Glappskridsko Generation 4, Löshäl.

Re: Re: Byta glapp mot slapp etc

boe skates; sa:
Skon
Tyvärr, det blir sågning av skon.
Skons sula är en stor förändring mot de tidigare SNS jag testat. Istället för ultrahård är den nu slappmjuk. Skon vrider sig negativt vid precis varje skär, även under låg belastning. Lästen är väldigt dåligt gjord, mycket platt läst utan stöd eller grepp om foten.
/Bo

Salomon racingpjäxor(RS9 pilot) är inte ultrahårda utan optimal styva för seriösa åkningen. D7 och andra vargemans modeller är ytterst tveksamma.
 
Re: Re: Re: Byta glapp mot slapp etc

pekvirk; sa:
Salomon racingpjäxor(RS9 pilot) är inte ultrahårda utan optimal styva för seriösa åkningen. D7 och andra vargemans modeller är ytterst tveksamma.

Ja, kanske det, fast då är man ju tillbaka på den typ av sko jag redan innan jag började mitt bygge har ratat. Skor med hård sula som inte går att springa genom terräng, vatten, is, snö och lera utan att bli trött, halka eller bli blöt. Att en hög racingpjäxa ens kan komma i närhet av prestanda för fälåkning jämfört med en terränglöpningssko mod http://www.montrail.com/goods/prod_description.cfm?id=12 händer inte.

/Bo
 
BYGGE IGÅNG!!

Hej!

Allt material inköpt (även skorna vilket var mest strul) och skridskorna bör bli färdiga under helgen (i betaversion...). Plåtbockning är inte min starkaste sida så din konstruktion är lätt modifierad. Genom att använda färdiga L-profiler och såga till dem istället för att bocka platta skenor hoppas jag bygget kommer att förenklas. Den färdiga konstruktionen kan förstås bli ngt tyngre.
Den första versionen blir med bultade byglar etc för att lättare kunna ändra placering.
Bortkapning av onödigt material på själva skridskon får oxå vänta till senare.

Om det uppstår problem hoppas jag det är OK att kontakta dig i detta forum. Det vore oxå väldigt kul att i framtiden jämföra byggena.

Än en gång, tack för att du lade ut din konstruktion & tar dej tid att besvara alla frågor!

Mvh
Fredrik Holmgren
 
bygge klart!

Bygget klart (i betaversion)
efter svordomar osv, idag blir det test.

För de som funderar på att bygga, jag har byggt med följande förutsättningar:
enbart använt handverktyg+elborrmaskin
byggt utan tillgång till skruvstäd
har byggt på ca 6 timmar (mtrl-inköp+fundering tillkommer)

kostnad hittills:
aluminium 100 SEK (har köpt alldeles för mycket)
skruv mm 75 SEK
skridsko (Almgrens med rem) 500 SEK
Montrail-skor 1800 SEK

Om allt skiter sig fullständigt så har jag ett par fantastiska skor för vandringar + ett par skridskor med rembindning och några "extra lätthål" som kanske går att sälja ;=)

Hoppas att det här fungerat som uppmuntran & inte avskräckning!

Fredrik
 
Bra jobbat!

Härligt att höra Fredrik!

Ska bli kul att se dina skridskor, jag kommer vara på Östermalms IP ikväll från 19.30.

Precis det här jag ville göra: inspirera andra att bygga vidare på mina idéer, open source ger bättre produkter tror jag.

/Bo
 
Hej,Bo!
Har länge funderat på att börja åka med lös häl och välkomnar dina idéer om hur en skridsko ska se ut. Gjorde ett par själv för något år sen men måste kassera dem på grund av för mjukt rostfritt stål i skenorna. Efter att jag åkt på dem så blev skenan krokig. Nu skall jag införskaffa regäla stålskenor och bygga mig ett par enligt din beskrivning. Såg att du hade höger- och vänsterbindning. Min fråga är om det ger sig självt vid inprovning (på gehör) av skorna eller är det vissa mått man måste ta hänsyn till? Hur noggrann bör man vara för att få det att fungera? Antar att du har provat ut lämplig infästning.
MVH!
/Sten
 
Inställningar

Hej Sten,

Jag förstår inte riktigt vad du frågar, är det inställningen i sidled och längsled du funderar över?

Dessa formler, mått och normer är en del av den mycket omfattande och ständigt växande skridskoforskningen gjord av Lars Lison Almkvist.

Inställning i längsled.
placering.gif


Inställning i sidled.
Kortfattat beskrivet gör jag så här:
Sätt märktejp på dina skor. Sätt på dig skorna utan att knyta dom, ha minst 2 par sockor. Lägg en skridsko(utan bindning) uppochner på golvet. Ställ foten på skenan och balansera. Försök balansera på ett ytterskär, pumpa med knät, böj ihop knät och sträck ut, vad händer, hur känns det? justera tån och hälen i sidled.

