Att skaffa segelbåt och ge sig iväg utan större erfarenhet. Någon som gjort det?

Varför inte strunta i astronomisk navigation? Två eller tre GPSer borde väl räcka?

Thure

Ja ärligt talat känns det (ok, jag är ingen oceanseglare) som kuriosa idag.
Jätteroligt att kunna säkert, men kanske inte prioriterat här. Det vill till att gps, reservgps och radio lägger av innan astronomisk navigation behövs.
(Skulle jag själv göra något sånt skulle jag däremot ta med mig sextant, tabeller och studiematerial och lära mig under tiden.)
 
Nja, det låter konstigt. Hon hade nog betydligt mer teoretisk utbildning än några olika endagarskurser samt en hel vecka. Säkert mycket mer i teoretisk kunskap än så. Som någon räknade upp tidigare så är förarbevis och de olika skeppar utbildningarna mm. en hel del studier.

Hon var 16 år, då är det svårt att hinna med så mycket. Googlar jag på skepparexamen verkar det finnas som 2-dagars kurser.

Men som sagt var, hon hade ju seglat sen hon var liten, det där var ju bara de formella utbildningarna som hon behövde för att klara säkerhetskraven. Hon behövde ju göra en hel del reparationer t.ex.

Från min presentation:

18 december reparation av batterimätare

24 januari reparation av köket, toaletten och storseglet

11 mars reparation av toaletten igen

30 mars byte av vindgeneratorns blad

10 april reparation av kaffepannan

18 april reparation av storseglet igen

21 april bytte vindgenerator (till en reserv)

10 maj reparation av motorns bränslepump
 
Jag vill vara så oberoende av elektronik som möjligt, därför vill jag lära mig astronomisk navigation. Men det är nog som du säger rimligast att bara ta med sig materialet och lära sig själv.
 
Ska du ha en analog kronometer då? Och göra beräkningarna med tabell och räknesticka?

Jag har läst en bok om astronomisk navigation och själva principen är inte svår. Du mäter höjdvinkeln över horisonten för en himlakropp (solen, månen eller en stjärna) med en sextant, men sen kommer det svåra. För att räkna ut din position (eller egentligen en linje) så måste du veta den himlakroppens position vid den tidpunkt du tog höjden, och sen kolla i tabeller vad det var för höjd och därifrån räkna ut din position.

Hittade en bra PDF!
http://www.aladdin.st/brostrom/barbados/astro.pdf
 
Det är dessutom inte trivialt att mäta solhöjden genom varierande molnighet från en mer eller mindre kraftigt gungande båt.

Modern teknik är inte per definition av ondo. Tänk på att sextanten och skeppskronometern en gång var lika "moderna" som vi upplever att satellitnavigatorn är i våra dagar. Och med t.ex. två satellitnavigatorer av två olika fabrikat som både tar in GPS och den ryska motsvarigheten har du en pålitlighet och precision som du inte kan få med en sextant. Dessa kostar tillsammans betydligt mindre än vad du får betala för en sextant av god kvalitet.

Mats
 
Det är svårare att tappa två GPS:er i havet än en sextant.

För övrigt, det finns långseglarforum där det finns mycket mer erfarenhet av just långsegling än på det här forumet (som är jättebra vad gäller en massa annat).
 
Ja ärligt talat känns det (ok, jag är ingen oceanseglare) som kuriosa idag.
Jätteroligt att kunna säkert, men kanske inte prioriterat här. Det vill till att gps, reservgps och radio lägger av innan astronomisk navigation behövs.

Hur länge räcker batterierna på två GPS:er om du inte kan ladda? Antagligen avsevärt kortare tid än sextanten och den magnetiska kompassen gå att använda...

Och med t.ex. två satellitnavigatorer av två olika fabrikat som både tar in GPS och den ryska motsvarigheten har du en pålitlighet och precision som du inte kan få med en sextant. Dessa kostar tillsammans betydligt mindre än vad du får betala för en sextant av god kvalitet.

Behövs verkligen den precisionen på Atlanten? Och har du funderat på varför två GPS:er är billigare än en bra sextant?

