Glapp Generation 5 Carbo

Glapp Generation 5 Carbo

Visar nu upp den senaste Glappskridskon för inspiration och debatt.

Bindning i kolfiber/epoxi laminat, riktade fibrer, fritt justerbar i sid- och längsled.

Bindningen gjuts med skon som plugg och ingen åverkan behöver göras på skon, bindningen hakar i sulans mönster.

Läs mer om skridskon här:
http://snabelslash.com/bo/skating/skates/?s=6

2.jpg


5.jpg



/Bo Gustavsson
 
Mycket snyggt, betydligt över förväntan. Jag hade förväntat mig ett Lison-bygge men det är snarare Arne Olan-klass på detta. Det som återstår är ett schysst nytänkande grepp även på skenan, typ T-blade (www.t-blade.com , verkar dock inte fungera just nu). Vill man ha mer kolfiber finns ju Freeheels eller Lundhags skenor istället för Skyllermarks.

Om fotplattan gjordes i ett material som är hårt i rumstemp och mjukt i högre temperatur och som går att värma och forma om flera gånger på ett enkelt sätt skulle man kunna få en "kommersiellt gångbar" skridsko.

Om jag inte köper ett ex så skall jag planka delar av lösningen tror jag. Skall dock bygga en generation 4 först och se om det är något för mig, har provåkt "lös häl" en gång men klarade inte av teknikomställningen.

-Palle
 
Lösningar på detta kommer...

Palle_Z; sa:
Det som återstår är ett schysst nytänkande grepp även på skenan, typ T-blade (www.t-blade.com , verkar dock inte fungera just nu). Vill man ha mer kolfiber finns ju Freeheels eller Lundhags skenor istället för Skyllermarks.

Det här är ett problem som vi har funderat mycket över, och även löst. Vi kommer dock vänta med att visa ngt tills allt är klart med PRV.

De kolfiberskenor som Freeheel och Lundhags (samma skena) saluför är mycket märkliga. Dom har lyckats göra dom dubbelt så tunga som mina aluskenor.
 
100% kolfiber går ganska lätt sönder om man slår den med något hård. Glas/kolfiberkombination(eller kevlar) är bättre. FreeHeels är glas/kolfiber. Jg tror att aluminium är den bästa. Men design är jättesnygg, grattis!
 
Wow!
För mindre än en månad sedan hade jag ingen aning om vad en glappskridsko var, tyckte att det såg intressant ut och tänkte; kan något så enkelt verkligen fungera?!

Detta ser inte bara enkelt och genialt ut, det ser grymt bra ut oxå! När jag jobbade i butik så snackades det om nya revolutionerade grillor varje säsong men inte hände det särskilt mkt. Sen kom Freeheel och div andra löshälskonstruktioner och det var ju lite nytt tänkande. Detta är nästa nivå!

Lycka till!!
Mvh Tomas


[Ändrat av novas husse 2003-11-21 kl 19:27]
 
Re: Lösningar på detta kommer...

boe skates; sa:
Palle_Z; sa:
Det som återstår är ett schysst nytänkande grepp även på skenan, typ T-blade (www.t-blade.com , verkar dock inte fungera just nu). Vill man ha mer kolfiber finns ju Freeheels eller Lundhags skenor istället för Skyllermarks.

Det här är ett problem som vi har funderat mycket över, och även löst. Vi kommer dock vänta med att visa ngt tills allt är klart med PRV.

De kolfiberskenor som Freeheel och Lundhags (samma skena) saluför är mycket märkliga. Dom har lyckats göra dom dubbelt så tunga som mina aluskenor.

Hej Bo!
Hur känns det att åka med en spännrem över tårna en hel dag i stark kyla?
Borde minska det värme isolerande loft man så gärna vill ha runt tårna...;)
 
dabac; sa:
...kan det inte fastna snö i sulan som påverkar bindningen?

Systemet är byggt med ganska stora toleranser, mönstret är som du ser inte en exakt avgjutning av sulans mösnter, utan de runda kanterna/hörnen gör att det får plats lite småskräp, de runda formerna gör också att snön och slasken har någon stans att ta vägen och försvinna bort när man stampar till skridskon. De konvexa formerna gör att snön trycks iväg. När man sätter på sig bindningen är det naturligtvis lämpligt att ha en så ren sula som möjligt.

/Bo
 
Re: Re: Lösningar på detta kommer...

theDude; sa:
Hej Bo!
Hur känns det att åka med en spännrem över tårna en hel dag i stark kyla?
Borde minska det värme isolerande loft man så gärna vill ha runt tårna...;)

Hey Dude!

Min spänning på remmen varierar ganska mycket från dag till dag. Jag spänner den olika beroende på skoknytning och känslan. Ovasett hur mycket jag spännt har jag aldrig kännt av den, iom. att den ligger precis i fotens pivotpunkt blir rörelserna minimerade, och själva kompressionen av skon som jag antar du är ute efter blir väldigt litet, tack vare att remmens fästpunkter sitter relativt högt. Man kan här även observera att min sko här är mjukare än de flesta pjäxor, ändock ingen kompression. Värmen ökas också av att fot och tåleden hela tiden böjs vilket pumpar runt mycket blod i fötterna.

/Bo
 
Palle_Z; sa:
Om jag inte köper ett ex så skall jag planka delar av lösningen tror jag. Skall dock bygga en generation 4 först och se om det är något för mig, har provåkt "lös häl" en gång men klarade inte av teknikomställningen.

Jag har under hösten byggt mig ett par glapp4 och det var med stor spänning som jag gick på is häromveckan. Systemet fungerar utmärket och paketet är verkligen i flugviktsklassen. Dock har jag lite problem med den låga skon (jag köpte identiska Montrail som Bo). Har alltid tidigare haft bättre vriststöd och nu känns det lite skakigt. Men räknar med att det släpper med lite träning.
 
kr-val; sa:
Palle_Z; sa:
Om jag inte köper ett ex så skall jag planka delar av lösningen tror jag. Skall dock bygga en generation 4 först och se om det är något för mig, har provåkt "lös häl" en gång men klarade inte av teknikomställningen.

Jag har under hösten byggt mig ett par glapp4 och det var med stor spänning som jag gick på is häromveckan. Systemet fungerar utmärket och ..

Jag minnas bra hur spännande det var första gången prova "lös häl" redan 1992, telepjäxa+Rottefella, fungerar ännu idag fint. Har någon börjat förre mig glapp?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...