Glapp Generation 5 Carbo

pekvirk; sa:
[Jag minnas bra hur spännande det var första gången prova "lös häl" redan 1992, telepjäxa+Rottefella, fungerar ännu idag fint. Har någon börjat förre mig glapp?

Kanske, någonstans någongång (Utsidan, SSSKs jubileumsbok, Långfärdsåkning på skridskor??) vill jag minnas att jag läst om någon som gjorde på liknande vis på 80-talet. Typiskt en av dessa i efterhand självklara lösningar som dock väldigt få faktiskt kommer på.

-Palle
 
Palle_Z; sa:
pekvirk; sa:
[Jag minnas bra hur spännande det var första gången prova "lös häl" redan 1992, telepjäxa+Rottefella, fungerar ännu idag fint. Har någon börjat förre mig glapp?

Kanske, någonstans någongång (Utsidan, SSSKs jubileumsbok, Långfärdsåkning på skridskor??) vill jag minnas att jag läst om någon som gjorde på liknande vis på 80-talet. Typiskt en av dessa i efterhand självklara lösningar som dock väldigt få faktiskt kommer på.

-Palle

"..sensationellt påstående från mitten på 70-talet fram ur hjärnkontoret. Jag hade introducerat Lennart Glanz på långfärdsskridskor. Lennart som var en kunnig skridskoåkare från början hade använt sina praktiska och initiativrika färdigheter till att göra en skridsko själv. Bindningen var en rottefellabindning till vanliga skidkängor, ingenting mer. Det går inte sa jag i telefon. Lennart som hade provåkt var av en helt annan mening. Jag hade avskärmat mig från experimentet och inte förrän nyligen insett hur nära det var.."
/Lars Lison Almkvist
Citerat från Lasses text:
http://www.sssk.se/hjul/isdoublepush.htm
 
Håller det?

Hej.

Bosses skridskor av den senaste generationen är mycket läckra men hur många mil är de testade? Med en tung kraftfull åkare och vrakis så är jag lite rädd för att kolfibersulhakarna kan kollapsa vid bultskallarna / muttrarna eller brickorna.

Freeheels kolfiberprofiler har åtminstone tidigare då och då gått sönder vid långfärdsåkning utanför plogade banor.

Men jag tror att Bosse är på helt rätt väg med mönsterpassningen för att fixera sulan i främre sulhaken.

Om konstruktionen håller så är skridskorna en smärre revolution.

Thure
 
pekvirk; sa:
Jag minnas bra hur spännande det var första gången prova "lös häl" redan 1992, telepjäxa+Rottefella, fungerar ännu idag fint. Har någon börjat förre mig glapp?

Under senare delen av 70-talet så importerade Ulf Silvander en fjädrande bakbindning som han sålde till skridskokamrater. Med den bindningen så kunde klacken lyftas ca 2 cm.

Jag hade sådana skridskor mellan 1978 och 1984 och jag tyckte det fungerade bra.

Liknande glapp fanns i de flesta trästocksskridskor med läderremsbindning. Sådana skridskor har åtskilliga hundra år på nacken. (1200-talet?)

Kanske var det någon slags halvglapp?

Hälsningar Thure
 
Varibel bredd på hakarna

Har kört några gånger på mina nya Glapp4 men har fortfarande svårt att få styrsel på skäret p.g.a. skon är så låg. Ville därför prova att byta upp mig till stabilare skor och insåg då en nackdel med konstruktionen: man blir bunden till en viss sko.

Man skulle vilja ha hakar fram och bak som gick att ställa in bredden på. Kanske två L-formade plåtbitar som gick att skjuta ihop. Någon som funderat på detta? Bo?
 
Re: Varibel bredd på hakarna

kr-val; sa:
Man skulle vilja ha hakar fram och bak som gick att ställa in bredden på. Kanske två L-formade plåtbitar som gick att skjuta ihop. Någon som funderat på detta? Bo?

Ganska naturlig lösning, bara att titta på träskridskor, gamla Isvidda (i SSSKs jubileumsbok) eller Multiskate/Viking (tror jag) för att se modeller för detta. Men det finns många möjligheter, viktigaste är att få ner bygghöjden antar jag, då hade en lösning liknande träskridskons som sitter under aluminiumplattan varit snyggast, fast det innebär troligen att man får göra utsnitt i stålskenan.

