first time camping!


Det var minst sagt ett märkligt musikval till den videon... :)

Nej, flaskan deformeras lite och blir sotig men vattnet absorberar tillräckligt mycket av energin så att flaskan inte smälter helt utan förblir tät. Det jag funderar på är snarast vilka roliga ämnen som kan tänkas hamna i vattnet under processen.

Naturligtvis är det ämnen som faller ut vid kokningen, men man skall även komma ihåg att alla plastförpackningar som används för livsmedelsförvaring genomgår rigorösa tester innan de blir godkända. Men i gift- och moralpanikens land så är det ju en legitim fråga. :)

Min tanke med tipset var att trådskaparen inte skulle springa iväg och handla en massa behållare etc om denne skall ut och sova i skogen en natt. Inom försvarsmakten kokar man vatten rätt ofta på detta sätt.
 
Bara för att plasten inte släpper ifrån sig ämnen när den är kall eller rumstempererad, som en PET-flaska bör vara, så betyder det inte att det är säkert att koka vatten i den. Värt att tänka på.
 
Valkyr med övriga försiktiga, sluta äta och andas bara sparsamt så minskar ni intagen av skadliga ämnen. ;)
Livet är farligt, slutar för alla på samma sätt. Men se till att leva det mens ni kan.
go tur
 
Polyester (polyetylentereftalat, PET)

PET används huvudsakligen i olika flaskor för drycker eller flytande livsmedel. PET med andra fysikaliska och kemiska egenskaper används i mikrovågsförpackningar och förpackningar som är avsedda att användas i ugn eftersom de tål värme bra. PET är gastätt och relativt aromtätt.
(Livsmedelsverket)


Alltså borde det vara rätt lugnt att värma vatten i flaska i elden.

Källa:
http://www.slv.se/grupp1/Risker-med...kningsmaterial/Plast-i-kontakt-med-livsmedel/
 
Fast så som jag tolkar texten du citerar har mikrovågsugnssäker PET andra fysikaliska och kemiska egenskaper än PET i flaskor...

Denna tolkning kan såklart vara helt fel eftersom jag inte läst något mer än tidigare nämnda, lösryckta, citat.
 
Jag som läste för snabbt. Tur att det finns nån som tänker på "andra" ☺

Men det vänder ju på steken. Dvs koka vatten i pet-flaska i elden framstår ungefär lika farligt som det är bear grylls-möpigt. Dvs lagom.
 
Valkyr med övriga försiktiga, sluta äta och andas bara sparsamt så minskar ni intagen av skadliga ämnen. ;)

Livet är farligt, slutar för alla på samma sätt. Men se till att leva det mens ni kan.

go tur


Håller med fullt ut, men tycker man skall vara medveten om var och när man kan få i sig gift, så man kan njuta desto mer! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Newlin Bush First Aid Överlevnad 0
mrbambocha Camping såhär års? Överlevnad 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...