Proveldat - enligt tidigare löfte...

@odd - Om du tycker bensin är äventyrligt så vill jag sätta T-bränslen i ännu högre nivå - dessutom i en temperaturområde där de flesta 'amatörer' rör sig i.

En sak som också är märkbart är att en T-bränslelåga syns inte i dagsljus och har man vanlig akylat-bensin med lite tyngre kolväten i sig (och inte ren heptan) så ser man lite av låga i alla fall när bensinspill brinner.

De som hanterar bensin i kök vid -20 grader C räknas nog till en minoritet och förhoppningsvis redan har en del erfarenhet och vetskap att bensinångor vid -15 grader C och nedåt i temperaturer är som spritångor vid +7 - +35 grader C

- och sedan är det också detta med säkerhetsflaskor med säkerhetskorkar - både när det gäller bensin och etanolbränslen - alltid i alla lägen även om de väger lite mer!

---

Jag har inte testat med 'tysthatt', eller en nyare Omnifuel, men potentiellt så är situationen betydligt bättre för återvärmningen mot bottenplattan med en sådan då återmatningen av värme vid liten låga är betydligt bättre med en sådan metallkropp som fångar och leder ut värme ut i koppen än Omnifuel med bara spridarplåten.

Ett test att prova är att koka ris efter påsens recept inklusive vattenmängden under lock i typ 20 minuter utan simmer-plate och utan att det blir brunt i botten i grytan (brun = för mycket värme så att för mycket vatten kokat bort under koktiden) och utan att hela tiden behöva finjustera pådraget beroende på värmeåterföringen

Den som provar med brännare i en Trangia vet att det är väldigt liten låga som behövs för att hålla igång kokningen under lock så att det blir lagom slut på vatten när riskoktiden är rätt och en omnifuel har fruktansvärt svårt att hålla värmen så att förgasningen upprätthålls stabilt när lågan inte berör koppkanterna i den låga pådraget som är aktuellt i det här läget.
 
Senast ändrad:
När (inte om) backventilen i pumpen fallerar och låter bränslet tränga baklänges upp i pump-
cylindern så fullständigt väller det ut uppe vid pumpaxelhålet - och med bensin är detta klart
o-bra alldeles intill själva brännaren! Okontrollerbar gul eldboll är bara förstavelsen. "Olycka!"

Med fotogen blir det bara en manligt luktande blöt pöl med utläckt fotogen... "Otrevligt tillbud."
 
hmm, men då har man brustit i kontroll och underhåll av sin utrustning i något steg om det går så långt...

trasig backventil - hur ofta händer det ??
 
När (inte om) backventilen i pumpen fallerar och låter bränslet tränga baklänges upp i pump-
cylindern så fullständigt väller det ut uppe vid pumpaxelhålet - och med bensin är detta klart
o-bra alldeles intill själva brännaren! Okontrollerbar gul eldboll är bara förstavelsen. "Olycka!"

Med fotogen blir det bara en manligt luktande blöt pöl med utläckt fotogen... "Otrevligt tillbud."

Ja det är ju minst sagt obra. Finns det kända fall där detta har hänt med moderna brännare som Primus, Optimus, eller andra?
Jag har kört bensin i flera år och det enda tillbud var när min fru använde köket och inte hade skruvat fast pumpen tillräckligt.
 
På gamla tryckkök är backventilen längst ned i pumpcylindern en sak som kan kärva och förhindra att trycket byggs upp. Otätt pumpläder är en annan vanlig underhållsbrist.

Plötsligt haveri av backventilen borde kunna inträffa. Finns packning där som slits/ spricker efter lång tid? Hur vanligt med haveri?

Thure
 
I vintermiljö har jag kört fin-bensin (akrylat). Fotogen för mig inebär omaket att ha med ett extra förvärmnignsbränsle och det kan även vändas till en risk för sammanblandning av de olika bränslena.
Men jag håller med om att förvärmnignen med bensin är så pass spännande att jag inte gör det i tältabsid. Det gör jag utomhus.

/Patrik
 
hmm, men då har man brustit i kontroll och underhåll av sin utrustning i något steg om det går så långt...
Ja, definitivt!
Men Svenne Banan monterar sannolikt inte isär backventilen, eller säkerhetsventilen (om sådan finns), på
modern brännarutrustning - de förutsätts bara fungera om de nu finnas där... Ur risksynpunkt är moderna
campingbrännare med pumpat trycksatt bränslebehållare av samma enkelfelskänsliga konstruktion som de
äldre; upphör backventilen att fungera (av vilket skäl det vara må) så trycks bränsle bakvägen ut via pump-
systemet.

En allmänretorisk fråga: När servade du senast backventilen i ditt multifuelkök?

trasig backventil - hur ofta händer det ??
Tillräckligt ofta för att på Classic Camp Stoves -forumet vara ett välkänt fenomen. Riktigt otrevligt blir det på
kök som har bränsletanken monterad strax intill brännaren - när dessa körs med bensinbränslen. Ökänt är
Optimus 111B, men alla kök som har ett pumprör som går ner i bränslet kan drabbas av fenomenet.
Jag råkade ut för det med ett välskött, och våren innan servat, 111 som jag körde på lysfotogen. Jag ryser
vid bara tanken av att jag hade bytt munstycke och kört på bensin vid det tillfället...

