Orostider, undantagstillstånd m.m.

Jag tror snarare att vi ska överge den "moderna världen" för att inte fortsätta med den pågående katastrof som redan skett men det är ju en helt annan diskussion.

Skillnad på att överge samhället genom att gömma sig eller omskapa samhället till något hållbart. Det senare kan inte skapas genom att förbereda sig för undangömd vistelse i ensamhet. I offtopicämnet håller jag med dig till fullo men tror bara att denna alldeles nödvändiga förändring kan åstadkommas i gemenskap och med beaktande av att man tar ett jävulskt stort ansvar för allt skit vi skapat framför allt efter 1945. Kärnkraftverk utan skötsel, oljefält soptippar av kolossalformat gamla rostande kärnvapen, hav fulla av plast, tunnor med gift etc kan inte lämnas med drömmen om ett ekologiskt samhälle i focus. Om världen ska bli en plats i framtiden måste miljön och klimatperioden holocen bevaras annat blir skiten som träffar fläkten av typen massdöd och utrotning. Fast med ansvar och gemensamt förändringsarbete finns nog räddningen inom räckhåll. Det räcker dock inte med att hoppa av världen och rädda sig själv. Ska världen vara bra för oss och det mesta andra som lever nu måste vissa grundförutsättningar bestå.

Bosse, domedagsprofeten med tro på framtiden, jo jag vet...otroligt off topic
 
Ja fast här fungerar det väldigt bra att vara en gerilla. Om alla tar ett eget ansvar och skiter i vad alla andra tycker så kan förändringen ske imorgon. Vi lever i en stor kris. Men när det blir för mycket kris ska vi agera som en grupp för att klara oss. Risken finns att kollektivet inte fixar det hela för det finns för få praktiker idag. Något som man måste vara till exempel om alla fönterrutor har sprängts mitt i vintern på grund av att en meteor kommit in i fel vinkel i atmosfären.
 
Jag har bara läst Midvintermörker och Midsommargryning - och dom två var bra, tänkvärda och borde läsas av fler... Speciellt alla muppar som anser att 'Den stora förskingringen' runt sekelskiftet var något bra för Sverige och Sveriges oberoende och självständighet. Dom två böckerna rekommenderar jag varmt.
/Odd
 
Den enda på utsidan som kommer överleva katastrofen är Seobserver.

Han kommer gå omkring med vadmalskläder och rekorderlig armeutrustning från ´58 medan massa lättviktspackare med amfibieskor går under i vinterskogarna.

Många kommer också bli obarmhärtigt avrättade av NIking-typer som skjuter skarpt mot vedtjyvar.
 
Ja fast här fungerar det väldigt bra att vara en gerilla. Om alla tar ett eget ansvar och skiter i vad alla andra tycker så kan förändringen ske imorgon.
Hur har du tänkt dig att detta ska gå till?

Vi lever i en stor kris. Men när det blir för mycket kris ska vi agera som en grupp för att klara oss. Risken finns att kollektivet inte fixar det hela för det finns för få praktiker idag. Något som man måste vara till exempel om alla fönterrutor har sprängts mitt i vintern på grund av att en meteor kommit in i fel vinkel i atmosfären.
Det var ett... intressant exempel.
Jag antar att glasmästeriet skulle få mycket att göra, mdf-skivor skulle ha strykande åtgång, och att alla som inte förmår att fixa detta själva skulle få hjälp/bjudas in till grannar, släktingar och vänner för att hålla sig varma medan man löser problemet. Så jäkla olösbart är det ju inte, det handlar ju mest om att få fram nog med nya glasrutor.
 
Hur har du tänkt dig att detta ska gå till?


Det var ett... intressant exempel.
Exemplet är från Ryssland om du minns. Jag antar att glasmästeriet skulle få mycket att göra, mdf-skivor skulle ha strykande åtgång, och att alla som inte förmår att fixa detta själva skulle få hjälp/bjudas in till grannar, släktingar och vänner för att hålla sig varma medan man löser problemet. Så jäkla olösbart är det ju inte, det handlar ju mest om att få fram nog med nya glasrutor.

Fast när jag var barn fick man lära sig att ta bord, tidningar, skåpdörrar och det som finns i ett hem för att täta gluggarna. Men det finns ingen smarttelefon app som kan göra det åt folk så de kommer frysa ihjäl istället.

När det gäller mitt första påstående så var det ett svar på miljöfrågan. Det är bara att ge fan i att vara så miljöovänlig. Det kan man göra på dagen som individ medan det tar femtio till hundra år för kollektivet med demokratiska processer och lobbyism som håller emot. Jag tror mer på en balans mellan eget omedelbart agerande i kombination med samarbete för att lösa en kris. Sen kommer det alltid finnas en grad av egoism. Någon som har en massa mat hemma kommer inte dela med sig utan gömmer den när det görs inventeringar. Så gick det i alla fall till när det var krig i Finland. Är det nominell kris klarar man sig bättre som förberedd. Speciellt om man utnyttjar andras välvilja utan att göra så mycket själv. Blir det mer kris blir det de som är mest effektiva i sitt våldsutövande som överlever.
 
Den enda på utsidan som kommer överleva katastrofen är Seobserver.

Han kommer gå omkring med vadmalskläder och rekorderlig armeutrustning från ´58 medan massa lättviktspackare med amfibieskor går under i vinterskogarna.

Många kommer också bli obarmhärtigt avrättade av NIking-typer som skjuter skarpt mot vedtjyvar.

+1

TROY GARNER kommer också att finnas i skogarna med ett lämpligt underjordiskt bryggeri
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...