-Palle
 
Rottefella + telispjäxor

pekvirk; sa:
Jag minnas bra hur spännande det var första gången prova "lös häl" redan 1992, telepjäxa+Rottefella, fungerar ännu idag fint. Har någon börjat förre mig glapp?
HUR bra fungerar det? Jag är novis när det gäller långfärdskridsko, men står i begrepp att köpa ett par. Jag har ett par telispjäxor som jag funderar på att använda. Lutar för närvarande åt fast häl (Lundhags/Almgrens snabb), kan rottefella vara ett bättre alternativ..?
ACF639.jpg

Sedan är ju frågan om telispjäxorna är för höga, klumpiga och tunga (Asolo Extrem Plus, ca 1350g st). Alternativet är isf Lundhags Alaska med skidkant, vilka är desto sladdrigare, eller något helt nytt. Förslag mottages tacksamt! :)
[Ändrat av patost 2003-12-11 kl 14:44]
 
Re: Rottefella + telispjäxor

patost; sa:
HUR bra fungerar det? Jag är novis när det gäller långfärdskridsko, men står i begrepp att köpa ett par. Jag har ett par telispjäxor (Asolo Extrem Plus, kanske för klumpiga?) som jag funderar på att använda.

Med rätt sko (läs: lätt & vattentät) är systemet bättre än de olika nya SNS bindningarna. Nackdelen är dock att de flesta skorna är tunga och otympliga att åka och promenera med. Framförallt är Asolo Extreme (om jag inte minns fel) rätt höga, kommer bli svårt att åka bekvämt med dom.

/Bo
 
Re: Re: Rottefella + telispjäxor

boe skates; sa:
Med rätt sko (läs: lätt & vattentät) är systemet bättre än de olika nya SNS bindningarna. Nackdelen är dock att de flesta skorna är tunga och otympliga att åka och promenera med. Framförallt är Asolo Extreme (om jag inte minns fel) rätt höga, kommer bli svårt att åka bekvämt med dom.
Tack för hjälpen, då stryker jag det alternativet!
/Patrik
 
Re: Re: Rottefella + telispjäxor

boe skates; sa:
patost; sa:
HUR bra fungerar det? Jag är novis när det gäller långfärdskridsko, men står i begrepp att köpa ett par. Jag har ett par telispjäxor (Asolo Extrem Plus, kanske för klumpiga?) som jag funderar på att använda.

Med rätt sko (läs: lätt & vattentät) är systemet bättre än de olika nya SNS bindningarna. Nackdelen är dock att de flesta skorna är tunga och otympliga att åka och promenera med. Framförallt är Asolo Extreme (om jag inte minns fel) rätt höga, kommer bli svårt att åka bekvämt med dom.

/Bo

Håller inte med Bosse helt här. SNS-profil ger en betydligt bättre klackstyrning än man får med en Rottefellabindning om man har en lätt sko. En vridstyv telemarksko väger betydligt mer än en vridstyv SNS-sko.

Vore kul om vi träffades igen Bosse på Ö-malms rundbana och testar våra respektive nyaste skor och skridskor. Jag tror att du skulle gilla mina Alfa GTX SNS Hafjellskor.

Hälsningar Thure
 
Re: Rottefella + telispjäxor

patost; sa:
Alternativet är isf Lundhags Alaska med skidkant, vilka är desto sladdrigare, eller något helt nytt. Förslag mottages tacksamt! :)

Åkte med Lundhags Militär (som är i princip som Alaska) en gång i tiden men bytte upp mig (sök på gamla inlägg). Tänker inte byta tillbaka, kan säga att det är fostrande att åka med dom. Om du funderar på en Almgrens snabb så kan du köra med Asolon fast den är ganska tung. Kan vara bra om du provat långfärdsskridsko och känt att du behöver extra stöd. Kommer du att åka mycket bör du dock byta till något annat.

-Palle
 
Re: Rottefella + telispjäxor

patost; sa:
pekvirk; sa:
Jag minnas bra hur spännande det var första gången prova "lös häl" redan 1992, telepjäxa+Rottefella, fungerar ännu idag fint. Har någon börjat förre mig glapp?
HUR bra fungerar det? Jag är novis när det gäller långfärdskridsko, men står i begrepp att köpa ett par. Jag har ett par telispjäxor som jag funderar på att använda. Lutar för närvarande åt fast häl (Lundhags/Almgrens snabb), kan rottefella vara ett bättre alternativ..?
ACF639.jpg

Sedan är ju frågan om telispjäxorna är för höga, klumpiga och tunga (Asolo Extrem Plus, ca 1350g st). Alternativet är isf Lundhags Alaska med skidkant, vilka är desto sladdrigare, eller något helt nytt. Förslag mottages tacksamt! :)
[Ändrat av patost 2003-12-11 kl 14:44]

Rottefella funkar utmärkt med låg telepjäxa av leder(tur/snör-modell).
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...