Bo och sova Tält, Sovsäckar, Hotell?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-07-12, 15:00
lovni lovni är inte uppkopplad

Mountain Equipment Aerostat Synthetic

Någon som har erfarenhet av Mountain Equipments liggunderlag Aerostat Synthetic?

Det verkar vara ganska nytt på marknaden men en jämförelse med ex Exped synmat 7 visar att Aerostat både är lättare, billigare, högre r-värde och är någon centimeter bredare. Vad är haken? Hur är Mountain Equipment?

https://www.mountain-equipment ... etic-7-0-mat

https://www.addnature.com/moun ... -781807.html
Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 15:25
smux smux är inte uppkopplad

Jag har bara sett ME som sovsäcksfabrikat. Verkar göra bra sovsäckar, men har ingen egen erfarenhet av dem.

Liggunderlaget du länkar till påminner mest om Exped Synmal UL 7, och verkar följa samma designprinciper. De påstår också att de har högt R-värde, men jag kan inte se någon information om faktiskt uppmätt R-värde (kanske jag är blind?)?
Exped har ju haft ganska mycket problem med delaminering av bafflarna trots sin långa erfarenhet av att designa och tillverka denna typ av liggunderlag. Gissningsvis har ME denna erfarenhet framför sig.
Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 15:40
lovni lovni är inte uppkopplad

Ja precis, de skriver inte ut det jättetydligt, finns dock här en bit ner under respektive liggunderlag https://www.mountain-equipment ... rostat-mats/

Jaa, du kanske har rätt där med eventuella problem!
Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 17:01
thureb thureb är inte uppkopplad

Verkar vara en variant av Expeds underlag men med bara en ventil. De hänvisar till Expeds patent i texten.

Alla uppblåsbara underlag jag haft utom det senaste har förr eller senare börjat läcka. Det första från Thermarest höll nog ett drygt dussin år med rätt mkt användning men var också tungt vägde in på typ 1 kg.

Och det senaste är Expeds UL som jag är mkt nöjd komfortmässigt med.
men som jag inte använt mer än ett par veckor sammanlagt under 4-5 år.

Thure
Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 16:18
Nordiska Motorcyklister Nordiska Motorcyklister är inte uppkopplad

Mountain Equipment Aerostat Synthetic

Det är jättebra om deras utsago stämmer, men jag personligen tvivlar & hade köpt Exped iaf.

Varför? En reklam som hävdar man är totalt överlägsen originalet, i detta fall XP/UL-modellerna som blåses upp med påse, & en prislapp som är lägre, brukar sällan överensstämma med verkligheten, men KAN såklart stämma, dock är min gissning att det går AVSEVÄRT snabbare att lösa ett garantiärende på semestern med Exped för i värsta fall köper man ett likadant på en svensk sajt med 2 dagars leverans & 30 dagars retur & returnerar produkten man får i retur på garantin om inte Exped kan lösa det express.

Är även skeptisk till den s.k. ”Dubbelventilen”, tror den kan strula mer än nyttan av att spara 15g i vikt.

Senast redigerad av Nordiska Motorcyklister den 2018-07-13 klockan 16:23 Anledning: Klargöring textmässigt.
Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 18:19
Calexico Calexico är inte uppkopplad

De exped jag har haft har bara haft 1 ventil/dubbelventil eller vad ni kallar dem. De funkar perfekt och har aldrig strulat, så den biten tror jag inte är nåt problem öht.

Känner ju inte till Mountain Equipments underlag, men kvaliten på sovsäcken jag har från dem är riktigt lysande. Har en helium 600 som jag gillar skarpt.
Svara med citat
Gammal 2018-07-14, 06:33
Nordiska Motorcyklister Nordiska Motorcyklister är inte uppkopplad

Dåså. Kör!!! Nån måste testa.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:04.

Logga in