isen är så just där.

T ex överis finns nästan alltid nära lovartsland. Det har varit vatten på isen och vattnet har blåst med vinden och samlats i pölar nära de stränder som haft pålandsvind.

När man skaffat den informationen kan man ofta undvika t ex öststränder och därigenom minska risken att komma ut på överis.

Vad beträffar själva frågan så instämmer jag med att polariserande glas skulle kunna vara en nackdel om de gör att man ser botten under isen bättre och man har svårare att se de reflexer i isen / övergången is vatten som skvallrar om överis.
Bäst kanske vore vridbara polariserande linser?

Thure
[Ändrat av thureb 2004-10-24 kl 22:09]
 
Polariserande glasögon är bra

Jag tycker polariserande glasögon avsevärt underlättar isbedömningen på blank is i solsken, särskilt i motljus (vid starkt bländade motljus kan man även "kryssa" i zick-zack mot solen för att se bättre på lurig is). Jag använder nästan alltid polariserande glasögon vid soligt väder. Jag har inte upplevt några nackdelar. Tvärtom ser man skiftningar i isen bättre. I svagt ljus (skymning) ser man dock sämre med alla mörka solglasögon. I bistert väder med svagt lyse kan det vara bättre med ett par skidglasögon med klara ofärgade glas (inte alltid lätta att hitta).

Angående överis, så är den ofta mycket svår att se. Ibland förekommer överis även långt från stränderna, och då är den extra förrädisk. I vissa fall kan det synas ett ”fibrigt” eller ”matt” mönster i isytan som skvallrar om överis, men det kan vara svårt att se och ofta syns ingenting alls. Jag tror inte det finns några fungerande överisfilter, men kraftiga skidglasögon kan nog minska skadorna vid fall i överis. Hjälm är nog ett bra komplement.

Mitt råd: skaffa ett par polariserande solglasögon och ett par skidglasögon med ofärgade glas.
… och se upp för överisen.
[Ändrat av pby 2004-10-25 kl 21:39]
 
Re: Polariserande glasögon är bra

Exempel på skillnad mellan polariserande glas och inte. Isens kristallstruktur framträder klart bättre med.

Med polariserande glas:
pic_10431.jpg


Utan:
pic_10432.jpg


... sen kan man ju fundera på om man behöver se isens kristallstruktur. Men den största fördelen med polariserande glas är enligt mig minskningen av reflexer vid motljus.

/ Johan
 
Re: Kul idé

thureb; sa:
Ett överisfilter vore kalas.

T ex överis finns nästan alltid nära lovartsland. Det har varit vatten på isen och vattnet har blåst med vinden och samlats i pölar nära de stränder som haft pålandsvind.

Thure
[Ändrat av thureb 2004-10-24 kl 22:09]

Bra ide med överisfilter men utgående från betraktaren ligger lovart åt det håll som vinden blåser från och lä i den riktningen som vinden blåser till.

Gustaf
 
Lite erfarenhet

Efter att ha testat mina relativt mörka polariserande glasögon kan jag sammanfatta erfarenheterna så här:
- I motljus är polariserande glasögon att föredra. Då finns så många reflektioner att det utan glasögonen blir för mycket och bländande. Här är också polariserande bättre än vanliga solglasögon.
- I medljus tycker jag att polariserande glas tar bort för mycket reflektioner. Det blir svårt att läsa isens små variationer. De som avslöjar var det är genomfruset eller så slätt att det indikerar ex. överis.
- På fina kärnisar blev det alltför mörkt med mina polariserande. Kunde inte se de små luftbubblor som trots allt är infrusna och avslöjar tjockleken på isen. Det kan ha varit en effekt av färgtonen, och inte polariseringen.


Generellt tycker jag att glasögon gör mig mindre trött i ögonen efter en dag ute på isen.

(Rubrikikonen var given!)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
j3n5 Nya Zandstra, cruise, quest eller tour? Långfärdskridsko 5
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
4623 Skid pjäxor eller vandringskänga? Långfärdskridsko 10
sonias Skyllermarks 42 eller 47 cm? Långfärdskridsko 5
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Fröken Jönsson Skryllermarks röd eller blå? Långfärdskridsko 33
emeliem Lundhags Exa NNN BC eller Zandstra Blade med BC? Långfärdskridsko 20
monokrom Remmar eller snabbkoppling? Långfärdskridsko 18
johnliungman "Rekommanderad istjocklek" - bra eller dålig idé? Långfärdskridsko 5
N3lson Paket från Intersp*rt, St*dium eller Te*m Sp*rtia Långfärdskridsko 4
friluftsdag Rottefella R3 skate eller BC Långfärdskridsko 4
peonemas Paket I eller Paket II? Långfärdskridsko 9
mickesommar Kängor eller pjäxor? Långfärdskridsko 11
R-p Lundhags Delta eller Nordic ? Långfärdskridsko 2
dabac stavar eller inte till vikingarännet? Långfärdskridsko 16
frarol Lös eller fast häl för nybörjare? Långfärdskridsko 7
pausch Ältaån eller Brotorpskanalen? Långfärdskridsko 12
thureb Stöphål flöde uppåt eller nedåt? Långfärdskridsko 12
rannug Bästa dubbelpiken? Pikmakarn eller Lundhags? Långfärdskridsko 35
elojanne Lundhags Delta & Vector, kvalitet eller skräp?? Långfärdskridsko 21
Mats L Lös häl eller inte? Långfärdskridsko 17
Fransila skridskoisar i Stockholm eller på Åland? Långfärdskridsko 1
pausch Vänster- eller högervarv på isen Långfärdskridsko 36
rab Åkteknik: Tips på hemsida eller litteratur? Långfärdskridsko 15
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
rsimonss Träpik eller sond? Långfärdskridsko 7
Palle_Z Dubbelknuff eller inte? Långfärdskridsko 3
dabac Kurva eller radie? Långfärdskridsko 1
...Uffe... Lös häl eller inte Långfärdskridsko 11
jens w Pilot eller Profil? Långfärdskridsko 2
L-Å Lundhags Cruise eller Zandstra Långfärdskridsko 1
avslutatmedlemskap150217 Vikingaränn eller vikingatur? Långfärdskridsko 1
annsan Lös eller fast häl till nybörjare? Långfärdskridsko 15
Blåbär Lös häl eller ej? Långfärdskridsko 1
dexecupen Långt fram eller bak.. Långfärdskridsko 2
Fördelar med långa eller korta skridskor? Långfärdskridsko 1
Haglöfs Novalite eller Almgrens Snabben? Långfärdskridsko 3
Vandringskänga eller pjäxa? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.