Gissa position Stockholms län

Ser ut lite som Taxinge slott och det ligger ju lite längre väster ut men där finns väl ingen sörmlandsled. Vad gäller värmlänning kommer jag bara på kenny bräck.
 
Då får jag gissa på Yngern. Även om Sörmlandsleden i så fall går en bit uppåt land söder om. Vändpunkten blir i så fall Bommersvik.
 
Rätt Per.

Värmlänningen är Sveriges meste stadsminister Tage Erlander.

Thure
 

Bilagor

  • 2019-05-22 23.26.35.jpg
    2019-05-22 23.26.35.jpg
    233.4 KB · Visningar: 165
Annan sjö, annan årstid, annat färdsätt och ingen vandringsled just i närheten.

Vilken sjö?
 

Bilagor

  • IMG_5475.jpg
    IMG_5475.jpg
    120 KB · Visningar: 143
Inte mycket att gå på. Men verkar va en sjö som ligger med träd hela vägen ned till strandlinjen snarare än branta klippor.
Tänker att du står på östra stranden och blickar ut mot solnedgången som går ned över.... trehörningen i Paradisets naturreservat.
 
Min fundering är att det är på våren i ett ganska flackt landskap. Eventuellt en å och sjöpaddling i Uppland.

Gissar på Närdingen söder om Skebo bruk.

Thure
 
Det här är en sjö som det av någon märklig anledning sällan åks skridskor på, trots att den egentligen är rätt trevlig för skridskoåkning och ligger lättillgängligt. Men den ligger nära tre populära skridskosjöar, varav den ena också är känd för sina kräftor.
 
Erken är känd som kräftsjö. När man åker på Erken åker man ibland också på Gisen och Fansjön. Kan det vara där i närheten?

Ströjan kanske?

Thure
 
Sorry Ture, du skrev rätta svaret Närdingen medans jag svarade på Sewens inlägg. Skebobruk i skuggorna på bortre stranden i bilden.

Jag hade paddlat från Fagerviken i Vällens norra ända via Kolarmoraån och Harboholmsån ner till Närdingen för att dagen efter fortsätta via Skeboån till Hallstavik.


Skridskosjöarna jag tänker på är Vällen, Gisslaren och Erken som ju alla ligger kring Närdingen, men av något skäl ser man sällan turrapporter från just Närdingen.
 
Håller med om att Närdingen är fin. Både fin natur och kultur i området. Låter som ett utmärkt kanotupplägg.

Här nedan bilder från en paddling på en frekventerad skridskosjö. Vilken?

Thure
 

Bilagor

  • P1010445.jpg
    P1010445.jpg
    73.9 KB · Visningar: 130
  • P1010450.jpg
    P1010450.jpg
    31.5 KB · Visningar: 135
  • P1010477.jpg
    P1010477.jpg
    29.4 KB · Visningar: 128
En sjö stor nog att någon ska bemöda sig med att bygga bro över den. Mälaren ligger nära till hands, men det är nog något mindre. Jag gissar på Orlången. Finns i alla fall ett stort, troligen gult, hus vid en låg bro där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...