Hälen långt in = tidig impuls till avspark = snabb kip = kraftig avveckling
Hälen långt ut = sen impuls till avspark = långsam kip, rakare och längre skär

Hitta en punkt där det känns bekvämt att stå på ytterskär. Rita in ett streck på tejpen på tån och hälen på skon rakt ovanför skenan. Upprepa med knyten sko. Rita in nya streck. Vänd nu skridskon och balansera med skenan nedåt. Hitta en bekväm punkt, rita in nya streck på tejpen.

Nu har du tre streck, antagligen ligger de på lite olika ställen, rita ut ett medelvärde av de tre strecken. Där har du din preliminära placering.

Upprepa med andra foten. Höger/vänster behöver inte vara likadana.

Lycka till!

/Bo
 
Bygge fungerar!!

Testrapport:
nu är mina bo-glapp eller vad de ska kallas provåkta.
Skridskon är lätt.
Skon är underbar att åka i såväl som att gå.
Bindningen är enkel, funktionell.
Man kan dra åt så foten sitter stadigt utan att det klämmer.
Det är en härlig känsla med den lätta, lätta kombinationen av sko-skridsko.

En annan iakttagelse som egentligen inte har med Bos konstruktion att göra:
Det är stor skillnad mellan att åka med höga pjäxor och att åka med låga skor. För mig är det en utmaning.
Den som inte önskar sådana utmaningar kanske kan bygga med en vandringskänga, med vriststöd, istället för Montrails Storm-modell.
Mina intryck så här långt är att sulans styvhet är viktig för bindningen. (Vad anser Bo om det?)

Bos konstruktion fungerar utan tvivel. Däremot var jag osäker på om det skulle vara möjligt att bygga ett par utan erfarenhet av tidigare byggen.
Det är möjligt att bygga utan erfarenhet, utan avancerade verktyg. Bos skridsko är elegant och fin i detaljerna. Det är inte min.

Bo, var mkt kort stund på Östermalms IP i onsdags, hoppas vi får chans att studera varandras byggen vid annat tillfälle.

Ny rapport följer när jag har fler mil på "bo-glappen".

Mvh
Fredrik
 
Re: Bygge fungerar!!

frhol; sa:
Skon är underbar att åka i såväl som att gå.
Bindningen är enkel, funktionell.
Man kan dra åt så foten sitter stadigt utan att det klämmer.
Det är en härlig känsla med den lätta, lätta kombinationen av sko-skridsko.

Ja, att åka med ett par genomtänkta fälskridskor är en helt annan grej än att åka med ett par slapp skidsystem...

En annan iakttagelse som egentligen inte har med Bos konstruktion att göra:
Det är stor skillnad mellan att åka med höga pjäxor och att åka med låga skor. För mig är det en utmaning.
Den som inte önskar sådana utmaningar kanske kan bygga med en vandringskänga, med vriststöd, istället för Montrails Storm-modell.
Mina intryck så här långt är att sulans styvhet är viktig för bindningen. (Vad anser Bo om det?)

Naturligtvis ska olika personer ha olika skor, man kan även tänka sig att man har olika skor för olika fören. Jag åker t.ex. i mina Storm när det ska åkas långt eller när isarna är fina/normala. Är det dåligt isläge och man absolut ska ut och åka tar jag mina Traverse, http://www.montrail.com/goods/prod_description.cfm?id=14 som är en högre känga men andå ljusår bättre än Meindel eller Garmont.

Grundidén är ändå att när skon är inbalanserad rätt är behovet av stöd för vristen minimalt. Om lästen och plösen är rätt gjorda behövs inte skaftet på skon. Och du har helt rätt Fredrik, sulans styvhet/flexibilitet är väldigt viktig.

Kul att du kommit igång Fredrik! Vi ses på ÖIP en annan dag.

/Bo
 
Re: Re: Bygge fungerar!!

boe skates; sa:
Naturligtvis ska olika personer ha olika skor, man kan även tänka sig att man har olika skor för olika fören. Jag åker t.ex. i mina Storm när det ska åkas långt eller när isarna är fina/normala. Är det dåligt isläge och man absolut ska ut och åka tar jag mina Traverse, http://www.montrail.com/goods/prod_description.cfm?id=14 som är en högre känga men andå ljusår bättre än Meindel eller Garmont.
/Bo

Både Meindl och Garmont (och de flesta andra tillverkare) tillverkar MÅNGA modeller av kängor. Både höga, låga, stabila, alpina och lätta. Att det sedan finns väldigt få modeller i Sverige är en annan sak.
För de flesta i Sverige verkar Meindl= modellen
Meindl Island, men det är väl också delvis Mendls eget fel, efter all deras marknadsföring.
[Ändrat av KLAGER 2003-02-07 kl 10:19]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.