Kassera en gas flaska till gas kök

fel - det är ca 30% propan, 25% isobutan och runt 45% N-butan med varianter.

Finns finns blandningar typiskt kallad 'vintergas' som har propan och hyfsat ren isobutan utan n-butan för att tåla lite lägre temperatur.

Även om det finns andra källor så kommer dagens n-butan, iso-butan och propan från olje och gaskällor och typisk 5-10% andel av råoljan har dessa gaser inlösta och fraktioneras ut vid oljeraffinaderier.

Metan är en gas som inte kondenserar hur hårt man än komprimerar i dom temperaturer som är aktuella i campingsammanhang och skulle man ha samma densitet med metan i flaskan som med campingasol (450 gram/l för en 450 grams flaska) skulle det behövas pumpas upp till 311 MPa (3110 Bar) vid 20 grader C och trycket ökar till 348.6 MPa (3486 Bar) vid 50 grader C.

Jag lovar att det blir en rätt tjockväggad flaska...

Skall man få metan till vätskeform så måste det kylas till -82.5 grader C och trycket är då 4.5 MPa (45 Bar)

Tack xxargs för rättelsen och informationen. Jag tänkte helt fel och blandade ihop kolvätena, Metan och Butan är definitivt inte samma sak. Hjärnsläpp på morgonen 🙂
 
Sådan händer - det var ändå intressant att kolla det och det visar hur bökigt det är att hantera naturgas (> 90% metangas) som fordonsbränsle och det är ändå typ många gånger mer volymeffektivt i jämförelse med vätgas när det gäller att få med sig energi per volymdel behållare.

vid 300 bar, 20 grader är densiteten 217 gram litern för Metan medans för campingasolblandningen vid runt 3.5 - 4.5 Bar ligger man på ca 549 gram/litern

och vätgas... vid 300 Bar, 20 grader så har man 20.85 gram litern...


Även om vätgas har hög energidensitet gentemot andra bränslen så kan det inte täcka upp gapet mot vare sig mot metan eller campingasol i mängden energi man får med sig för given volym och hanterbar tryck.

Vätgas har energidensitet av 120-142 MJ/kg, (33 kWh/kg - 39 kWh/kg, intervallet beror på om bildad vattenånga kondenseras ut eller inte) och metan har 55.5 MJ/kg, propan/butan-blandning ca 50 MJ/kg

På enliterflaska (aka 450 grams campinggasolflaska har 1 liters innervolym)

Campinggasol ca 4.5 Bar (gamla 17-602-flaskan-blandningen) 0.498 * 50 = 24.9 MJ,
Metan, 299 Bar 217 gram/liter * 55.5 = 12.04 MJ.
Vätgas, 299 Bar 20.85 gram/liter * 120 = 2.96 MJ

Grovt räknat så får man med sig ca 1/10-del i energimängd per liter volym med vätgas 300 Bar gentemot att köra med campinggasol i hanterbar lagringsformat, och med metangas 300 bar ca 50% av campinggasolens energimängd för samma lagringsvolym.

Då har vi ändå inte räknat in kompressionsarbetet till 300 Bars tryck för Metangasen och Vätgasen, men kan man inte använda tryckfallet till arbete via turbin när man tappar ur gasen så står arbetet för att få in vätgasen i flaskan för runt 166.7 kJ/kg, vid isotermisk kompression (ideal) medans för ungefär samma arbete får man med metan ungefär 4 ggr mer lagrad energi i behållaren
 
Senast ändrad:
hmm, tog längre än 30 minuter och kan inte ta bort sista stycket längre mitt sista inlägg, det var så länge sedan jag räknade på termodynamiken och har förmodligen räknat fel på arbete för den isotermiska kompressionen (egentligen är det en polytropisk kompression och vätgas blir väldigt varm när den komprimeras pga. sin lilla termiska massa och därmed också jobbig att komprimera eftersom man inte kan kyla i önskad grad under processen)

idag har man pumpstationer med långsamtgående pumpar för att pumpa så nära isotermisk process så mycket det går för just fordonsgas mot högre tryck löpande medans folk tankar bilarna för att försöka minimera pumparbetet.

exempel på vätgas vid isentropisk kompression från 1 till 10 bar absoluttryck så ger det en utblåstemperatur från 20 grader till 292 grader C

medans metan höjer sig till 'bara' 203 grader C vid samma tryckökning och en 'tung' gas (stora molekyler) som campinggasol bara höjer sig till 96 grader C

har i bakhuvudet att pumpa vätgas till 300 Bar kostar i kompressionsarbete ca 10% av vätgasens egna energimängd medans att pumpa naturgas ligger på typ 2.5% av dess energimängd, men har inte räknekedjan just nu - kan ha fel alltså.
 