PS. Jag använder karta och kompass när jag navigerar på fjället - en GPS kommer inte i närheten av min packning... Eller jo, en riktigt enkel sak som ger lat/long, RT90, WGS eller någon annan lämplig positionsangivelse, men bara som ren säkerhet - inte för att navigera med. Och den har hittills aldrig slagits på under en enda vandring... DS.
 
Hur länge räcker batterierna på två GPS:er om du inte kan ladda? Antagligen avsevärt kortare tid än sextanten och den magnetiska kompassen gå att använda...
Hm, om jag planerade en oceansegling så skulle jag lägga betydligt mer möda på en pålitlig/redundant/reparerbar strömkälla än på GPS. Ingen ström = ingen radio och då börjar det bli lite väl äventyrligt.

PS. Jag använder karta och kompass när jag navigerar på fjället - en GPS kommer inte i närheten av min packning... Eller jo, en riktigt enkel sak som ger lat/long, RT90, WGS eller någon annan lämplig positionsangivelse, men bara som ren säkerhet - inte för att navigera med. Och den har hittills aldrig slagits på under en enda vandring... DS.

Samma här. Men fjäll och ocean är liksom inte samma sak. Ej heller segling och vandring.
 
Det här var ju en fullträff att snubbla över denna tråden !

Jag Befinner mig i princip i precis samma situation som som TS inledningsvis beskriver, men med lite andra förutsättningar.

Jag har inte heller några som helst erfarenheter av att segla, men jag hade mina funderingar i yngre år att köpa mig en båt och ge mig iväg. Dessvärre gjorde omständigheter det omöjligt, men nu är jag i en sådan situation att det skulle gå att genomföra lagom till pensionsåldern (är 51 år i skrivandets stund), så det finns gott om tid att fundera och planera.

Till skillnad mot TS har jag tänkt mig att satsa ~ 250 000:- på en båt (>10 meter) och ha ett kapital om ~ 250 000:- på fickan innan jag ger mig iväg. Vad tror ni om de förutsättningarna?

Är det möjligt att få en båt i gott skick som klarar av en jorden runt seglats (med någorlunda bekvämlighet) för de pengarna, bortsett från att jag saknar all erfarenhet av att segla ?

Får man en bra båt med all upptänklig utrustning för att kunna navigera och kommunicera med omvärlden, om situationen kräver det ?

Naturligtvis är jag tvungen att läsa på och i viss mån lära mig att navigera med en sextant ( vågar inte förlita mig endast på strömberoende navigationsutrustning).

Sedan vill jag kort kommentera detta med hur svårt det är med att segla ensam. Som jag nämnde tidigare, hade jag i mina unga år planer på att segla, men det blev inte av.

Efter att ha sett dokumentären om den genom tiderna yngsta ensamseglaren någonsin, den vid avresa blott 14-åriga Holländska flickan som klarat av att segla jorden runt på egen hand, då tycker jag att jag också borde klara av det.
 
Om 250K räcker är mer en fråga om dina prioriteringar än något annat. Jag har vill minnas att de som seglade Sally Blue köpte henne för 60K. Men då är hon inte tio meter lång...

Jag tror du kan hitta en lämplig båt och utrusta henne för 250K, men jag undrar om du kommer att uppskatta nivån: det kan mycket väl bli tämligen spartanskt. Vrida och vända på det hur man vill så kostar allt, och det blir ibland så att man av ekonomiska skäl måste välja bort saker (eller välja en sämre variant än man egentligen vill ha).


