Vätskematning vintergas

Hej!
Någon som har koll på om det är någon poäng med att vätskemata vintergas? Eller är den optimerad för att köras konventionellt?
 
Den stora skillnaden i vintergas (antar att du menar primus winter gas) är att det finns ett nät inuti flaskan. Det gör att det finns mer yta för gasen att förångas från, vilket gör att flaskan inte påverkas lika mycket av sin egen nedkylning. Sen är det en annan gasblandning också.

För vätskematning har detta ingen betydelse. Det är fortfarande propanet som agerar drivas och trycker ut de andra fraktionerna som vätska.
Så man kan ju säga att om man enbart tänkt vätskemata så är det i det avseendet onödigt att betala extra för vintergasen. Det funkar oavsett gasblandning, så länge som det finns propan med.
Detta om det är kallt. Är det varmt så kan man vätskemata med annat än propan också.

Sen kan det ju möjligtvis vara så att just din brännare tycker sämre om att vätskemata just den där blandningen. Det får du test själv =)
 
Energivärdet bör vara detsamma, men effekten kanske blir lite annorlunda och därmed påverkar bränsleförbrukningen? Vätskematning kan väl vara lite svårare att simra och du har en liten mängd kvar i slangen som fördröjning. Det borde teoretisk kunna leda till något högre förbrukning. Har ett MF-kök och har kört vätskematad gas som kallast 20 minus. Har bara testat på gården med flytande bränsle men annars bara gas. Får bli vinterns projekt att släppa gasen 😀
 
Skall man spara bränsle så är finregleringen av lågan viktig så att man inte bränner onödigt hårt i onödan och eldar för kråkorna och samtidigt bränner vid maten...

Med reglering så avses att det finns en reglernål vid brännaren som Optimus Nova/Polaris, Primus Omnifuel/Omnilite då regleringen vid flaskans kran slutar att fungera/blir väldigt yxig samma sekund som man låter kondensat i flaskan gå ut i slangen.
 
Skall man spara bränsle så är finregleringen av lågan viktig så att man inte bränner onödigt hårt i onödan och eldar för kråkorna och samtidigt bränner vid maten...

Med reglering så avses att det finns en reglernål vid brännaren som Optimus Nova/Polaris, Primus Omnifuel/Omnilite då regleringen vid flaskans kran slutar att fungera samma sekund som man låter kondensat i flaskan gå ut i slangen.


Visst är det så, men jag måste ändå säga att mitt optimus vega går att reglera förvånansvärt bra, trots att kranen sitter vid flaskan. Går såklart inte att jämföra med Nova, men det går att reglera.
 
Optimus vega är helt ok som vätskematad, men av dessa kök upplever jag att Polaris är kung. Nova måste byggas om för att acceptera gas över huvud taget. Gör man det är det hugget som stucket mellan Polaris o Nova. Optifuel o Optilite kommer på en hedrande andraplats.
Jag har provat samtliga.
MSR Whisperlite Universal upplever jag som marginellt sämre än vega vid vätskematad gas.

/John

PS jag föredrar att förvärma med sprit och aldrig köra gaspatronen upprätt om det är risk för minusgrader. Detta är svårare med vega.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...