Nackdelar med tystbrännarhattar.?

OK, lite mansplaining... ;-)

till moderna Optimus brännare finns det inga fabrikstillverkade tystbrännar-
hattar - men det finns utmärkt fungerande eftermarknadslösningar.
(Personligen skulle jag aldrig köra mina Polaris utan tystbrännarhatt...)

till moderna Primus brännare finns det en fabrikstillverkad tystbrännarhatt
- avsedd för Omnilite Ti-brännaren. Och sedan finns det samma mängd efter-
marknadslösningar till de andra Primusbrännarna (som till Optimus)...

Några direkta nackdelar med eftermarknadens tystbrännarhattar har det nog
aldrig konstaterats, men olika ägare och olika kök har rapporterat blandade
resultat - den största majoriteten av användare (som yttrat sig) har goda till
mycket goda erfarenheter av sitt inköp. Och som sagts ovan: Personligen så
skulle jag aldrig köra någon av mina Polaris utan tystbrännarhatt. De sitter där
permanent numera, har nog inte ens kvar några flamhållarplattor längre...

Jag ser alltså inte problemet.

Och att beställa från i.Materialise i Belgien är inget krångligare än att beställa
varor från en svensk försäljare på nätet. Det är bara att betala via t.ex. PayPal,
hur enkelt som helst. Hur det är med Shapeways, som väl är ett amerikanskt
3D-utskriftsföretag, vet jag inte. Jag beställer från inom Festung EUropa när
så är möjligt. Gillar inte tullar och avgifter...

IMHO, YMMV etc.
/Odd
 
Senast ändrad:
Nackdelen med brännarhatt är väl i första hand att den är krånglig att tillverka. Möjligen kan också förbränningen alstra mera kolmonooxid??? (Jag har inga data men det är en intressant parameter).

En bränslesnål brännare som dels ger bredstrålande låga dels är tyst är värd att eftersträva.

Förvärmningen är ett aber med fotogenkök. Annars ser jag många fördelar.

Att en brännarhatt blir rödglödgad är väl i första hand bra för förbränningen?

Thure
 
Ok, kör bara bensin och gas så jag beställer nog en bara jag övervunnit skräcken för pay pal och liknande elände... 🙈😅 Tyckte mest det var märkligt att det inte tillverkas "originalhattar" till optimus när det verkar finnas efterfrågan, därav frågan om det fanns kända problem med dom. Hålla på och förvärma med något annat än det jag tänkt använda som bränsle är inte aktuellt för min del så funkar det inte att förvärma med bensin med hatten på så återgår jag bara till oljudet igen... 😊 Stort tack till samtliga för att ni tog er tid att förklara..! 😊
 
Förvärmningen av brännaren försedd med Polardawg är inte annorlunda för att du värmer
Polarisen med bensin - det är inte själva hatten du är ute efter att förvärma, det är själva
förgasningsdelen nere vid/före munstycket som måste bli tillräckligt varm (för det bränsle
man väljer att använda*). Under drift återförs värme uppifrån ner till förgasningsdelen och
då/där gör inte hatten någon större skillnad. Varken till eller från - det är väggarna och
vingarna i brännarkoppen som för ner värmeenergin till förgasningsdelen. När det gas-
formiga bränslet sprutar upp ur munstycket drar det med sig en liten mängd luft upp och in
i hattens ingångshål - varifrån den rätt överfeta bränsle+luftblandningen sedan fördelar sig
ut till, och igenom, hattens många små hål där det sedan brinner upp med hjälp av syre från
luften på utsidan. Värme som skapats av lågorna på hattens utsida leds sedan tillbaka nedåt
via trattens vägg och vingarna till förgasningsdelen - och rundgången fortsätter...

Detta beteende gör att Polaris stabilt kan förgasa/elda vid mycket lägre pådrag med en
tystbrännarhatt än utan hatt (dvs med flamhållarplåten).

* Lättast att förgasa (förutom redan gasformig gasol!) är vätskematad gasol
- tätt följt av 4T alkylatbensin - och därefter en bra någorlunda lätt lysfotogen.
Dieselolja är klart mest förvärmningskrävande (och smutsigast!), då kan det
ibland krävas dubbla omgångar spritförvärmning... Men när det väl är enbart gas-
formigt bränsle som sprutar ut ur munstycket - så brinner de ungefär lika bra allihop...

