Ispiksförvirring

Min snyggaste pik!!

Min snyggaste pik är ett hemma bygge!
Köpte en gammal fin bambu-stav på loppis, läder grepp och allt för 5 kr. Ersatte spetsen med ett avsågat cykelstöd som jag fixat till en spets på. Fick lov att borra upp bambustaven och aluminiumkåpan i slutet av staven för att få in stålstaven. Detta blev den snyggaste piket jag sett! Funkar kanon för pikning men sämre för stakning...
 
Cykelstöds spets

Cykelstödet var av 10mm hårt rundstål. Jag sågade av det till en ca 20cm lång stång. Spetsen gjorde jag genom att såga, slipa ena änden som en pyramid...
 
Re: Kort, tung och grov spets

pby; sa:
Har man en pik, typ slalomstavar, finns två enkla förbättringar man kan göra själv som ger stor effekt.

1. Öka spetsens diameter.
Fäst en ring (mutter eller liknade) några centimeter (c:a 5 cm) från spetsen. Du har nu en pik med två steg. Går bara den tunna spetsen igenom börjar det bli svagt, går även ringen igenom isen är än svagare.

Jag tycker att två steg på piken är ett för lite.
Jag har egentillverkad trestegsspets efter klassisk
Falu/Hansapiksmodell, dessa tre steg ger mig fyra
olika tillstånd av isen som säger mig hur jag skall
bete mig:

1. Piken går rakt igenom = isen bär inte = jag måste välja annan väg.

2. Piken fastnar i sista steget = isen är knappt bärig = jag kan passera försiktigt, stakande bredbent

3. Piken fastnar i första steget = isen är tunn, men klart bärig = jag kan åka, men bara långsamt, för att se upp för ytterligare uttunning

4. Piken kommer ej ner till vattnet = is är väl bärig = jag kan åka normalt.

Nu är det ju inte så enkelt eftersom iskvalité och
kraften av mitt slag kan variera så andra bedömningsgrunder
måste också beaktas, men det fungerar förvånansvärt bra. Jag trivs bra med dessa fyra bedömningstillstånd.
Med tre tillstånd skulle jag vara fattigare och inte
kunna åka lika effektivt.
 
Köpe pik!

Ni tycks vara många Timell inspirerade, gör de själv gubbar i detta forum.

Själv tillhör jag gruppen skridskoåkare utan egen verkstad. Med komparativa fördelar inom andra områden.

Jag har, sedan min förfrågan till forumet, bedrivit egen research och därefter bestämt mig för att testa Almgrens nya dubbelpik - den känns mycket potentiell, enligt mina tidigare redovisade kriterier!
 
Re: Pikar

BoL; sa:
Även jag ger nu upp Pikmakarens stavar, efter tre säsonger utan att lära mig läsa isen tillfredsställande med dem. De är utmärkta att staka med, inte en oväsentlig säkerhets aspekt. Som pik - bedömer jag dem som undermåliga.

Jag gillar att åka skating på skidor, och på barmark kör jag ofta inlines med stavar. Att staka när man åker skridsko tycker jag är kul, och jag bryr mig inte om puritanernas grymtningar.

Jag har testat Pikmakarens modell Turbo (tror jag att de heter) i några år, och jämfört med ett par bra längdstavar är de USLA att staka med! Tunga, svajiga och med spetsar som släpper i slutet av stavtaget. Jag tycker att de fungerar bättre som pik än som stavar.

