Nackdelar med tystbrännarhattar.?

Att man får underburn med tyngre bränslen som fotogen och diesel beror på att bränslegaserna utblandad i luft har mycket lägre självantändningstemperatur än tex propan/butan-blandning. Bensingaser har lägre självantändningstemperatur än butan/propan men högre än fotogen.

Det är en av orsakerna till underburn. Du kan få underburn på alla dagens gaskök genom att tända vid luftintaget.

/John
 
jo, men det beror på att du har redan tänt på gasen på 'fel' sida av av flamfångaren (själva hatten på hattbrännaren) och förbränningsprocessen är igång innan det ens kommit till själva brännarhatten.

Sedan kan det också tändas av gnistor från eldstål som tar sig genom hållen på hatten och tänder på gasen innanför, lika så för stora hål/glipor eller missad metallnät.

men är det rätt gjort, utan läckor och använder propan/butanblandning så tänds inte luftutblandade gasen under hatten ens om det är rödglödande medans bensins och framförallt fotogen och diesels lägre självantändningstemperatur så kan det starta om brännarhuvudet uppnår röd-glöd temperaturer och tom. innan dess.

Att oljor kan ha riktigt låg självantändningstemperaturer så är det bara att tänka på linolja då linolja i trassel har så stor yta mot luft som det oxideras - detta ger värme och i isolerad trassel inte kyls av så fort och denna process går allt fortare ju varmare det är och och till sist eskalerar det till brand.
 
Även barr och skräp på marken under köket kan antändas av värmen och brinna vid luftintaget. Detta är kanske den vanligaste orsaken till underburn.
Den vanligaste orsaken som jag skulle klassa som rent handhavandefel är magnesiumstickan eller "tändstålet" som marknadsföringen velat kalla den. Gnistor överallt och ingen kontroll över antändningspunkten.
/John
 
Alla hattbrännare jag haft har varit tyngre än motsvarande brus/dånbrännare, Kap-Arktic, Optimus Explorer och Optimus Hikerbrännare med hatt. Mycket gods att förvärma men sen går de fint med blåa lågor och ren förbränning med alla bränslen.

Lättaste moderna tystgående eller åtminstone diskreta brännare jag känner till som kan köpas över disk idag är MSR Whisperlite (de har någon annan modell också med samma brännarkonstruktion). Trevligt kök som finns i universalvariant för gas och flytande. Munstycket behöver bytas med bränslet.

Finns (fanns) också en adapter för att använda Whisperlite i Trangia (för de som saknar Kap Arktic ;) ).

//J
 
Bernie Dawg har en beskrivning för att bygga in en WhiperLite Universal i trangia.
 
Fick just hem två tystbrännarhattar av BernieDawg (de ville inte administrera bara ett exemplar så det fick bli två) till mitt Polaris. Ska testa den ena i helgen den andra får väl ligga som reserv. Jag ser fram mot ljuddämpningen men också att kunna sjuda bättre.
Bra synpunkter på forumet.
 
Du lär nog inte behöva ha en liggande som reserv - sälj den vidare.
Ingen av mina olika BD-hattar har någonsin behövt ersättas, de bara går och går och går...
/Odd
 
Hej!

Nu har jag börjat leka lite med olika tystbrännarhattar. Jag har testat Primus Omnilite med original Silencer. Funkar hyggligt med alkylatbensin och knappt med gas. Problemet är som beskrivs tidigare i tråden, underburn. När jag vrider ned effekten kommer underburn nästan alltid efter ett litet tag, värre med gas än bensin.

Provade nu även med en BernieDawg på Polaris. Samma där. Funkar på full effekt men underburn efter en stund på lägre effekt. Ingen större skillnad mellan gas och bensin.

Jag har kvar att testa Omnifuel med BernieDawg, Omnilite med BernieDawg och även MSR Dragonfly som jag har en Quietstove.com huv till. Men än så länge är jag rätt besviken... Funktion är viktigare än ljudnivå även om det vore trevligt med lägre ljudnivå.

MSR Whisperlite är väl den enda nu tillverkade som funkar men varken Universal eller International är någon större justermån av långan. Men gör de en Universal med Lindahl-anslutning och justering av låga som Dragonfly så måste jag nog handla...

/Ingvar
 
Hej!

Nu har jag börjat leka lite med olika tystbrännarhattar. Jag har testat Primus Omnilite med original Silencer. Funkar hyggligt med alkylatbensin och knappt med gas. Problemet är som beskrivs tidigare i tråden, underburn. När jag vrider ned effekten kommer underburn nästan alltid efter ett litet tag, värre med gas än bensin.

Provade nu även med en BernieDawg på Polaris. Samma där. Funkar på full effekt men underburn efter en stund på lägre effekt. Ingen större skillnad mellan gas och bensin.

Jag har kvar att testa Omnifuel med BernieDawg, Omnilite med BernieDawg och även MSR Dragonfly som jag har en Quietstove.com huv till. Men än så länge är jag rätt besviken... Funktion är viktigare än ljudnivå även om det vore trevligt med lägre ljudnivå.

MSR Whisperlite är väl den enda nu tillverkade som funkar men varken Universal eller International är någon större justermån av långan. Men gör de en Universal med Lindahl-anslutning och justering av låga som Dragonfly så måste jag nog handla...

/Ingvar
Jag har MSR Whisperlite Universal som jag än så länge bara kört med gas, både gas och vätskematat har jag använt det.
I båda lägena så går det att dra ner lågan så att den inte småkokar/sjuder.
Har flera gånger dragit ner lågan för långt så att det slutat småkoka och jag fått mata på mer gas eller vätska.
I vätskematat läge så blir reaktions tiden på lågan längre.
Jag har inte kört med bensin eller fotogen med Whisperlite Universal så det vill jag inte ut tala mej om.
Jag har ett gammalt MSR XGK från 90 talet med erfarenheten från det så tror jag inte regleringen på Whisperlite Universal är något problem.
Skall man vätskemata Whisperlite Universal och förmodligen dom andra MSR modellerna så är det viktigt att läsa instruktionen för det. Det finns en på you tube som inte läst instruktionen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...