Glapp Generation 5 Carbo

Re: Hälfix?

usilfver; sa:
Sexan ser bra ut, men man måste alltså gjuta om när man vill byta kängor!

Jag ser att det nu finns uppborrade hål i styrningen för hälpartiet. Är detta för att spara vikt, eller för att man skall fästa en rem för att kunna fixera hälen vid behov (tunn överis t.ex.)?

Jag tycker att man har god hjälp av en glappbegränsare/klackåterfjädrare. Ger betydligt bättre kontroll och stabiltetskänsla på ekipaget.

En sådan kan man arrangera på flera sätt. Jag har min i form av en 3 mm gummilina ned från en rem som jag sätter runt skoskaftet utanpå byxan ned till en bult bakom klacken. Jag hakar i en nyckeling som sitter i gummilinan rund den bakåt bockade bulten.

Andra har motsvarande över vristen till bakre delen av skridskon. Se Bertil Stolts lösning. http://hem.bredband.net/skateside/sida1.jpg

Ytterligare en möjlighet är som hälremmen på en gammal kabelbindning med "låg fästpunkt".

Bos variant på generation 6 påminner mest om den senare.

Thure
 
Jag har just samlat på mig prylar för ett Genaration 6-bygge. Det startar i helgen.

När det gäller glappbegränsare, återfjädring och hälfixering funderar jag på följande lösning.

Överkanterna på bakre klyset viks ut som runda krockar liknande de som sitter på traditionella rembindningar. I dessa kan sedan en 3-6mm gummilina med öglor i ändan fästas för glappbegränsning/återfjädring, alternativt en rem/snöre för fixerad häl när det finns anledning till det.

Borde bli en snabb och enkel lösning (hoppas jag)

Någon som har prövat något liknande?
/Oscar
 
Grymtningar...

Ursäkta Bo Gustavsson, jag beundrar din skridsko, men har ändå några grymtningsartade frågor:

1. Idén med Lars Lison Almkvists och din glappmodell är ju att göra sig kvitt ett fast system i stil med Nordic och kunna använda sina favoritvandringsskor/kängor - med glapp.

Med gjutningstekniken binder man in sig i ett ännu smalare system, nämligen sitt eget! Hur går det att använda en vanlig telemarkskänga i denna bindning? Utan hälfix? Med Telemark behövs bara en fungerande tålåsning och en rem. Sedan kan man ta sig fram med vilken skena som helst.

2. Remtyg=otyg: Hur funkar det med is&snö i mönstret, stela fingrar & fuktig rem? Glappskridsko i sidled?

Fattar inte varför man inte kan göra bekväma och lätta skor MED Nordicsulans läpp, som inte är gjorda för skidåkning. Varför ska det vara så svårt? Skulle ju lösa många problem - eller vad tycker ni?
 
Jag är inne på samma linje som du föreslår. I mina försök med ”glappskridskor” har jag utgått ifrån en Skyllermark, modell Möja. På den har jag monterat en standard NN 75 bindning, efter tips här på Utsidan. Bakbindningen från Möjaskridskon har jag kvar som hälstyrning. I dess krokarna som normalt används till vristremmen faster jag en gummilina med knutna öglor i ändarna. Jag har nu åkt i ca 6 timmar och det fungerar så här långt bra. Original vristrem bör gå att användas till att spänna fast pjäxan när man vill åka med fast häl. Den måste då först modifieras för att kunna tas av och sättas på utan krångel.

/Gunnar
 
Re: Grymtningar...

Grymta på ni! Jag skriver här för att föra debatt, inte monolog ;)

usilfver; sa:
1. Idén med Lars Lison Almkvists och din glappmodell är ju att göra sig kvitt ett fast system i stil med Nordic och kunna använda sina favoritvandringsskor/kängor - med glapp. Med gjutningstekniken binder man in sig i ett ännu smalare system, nämligen sitt eget!
Den fundamentala idéen är inte att göra sig kvitt ett visst system till fördel för ett annat, det handlar om att ersätta ett icke fungerande och utdömt system med ett nytt fungerande.

NN75 är inte intressant för oss. Den är ratad på följande punkter
(i relevansordning, hehe)

1. "Läppen"
Den framskjutande läppen hindrar effektivt till att färdas (springandes eller gåendes) fritt i terrängen. Man blir snabbt en "Don Martin" som styltar omkring med för långa tår, skogspromenader, forget about it!

2. Sulan / Lästen
Lästen i de NN75 skor vi har kunnat uppbringa har varit fruktansvärt enkel, ingen tanke har lagts på den stackaren som skall använda de här skorna. Tillverkningen av dessa lästar är otäck primitiv om man jämför med moderna skotillverkares standarder. Sulan är också en mardröm att halka omkring på, säg inte att ni litar på att ni har fäste när ni är på en hal klippa med NN75 på fossingarna?

3. Lädret
Läderskor är inte fel i sig, många av de snyggaste herrskor man kan få tag på är i just läder, och de passar bättre till en 3 delad kostym än som terränggående fordon på en skridskoåkare. Hur väl du än jobbar med att behandla dina läderskor så kommer de aldig att vara vattentäta, punk slut. Och torr om fötterna värdesätter i alla fall jag mycket högt.

4. Vikten
Vi som är ute och jobbar länge blir förr eller senare viktmedvetna. NN75 pjäxor är tunga, och i och med att de suger upp rejält med vatten är det inte ovanligt att de fördubblar sin vikt under en utfärd.


usilfver; sa:
2. Remtyg=otyg: Hur funkar det med is&snö i mönstret, stela fingrar & fuktig rem? Glappskridsko i sidled?