Peter
 
Stakåk gärna

I främjandets skridskosektion i Falun/Borlänge har vi haft heta debatter för och emot stakåkning. Numera förefaller stakåkningen någorlunda accepterad. Tur är det. Många åkare åker osäkert utan stavar eller stav och ispik. Vi har t o m haft svåra vurpor med armbrott under stakåkningsförbudets tid.
Det finns inget rätt eller fel i långfärdsåkning. Var och en väljer den åkstil han eller hon trivs med. Svårare är det inte.
Palle skriver att Retrogruppen obligatoriskt har knickers. Jag vet att liknande krav på enhetlig klädsel för oss färdledare florerar här och var. Urfånigt. Var och en väljer naturligtvis den utstyrsel han eller hon trivs med. Arméns gamla gröna fältbralla m/59 kan köpas mycket billigt på närmaste överskottslager. Vadmalvarianten m/56 är också bra. Benfickorna är utmärkta för kartor och annat. Vindtäta träningsoverallbyxor går också bra för den som kan undvara benfickorna. Själv tycker jag knickers med knähöga strumpor är opraktiskt och direkt dåligt på blöta isar där vattnet stänker.
Somliga ser det som en stilfråga. Jag ser saken praktiskt. Leve den glaciala individualismen!
Isvarma hälsningar från Islägg.
 
Klart en smakfråga

Jag tycker absolut att man ska få åka med stavar, inget snack om det. Men håll med om att det är något att sträva efter att med djupa långa skär sväva fram över isen istället för att flaxa fram som en skidåkare. Problemet för mig när jag försöker åka snyggt (låg ställning, djupa knän och ytter och innerskär) är att man blir så förbenat trött i benen. Säger alltid inför varje säsong att jag ska träna i gymmet för att få upp benstyrkan, men men...
 
Re: Klart en smakfråga

Anders.Appelqvist; sa:
Men håll med om att det är något att sträva efter att med djupa långa skär sväva fram över isen istället för att flaxa fram som en skidåkare.

Om du LÄR dig åka skidor så kanske du inte behöver "flaxa". Intressant att det pågår diskussion om HUR man åker skridskor för att det skall se estetiskt vackert ut. Tillämpat på andra idrotter så skulle snart ingen få röra sig.
 
Re: Re: Klart en smakfråga

KLAGER; sa:
Om du LÄR dig åka skidor så kanske du inte behöver "flaxa". Intressant att det pågår diskussion om HUR man åker skridskor för att det skall se estetiskt vackert ut. Tillämpat på andra idrotter så skulle snart ingen få röra sig.

Låt oss lämna mina skidkunskaper utanför detta. De första åren jag åkte skridskor gjorde jag det med långa skateingstavar. Men man vill ju hela tiden utveckla sig och då var det naturligt och roligt att börja fundera över sin teknik. Det är lätt att man "åker skidor" på sina skridskor om man använder stavar. Inget fel i det, men det är inte heller fel att vilja förfina och utveckla sin teknik och sina färdigheter. Det blir roligare så...
 
Kommentar från Pikmakarn

Hej, detta är Pikmakarns "webmaster" med ett meddelande från honom:

- "Trots att jag numera har fem olika pikmodeller för olika åkstilar så finns det uppenbarligen behov av ytterligare en med grövre spets och extra vikt. Hundratals skridskoledare och riktiga isrävar och tusentals vanliga åkare använder mina pikar och tycker att de fungerar utmärkt till pikning.

Men smaken är olika, och därför tänker jag ta fram en grövre spets och extra vikt att sätta under handtaget (en vikt om placerad vid spetsen som på t.ex. fäl- och trä- pikar är förödande för stakfunktionen) som alla som har en Pikmakarn-pik själva kan montera och demontera på sin befintliga pik.

Eftersom det finns många åsikter om detta och jag är angelägen om att få fram något som passar de flesta så tar jag tacksamt emot tips.

Vilken form ska spetsen ha? Fyrkant som på gamla träpikar? Tresteg?
Hur bred? 15, 20, 25 millimeter?
Hur mycket extra vikt är lagom? 100, 150, 200 gram?

P.S. Krister, jag använder nu kraftigare rör än någon annan piktillverkare."
 
Modifiering av Pikmakar pikar

Funderar på att modifiera mina Pikmakarpikar inspirerad bla av Johans inlägg. Funderar dock att försöka få fatt på/tillverka en pikspets som går att montera på befintlig. Detta tillsammans med tyngd i högra pikens handtag- ca 600 gr - borde ge bra pikegenskaper. Vet någon om det går att få fatt i någon bra pikspets alt. kopiera någon "hemmasnickare"...?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.