Punktera Blå band

Blå Bands frystorkade verkar vara fyllda med en hel del luft. Tänkte sticka hål med en nål för att pressa ut luften och sedan tejpa igen hålet. Kan det bli några problem? Teorier eller erfarenheter!
 
Utan att ha sett förpackningen så gissar jag att den är packad under modifierad atmosfär. Gissningsvis kvävgas och koldioxid, man vill inte ha syre eftersom det kan oxidera fetter. Är maten frystorkad så borde det inte vara något problem att sticka hål på den
 
Real är ju vakuum packat men fluffiga påsar är ofta fyllda med inertgas som Co2 och N2.
Detta då syre krävs för nedbrytning.
Om man har en tejpbit redo samtidigt som man punkar påsen när man pressar ut luften och
fort sätter dit den så inte luft läcker in så är det helt ok utan påverkan på hållbarhet.
Då får ni typ en relativt kompakt Real liknande påse.

Varför man kör fluffiga påsar på t.ex Knorr med mera är för att få slippa på innehållet mosat
samt en marknadsgrej, den ser större ut...

Ni kan köra samma grej med chipspåsar med mera
 
Förslag

Blå Bands frystorkade verkar vara fyllda med en hel del luft. Tänkte sticka hål med en nål för att pressa ut luften och sedan tejpa igen hålet. Kan det bli några problem? Teorier eller erfarenheter!

Förslag, välj bort Blå Band och tanter Real istället, då får du kompakta påsar OCH gynnar regnskogen! Real använder rapsolja medan BlåBand använder palmfett som dom inte vill ange ursprunget för.....
 
jag har gjort precis det här med blå band-påsarna, stack hål med nål och tejpade, detta gjorde jag för förra årets vadnirng och några påsar blev över, åt dessa påsar på årets vandring och dom smakade precis likadant som de nya jag hade köpt med samma smak.
 
Om man bara komprimerad ut en del gas o tjepar tätt direkt utan att det piper in luft så påverkes inte hållbarheten alls.
 
Jag punkterade mina påsar och tejpade med gaffatejp direkt och det funkade kanon.
Så kör på bara.
Och Blå Band smakar jädrans bra
 
Om det punkteras och tejpas kort inför en tur så spelar det ingen större roll eftersom innehållet kommer att konsumeras inom ett antal dagar (för torrvaror alltså)

Det är helt annan sak om det skall förvaras typ 1-2 år framöver och då bör man inte punktera förrän kort inför konsumtion.

När det gäller fetter och oljor, ju mer omättade och fleromättade fettsyror de har, ju fortare härsknar det och man måste tillsätta stabiliseringsämnen som BHA och BHT mfl. ämnen för att varan inte skall bli rent ohälsosam att äta efter 1-2 års lagring (ja, förutom att det smakar illa) medans med fetter med hög andel mättade fettsyror som i palmolja, ister mm. så kan man klara sig undan det med den tänkta lagringstiden utan eller betydligt mindre med tillsatser.

Man kanske inte kan ha alla hälsoambitioner som man annars har utan får pruta på det en smula under begränsad tid som man är på tur. Dessutom äter man mycket mer än annars (om man är kontorsmänniska ) vilket gör att man kan hanterar fetter av lägre näringsmässig kvalitet och ändå får tillräckligt med dom essentiella fetterna just för att mängderna som konsumeras är så mycket större - och energi måste man få i sig ändå (och behovet väl mer än dubblad gentemot kontorsjobbet) och för detta duger de större mängderna mättade fettsyrorna i den lägre kvalitetsfetterna som intas till för att elda i kroppen pannor.

---


Man kan ha åsikter om oljepalmsodling - men vad ger ni istället till samma länder om man röstar med plånboken och köper annan vara som kräver mer resurser i sin framställning?? (majs har bara 0.3% olja sig, fundera på hur mycket majs det går åt för en liter färdig majsolja gentemot oljepalm med kanske uppåt 50% olja i sina frukter), det är många miljoner människor som är direkt och indirekt beroende av oljepalmens odling och förädling.

Sedan har man ett 'bekymmer' till, oljepalmerna producerar ca 5 ggr mer olja per hektar och år än någon annan oljeproducerande gröda som raps, rybs, oliver etc. Ur livsmedelsförsörjning på lands och global nivå när det gäller energi i mat så är denna höga produktionstakt väldigt svår att ignorera om man har en stor befolkning att föda...

Att vara kinkig i mat och kunna välja mellan otal mer eller mindre hälsosamma alternativ, bli vegan, vegetarian etc. är ett I-lands valmöjligheter som de fattiga i stora befolkningsgrupper inte är i åtnjutande av utan man får nöja sig med vad som går att få tag på och går att odla där man är... ...eller svälta...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...