Ja, de skriver: "På grund av explosionsrisken får de aldrig slängas i metallåtervinningen."

Ett företag skulle aldrig kunna skriva att man kan slänga i metallåtervinningen efter att man först punkterat, skulle jag tro. De skulle ändå hållas ansvariga (åtminstone moraliskt) för att folk slängt behållarna opunkterade, otömda osv. Hur stor den faktiska explosionsrisken är om man själv punkterar och slänger (som jag också gör) vet jag inte. Finns det dokumenterat något fall där explosion skett av punkterad gasbehållare av detta slag?
 
exploderar de om man gör hål på en med gas i?
Nej, möjligen kan en noterbar deflagration inträffa vid klantigt uppträdande (se nederst).

Det som händer är att gasen sprutar ut, en stor del i vätskeform som omedelbart förgasas,
och då bildar ett (osynligt) moln av propan/butan. Molnet skingras i luften med hjälp av vinden
och är utspätt till ofarlig nivå inom några minuter (förutsatt att det blåser lite). Och utomhus alltså!

Att stå och röka, eller ha någon annan tändkälla i närheten, när man punkterar en ännu inte
tömd campinggasbehållare - inomhus eller utomhus - genererar nog ett omnämnande i årets
Darwin Awards -lista...
/Odd
 
Va, var har du fått det ifrån?
Det finns ju till och med specialmojänger för att göra just det: Jetboil CrunchIt
Punkterar alltid mina campingtuber innan de kastas i metallåtervinningen. Tre eller fyra tydliga hål...

https://www.jula.se/catalog/fritid/...luftsutrustning/friluftskok/gas-769074/#tab02

Jula. Se Dokument. Säkerhetsdatablad (MSDS) (378 kB - pdf)
Se Avsnitt 13.1

https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolkok/gasolbehallare-2000020058

Biltema. Se manualer och dokument.
Se avsnitt 13.1
17614_SDB.pdf
17613_SDB.pdf
 
Tja, som fowwe skriver, så skulle ett företag:
aldrig kunna skriva att man kan slänga i metallåtervinningen efter att man först punkterat, skulle jag tro. De skulle ändå hållas ansvariga (åtminstone moraliskt) för att folk slängt behållarna opunkterade, otömda osv.
vilket leder till att det naturligtvis står just så i den tryckta generella dokumentationen... När jag frågade
på vår (bemannade!) återvinningsstation för många år sedan: "Var lägger jag mina begagnade gasol-
behållare?" fick jag ett svar ungefär så här: "Vad är det för storlek och material? De stora ställs där borta
(och han pekade mot ett skjul) och såna där små lägger du i metallcontainern. Men de måste vara tomma
och hålslagna!" - och det var alltså ett svar från stationschefen...

Sedan den gången gör jag alltid som han sa. Och när senare CrunchIt dök upp i Sverige köpte jag en
direkt. När CrunchIt skruvas på ventilgängan så pressas ventilpinnen ner och ev. gasrest ventileras bort.
Så man ska genomföra punkterandet utomhus! Sedan slår jag ner hävarmen och spetsen skär då ett
triangelformat hål i behållaren. Sedan så är det bara att vrida den ett kvarts eller tredjedels varv och
upprepa hålslagningen några gånger. Låt den hålslagna behållaren stå ute något dygn - så är alla spår
av illaluktande gasol borta! Kasta i metallåtervinningscontainern.
/Odd
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 12
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
FarmerJoe Weber Gas? Kök och brännare 1
Polarnatt Adapter till gas Kök och brännare 13
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
Skipper_ Ännu en gas vs vätsketest. Gasen vann! :-) Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Underlig Hök Jula gas Kök och brännare 14
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
Mrtowle Gas på expeditioner? Kök och brännare 8
Zigge67 Avdunstning av gas i behållare Kök och brännare 8
Jackiie Biltema gas - inte längre lika billig? Kök och brännare 9
Lasse Be Gas från tub till tub Kök och brännare 12
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
sladdis Köpa gas i sydamerika? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...