Ja det är ju minst sagt obra.
Finns det kända fall där detta har hänt med moderna brännare som Primus, Optimus, eller andra?
Ja, på CCS finns det folk som råkat ut för sådana tillbud på sina pumpar. För nu är ju det här inte ett fel
som är avhängigt själva brännaren, hur modern eller antik den än är, det är avhängigt pumpkonstruktionen
i sig och det faktum att pumpröret med sin icke-enkelfelståliga backventil är nedsänkt i den trycksatta
bränslevolymen. Och den designlösningen har funnits i långt över 100 år och den finns fortfarande i de
kombinationer av pumpar+bränsleflaskor jag sett. Det enda undantaget jag kan tänka mig är bränsle-
tankar som trycksätts med en extern tryckkälla och där de enda kontaktpunkterna med omgivningen be-
finner sig ovan vätskeytan (förutom då utgången till själva brännaren). Optimus 85 Loke till exempel...
[Så kör jag även mitt Heinze-Geniol Bundeswehr diesel/petroleumkocher. Men där finns ju alla läckage-
ställena kvar ändå, trots att jag inte 'gymnastiserar' den "täta" pumpventilen när tryckluften tillförs via
påfyllningslocket och en cykelpump...]


Jag har kört bensin i flera år
och det enda tillbud var när min fru använde köket och inte hade skruvat fast pumpen tillräckligt.
Då borde läckaget upptäckts redan under trycksättningen?
Upprepad retorisk fråga: När servade du senast backventilen i ditt multifuelkök? ;-)

Plötsligt haveri av backventilen borde kunna inträffa. Finns packning där som slits/spricker efter lång tid?
Hur vanligt med haveri? Thure
Ja, det finns normalt en icke-metallisk tätning där - som alltså kan åldras etc.
Hur vanligt det blir beror på användning och service-/utbytes-frekvens...

/Odd
 
Till Odd

Jo som tur var såg jag att det var under trycksättning som det rann då hon inte hade skruvat åt tillräckligt. Kunde blivit katastrof.

Beträffande den retoriska frågan så får jag svara att det gjorde jag nog för knappt ett år sedan. Kanske det bör göras betydligt oftare?

Från Primus felsökning;

Backventil
Om pumpen verkar fungera men bränsleflaskan tycks tappa trycket, kontrollera och rengör backventilen. Skruva loss plastskruvarna i botten av pumpen för att frigöra fjädern. Kontrollera att fjädern fortfarande är hel. Plocka även ut mässingtappen (tappa inte bort de små delarna). Ta ut gummipackningen (O-ringen) från pumpen, kontrollera och rengör den med en trasa. Montera tillbaka eller ersätt packningen.
 
Backventil

Backventilen i pumpen är ett välkänt problem med bensin som bränsle.
Det var man medveten om redan i början på 1900-talet.
Bensinkök utan pump som tex Svea 123 blev ett av svaren.
Svea 123 har istället problem med återreflekterad värme från tex för stor gryta eller för omslutande vindskydd.
Coleman anses ha en säkrare lösning på pumpen i många av sina kök som tex Feather 442.

/John
 
Hitintills har jag sett på nära håll tre tältbränder där uppflammande bensinkök varit MGN.
Därav att jag fördrar kokplats ute. Givetvis finns det undantag, sträng kyla, hård vind och med fotogenkök.
Jag kan lova er att syntetfibertält och utrustning kan brinna snabbt och rejält.
Var försiktiga därute.

god tur
 
Självskadebeteende

Seaobserver, jag håller helt med dig om dumheten att köra campingkök i tält.
Jag lyckades i lättviktsåldern kolmonoxidförgifta mig vid provkörning av mc-motor i garage. Var ur spel i ett helt dygn. Tänk om det händer på en långtur.
Även om allt går bra, så har ju eldaren agerat avgasfilter.....
Dessutom står det i manualen att man inte skall göra det :)
/John
 
Konverterad Polaris -test --- Tid sekunder --- Lukt 1-5
Flytande campinggasol -------- 132 ---------- 1 (förvärmd med Tenol)
Gasformig campinggasol ------ 134 ---------- 1 (förvärmd med Tenol)
4-takt Alkylatbensin ------------- 132 ---------- 2 (förvärmd med Tenol)
Primus Power fuel --------------- 133 ---------- 2 (förvärmd med Tenol)
EcoPar syntetdiesel ------------- 138 ---------- 2 (krävde dubbel förvärmning med Tenol)
Jet-A1 flygfotogen --------------- 145 ---------- 4 (förvärmd med Tenol)
MK1 handels-Diesel ------------- 147 ---------- 3 (förvärmd med Tenol)
Lysfotogen ------------------------- 151 ---------- 3 (förvärmd med Tenol)
Lacknafta --------------------------- 181 ---------- 3 (förvärmd med Tenol, sotade kastrullen illa!)
HVO100 syntetdiesel ------------- ? ----------- 5+ (inte ens dubbel förvärmning räckte till!)

GB74 -test ----------- Tid sekunder ---- Lukt 1-5
Gasformig campinggasol ----- 142 ---------- 1

Konverterad Vega -test --- Tid sekunder --- Lukt 1-5
Flytande campinggasol ------- 149 ---------- 1
Gasformig campinggasol ----- 143 ---------- 1


Har du även uppmätt hur mycket bränsle som gick åt?

//Ingvar
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...