Kolla den här Youtubevideon...
 
Senast ändrad:
Har ju läst att du förvärmer med tenol och kör fotogen oftast... Kör alkylat och bara enligt manualen, öppna 2 sek, tänd, vänta tills det nästan brunnit ut, det funkar klockrent och jag vill inte krångla mer än så... 🙂 Bäsigast tycker jag lite kall gas är, svårt att få in lågan med vanliga tändstickor men tändstål uppifrån funkar bra. Iofs nån sämre gas jag råkat köpa, testade med primus och den dåliga, förvarade i samma temp och primus tände mycket lättare trots nästan tom behållare.
 
Jag har Primus Omnifuel och Bernies konstruktion som jag fick skicka efter.
Inga större problem. Nått enstaka tillfälle med underburn men då är det bara att hantera detta.

Fördelen överväger, blir tystare och jag har möjlighet att t.o.m med detta kraftfulla kök numera reducera kraften och kan sjuda istället för att allt ska gå på toppkraft.

Jag använder mig bara av Alkylat 4T både till förvärmning och sedan så jag kan inte uttala mig om andra bränslen. Jag kan även eftermontera tystbrännaren utan större problem efter förvärmningen. Så med det sagt, jag ser bara fördelar. Jag använder tystbrännaren när jag tycker jag vill använda den. Den lilla viktökningen betyder inget för mig.

När det gäller pulserad förbränning med Primus Omnifuel reglerar jag det med att minska pådraget i första läget vid bränsleflaskan.
 
Har ett gammalt primus omnifuel, tycker det funkat bra men alltid stört mig på ljudet.

Läste denna tråd. Varför krångla till det och inte byta till ett msr simmerlite på en gång?

Skulle jag nog gjort om jag tältade mer på vintern. (Har småbarn nu)

Något lättare och tyst från start. Eller är det nåt jag missat?
 
Kunde såklart inte hålla mig så nu är en hatt beställd och dimper förhoppningsvis ner i mitten på maj... 🙂 Återigen tack för all info.! 🙂
 
Har ett Primus OmniLite Ti med Primus orginal hatt. Har använt det ungefär 20 dagar under vintertältning. Mina erfarenheter är så långt goda. Använder kemisk ren bensin, förvärmer direkt med bränslet och tycker det är hyffsat lätt att tända, såklart lite svårare att se hur mycket bränsle man släppt på för förvärmningen.

Köket blir väldigt tyst och det är lätt att köra på låg effekt för att småkoka.
 
Nej, en rödlysande tystbrännarhuv är _inte_ bra - då har man underburn och temperaturerna snart så höga att saker börja ge sig och tom. smälta/mjukna och ändra form.

en tystbrännarhuv skall helst inte bli varmare än max väldigt mörkt rött i temperatur - gasen skall brännas utanför huven - inte inne i denna.


Att man får underburn med tyngre bränslen som fotogen och diesel beror på att bränslegaserna utblandad i luft har mycket lägre självantändningstemperatur än tex propan/butan-blandning. Bensingaser har lägre självantändningstemperatur än butan/propan men högre än fotogen.

Propan kan du blåsa mot mörkrödglödande ytor och i praktiken mot närmast lysröda ytor utan att det tänder sig, Bensin lite svalare och fotogen/diesel kanske redan vid 350 - 400 grader C, fett (som matfett) behöver knappt ens över 300 grader C.
 
Fördelar: tyst, bättre reglering i det låga området.
Nackdelar: risk för underburn, känsligare för vind, tyngre, mer förvärmning.

Den som använder magnesiumstav för att tända med bör absolut inte skaffa tystbrännarhatt. Den MÅSTE: förvärmas. slockna. tändas på rätt ställe. (ovanpå hatten)

De bästa tystbrännarna, tex cobra, var inte tyngre än motsvarande brusbrännare. Och var lättare att förvärma än dagens mf-kök.I tex en trangia var de inte längre vindkänsliga. Trangia KAP-Arctic var ett exempel på en sådan konstruktion.

/John
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.