Klart bättre än förväntat, avgjutningen har ett fint "släpp" mot slask och snö. Knacka skridskon mot foten innan du sätter på den och sulan + bindning blir rena.

usilfver; sa:
Fattar inte varför man inte kan göra bekväma och lätta skor MED Nordicsulans läpp, som inte är gjorda för skidåkning. Varför ska det vara så svårt? Skulle ju lösa många problem - eller vad tycker ni?

Ja, som den som orkat läsa ända hit förstår är jag inte vidare förtjust i NN75 systemet, och jag ser att sporten (vår sport skridsko, inte skidåkningen) skulle må bra av ett eget system, gjort för skridskoåkning och inte skidåkning.

Mycket åsikter blir det..

/Bo
 
Jag håller med om det mesta eftersom jag har telemarkskängor benämnda Garmont, som bättre kanske lämpar sig för tungdykningsuppdrag...

MEN: Det finns ändå fördelar med "läppen:

1. Man slipper allt vad remtyg heter.
2. Man slipper känsliga Solomonsystem
3. Man kan byta griller sinsemellan varandra i nödfall.
4. Man kan åka skredstång/telemark/fjällskidor med samma skor!

OK- det ultimata skridskosystemet väntar vi ännu på. Kanske en rosfri axel tvärs genom sulan, att bara snäppa fast i en bygel, så pivotpunkten flyttas bakåt en bit och läppen inte behövs? Och inga remmar...

Jag skulle också vilja ha inställningsmöjlighet medelst insexnyckel. Är ingen tekniker, men kanske man kan få justeringsmöjlighet momentant i sid- och längsled med excentriska skruvar?
 
Kostar?

Ser sköna ut. Om man nu också kunde få ner läppen lite i tjocklek och längd så snavar man mindre med stela ben.

Får sätta upp dem på önskelistan...

/Ulf
 
Jag håller med dig Ulf, det finns naturligtvis många fördelar ändå, men för mig väger nackdelarna tyngre.

usilfver; sa:
4. Man kan åka skredstång/telemark/fjällskidor med samma skor!

En kommentar här är att det är en stor säkerhetsrisk att ha skredstången fäst vid foten med skidbindning, plurrar man har man det ganska svårt att ta sig upp emd en skida på foten, där är en lappbindning säkrare, skredstången glider av foten så fort man hamnar i vattnet, skredstången som flyter slänger man upp på isen och sen kliver man upp som vanligt.

/Bo
 
Skredstång + kanaltricket

boe skates; sa:
En kommentar här är att det är en stor säkerhetsrisk att ha skredstången fäst vid foten med skidbindning, plurrar man har man det ganska svårt att ta sig upp emd en skida på foten, där är en lappbindning säkrare, skredstången glider av foten så fort man hamnar i vattnet, skredstången som flyter slänger man upp på isen och sen kliver man upp som vanligt.

/Bo

Lite egna erfarenheter:

Skredstångsbindningen skall passa både på höger och vänster sko. Därmed fungerar inte en NN 75 bindning men en sådan sko sitter rätt bra på plats i en lapp/rembindning enligt Lars Lison Almkvist.

Ett par lätta och gärna korta löpskidor är ett bra alternativ till skredstång på skarföre och är betydligt bättre än skredstång vid djupare icke skarad snö.

Det är inte så besvärligt att plurra med fastsittande skidor som man skulle tro förutsatt att man har lättmanövrerade bindningar och har rejäl flythjälp i ryggsäck med grenrem/midjerem.

Jag plurrade i mars 1987 med fastsittande skidor i den översnöade lotsrännan väst Landsort. Flöt bra på ryggsäcken. Böjde benen och lossade mina NN75 bindningar med händerna under vattnet. Slängde upp skidorna på den fasta iskanten och följde själv efter.

Bo och jag har liknande invändningar mot NN 75 skor i skridskosammanhang.

Jag tycker man skall utgå från skor som man trivs med och sedan anpassa bindningar och skridskor efter skorna.

Jag gillar SNS-systemet då man snabbt får på och av sig skridskorna och då systemet ger utmärkt kontroll i sidled. Glappbegränsare behövs. Lars Lisons och Bos olika varianter är intressanta men "smala" i den bemärkelsen att de kräver en hel del av brukaren. De kan inte konkurrera i grenen skridskor av och på snabbt.

Ett av mina grundkrav på skridskor är det stora frisiska kanaltricket.

Dvs åk på en skridsko lossa den andra med handen vinka med skridskon till publiken och sätt sedan på skridskon i farten och fortsätt åka. När det går med Bos system så skall jag själv kanske börja med det.

Thure
 
Re: Skredstång + kanaltricket

thureb; sa:
Jag gillar SNS-systemet då man snabbt får på och av sig skridskorna och då systemet ger utmärkt kontroll i sidled. Glappbegränsare behövs.

Thure

Med Pilotpjäxan och Profil-ellerPilotbindningen behövs ingen begränsare. Jag förstår inte alls hur ni ser det så viktigt.
 
Re: Re: Skredstång + kanaltricket

pekvirk; sa:
Med Pilotpjäxan och Profil-ellerPilotbindningen behövs ingen begränsare. Jag förstår inte alls hur ni ser det så viktigt.

Pilotpjäxan är inte lämpad för promenader vilket gör att jag inte är så intresserad av den.

Jag har inte provat pilotpjäxa eller pilotbindning.

Jag har testat liknande pjäxor med nylonsula med SNS-profilbindning och de är bra för skridskor men sämre för promenad.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.