Mat utan gas/spritkök?

Ok. Så kan det kanske vara. Det var dock inte så särskilt varmt i mitt fall då det var runt 15 grader när jag blötlade det frystorkade och där jag sedan förvarade det. Och det gick i alla fall hur bra som helst.

/Birger

Komplettering: Runt 15 grader i luften. Runt 10 grader i vattnet.

/Birger
 
Barocook-systemet klarar ju av att koka i ett par tiotals minuter. Sådana värmepåsar går givetvis mycket bra att använda ihop med frystorkat.
Barocook har en liten "mugg" som värmer 4 dl vatten. Den går nog ypperligt ihop med frystorkat.

Jag har inte provat Barocook-systemet.
I Orifo-systemet kokar det i värmepåsen i 5 till 10 minuter, men matpåsen uppnår bara 50-55 grader. Jag har tagit tempen vid ett 20-tal tillfällen. (vatten 4 till 28 grader c)
Värmepåsen fortsätter att producera värme på en lägre nivå en god stund efter de 10 minuter man rekommenderas att värma matpåsen.

/John
 
Jag har inte provat Barocook-systemet.
I Orifo-systemet kokar det i värmepåsen i 5 till 10 minuter, men matpåsen uppnår bara 50-55 grader. Jag har tagit tempen vid ett 20-tal tillfällen. (vatten 4 till 28 grader c)
Värmepåsen fortsätter att producera värme på en lägre nivå en god stund efter de 10 minuter man rekommenderas att värma matpåsen.

/John

Förutom skillnader i värmepåsarna så har det nog mycket att göra med värmeöverföring och isolering.
Barocook kör med isolerad plastbehållare med en rostfri behållare inuti (för vatten/mat). Dessutom är det ett lock på.
En sådan borde ha bättre isolering och överföringsförmåga än sådana där plastpåsar.

Barocook påstår att de kan värma 500ml uppblött mat till 95 grader, och efter en timme ska maten fortfarande hålla över 65 grader.

Om man kokar nudlar med rätt mängd vatten (ej specificerat) så når nudelvattnet 80 grader efter 6 minuter.

Friluftsmeny.se har ett klipp där de kokar två hårdkokta ägg på 20 minuter.

Utgår ifrån att alla mätningar är gjorda med rumstempererat vatten.

Utifrån videoklipp så verkar Barocook vara ett bra system. Nackdelen är såklart vikten. Även i den lilla "mugg-barocooken" går det åt en värmepåse på 25g, och när den är använd så väger den väl kanske det dubbla (?).
 
2 ägg är väl ca 100 gram.
En mjukkonservmatportion är ca 400 gram.

:)

/John
Fast 2 ägg och 3+ dl vatten blir ju också 400 g.

Poängen var att systemet klarar av att värma 2 st ägg och 3+ dl vatten nog bra för att de ska bli hårdkokta.

Den andra poängen var att systemet med lockförsedd isolerad plastbehållare med rostfri vattenbadsgryta verkar vara betydligt effektivare än plastpåsevarianten som brukar användas.

EDIT:
Om man värmer en mjukkonserv/frystorkat i barocooken så tömmer man maten i den rostfria grytan. Man häller inte vatten i grytan för att sedan lägga i matpåsen i det vattnet.
 
Jag har testat barocook en del på sista tiden och att koka ägg (jag fick ner fyra ägg i lådan) funkar fint. Värma färdig mat går också bra. Däremot tjocknade inte såsen i en Knorr Spaghettiria, den behöver nog koka upp ordentligt för att tjockna. Pastan blev mjuk, men såsen vattnig. Ska testa varma koppen nån dag också och se hur det blir.
 
Jag har testat barocook en del på sista tiden och att koka ägg (jag fick ner fyra ägg i lådan) funkar fint. Värma färdig mat går också bra. Däremot tjocknade inte såsen i en Knorr Spaghettiria, den behöver nog koka upp ordentligt för att tjockna. Pastan blev mjuk, men såsen vattnig. Ska testa varma koppen nån dag också och se hur det blir.

Många förtjockningsmedel (mjöl, maizena, osv) måste, tyvärr, koka innan de tjocknar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
Hilber Mat utan kök? Friluftsmat 22
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...