--------
Jag gillar din idé med att lära dig astronavigering, du blir eloberoende på ett helt annat sätt än om du använder flera skilda GPS-navigatorer med egna batterier. Du behöver hitta en kurs/studiecirkel som lär ut det. Det finns, frågan är bara var och hur ofta.
Sedan kan det bli lite opraktiskt för dig om du vill segla över stora områden. I det här sammanhanget betyder "områden" avståndet från ekvatorn. Vad jag minns från när jag själv gick en kurs i astronav behöver man en tabell för varje grad man avviker från ekvatorn. Om du då har tänkt använda astronav mellan 0 och 20 grader från ekvatorn blir det 20 tabeller. Varje tabell är ungefär en A4-stor bok med någonstans mellan 10 och 100 sidor (jag gick kursen för 20+ år sedan, och minnet börjar blekna...).
Två möjliga alternativ till många tabeller är att du köper en specialräknare för astronav, som i så fall tar hand om matematiken åt dig (men du blir beroende av att den alltid fungerar). Eller så lär du dig räkna matematiken själv, men det är inte enkelt. Och du lär inte slippa tabellerna helt, du behöver i det läget bara en, istället för flera.

--------------

Vad gäller kapitalet du har på banken, för färden, så kan 250K tänkas räcka, återigen beror det på dig och dina prioriteringar. Jag har hört ett rykte att de som seglade Sally Blue (se länk ovan) gjorde av med 300K på sin förd jorden runt, och de valde tämligen konsekvent billigast möjliga alternativ.
Å andra sidan så har jag också hört ett rykte att de inte använde seglena på båten särskilt mycket, utan gick för motor, även över de stora haven. Om detta stämmer så förklarar det en stor del av kostnaden: det svider i plånboken att hålla igång en motor dygnet runt i flera veckor.

-------------

Mitt tips till dig (liksom alla andra som går i samma tankar) är att du går kurser så du lär dig det du behöver: förarbeviset, kustskeppparen och utssjöskepparen. I ditt fall tillkommer astronav också. Sedan måste du lära dig segling och båthantering. Det finns kurser för det, men de lär inte vara nog: mitt tips är att du köper en mindre segelbåt (5-8 meter) och seglar den några somrar så du kan lära dig hantera båten i alla situationer som kan uppstå.
Dessutom får du prova på båtlivet rent praktiskt, och du kan börja bilda dig en uppfattning om vad du vill ha av en större segelbåt.

Ett tips om du inte vill köpa egen båt innan du drar iväg, är att du går med i en sjöscoutkår, och seglar så mycket du kan med dem. Om du är ledare i kåren kommer de att se till att du får lära dig segling, båthantering (både på vattnet och på land) och allt som hör till. De lär dock inte hålla kurser i det, utan det blir en bieffekt av att du är aktiv i kårens verksamhet.
 
Roligt att du är så positiv till min idé. Det kommer inte att bli aktuellt med något båtinköp inom de närmaste 10 åren, och jag kommer sannolikt inte att ge mig iväg innan jag går i pension, så nu vet jag vad jag skall göra :))).

Planen är i korta drag som följer; Spara ihop pengar till båt och resa samt nödvändiga förberedelser. Budgeten kommer att ligga på 1 000 000:- (om tio år). Köper en båt (~ 40 fot, gillar inter trånga utrymmen a là Yrvind ;-)).

Lär mig att hantera den de följande fem åren innan pension, samt nödvändig navigationskunskap. Detta blir den näst sista långa resa jag kommer att göra, innan den absolut sista resan kommer att gå av stapeln, den utan återvändo.

Först skall jag dock åka till Japan, Kina, Indien och Nepal (reguljärt) och vara borta ett år, med avstamp om två år. Sedan när jag kommer hem, kommer jag att börja förbereda mig för denna långseglats.

Med det sagt, ser jag ingen anledning att fortsätta hålla liv i denna tråd (för mitt vidkommande) utan det är bara till att göra de nödvändiga steg som är förutsättningen för genomförandet av planerna, eller som Kineserna säger;

En resa på tusen mil, börjar med ett steg...

Over and out.
 
Jag har liknande funderingar. Men jag väljer att prova på genom att försöka ta mig till fjordnorge.Jag sticker imorgon från Göteborg. Jag har ingen större erfarenhet.
Jag vill känna hur min 23 fots båt känns. Känna på hur det är att segla ensam. Känna hur Norges lite vildare vatten känns.
Sen har jag några grejer jag vill öva på: dreja bi, sheet to tiller steering (och spara 50k (finns begagnade vindroder också)).
Jag kommer förhoppningsvis att fylla 52 under utflykten.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...