När ska man äta ?

När ska man äta under vandringen ?

Underförstått frukost, lunch middad ...

Men tex. jakthundar ska vänta 1h efter att de avslutat sitt jakt pass innan de ska äta , hur är det med oss ?

När man slår läger för kvällen ska man avvakta en stund eller är det risk fritt mumsa i sig mat dirrekt efter en intensiv promenad ?

När man vaknar på morgonen bör man först ta ner tält och sedan äta eller tvärt om för att utvinna mest energi ?

Hur e de med drickandet i hög terräng ? När man går upp för en brant backe, kan man små slurpla hela tiden på sin vatten flaska eller ska man satsa på att ta de som belöning när man nått toppen ?

Lika hur funkar de med bars och energi kakor ? Kan man ta dem mitt i en promenad eller behöver kroppen få stanna till en stund i samband att man stoppar in energi i den ?
 
Ät på

Äta kan du göra när du känner för det. Handlar nog mer om vad man personligen föredrar. Vissa kan utan problem stoppa i sig mat i nära anslutning till fysisk aktivitet medan andra måste vänta ett tag. Den energi du får i dig via maten blir densamma oavsett om du väntar eller inte. Sen går det att prata detaljer t.ex. vad som är mest optimalt för glykogeninlagringen, proteinsyntesen etc. men det är som sagt detaljer.
 
Inget heltäckande svar men kanske en pusselbit, snabba kolhydrater som exempelvis socker bränns snabbast om man arbetar fysiskt direkt efter intag. Vilar man efter intaget kommer kroppen istället skicka ut insulin och delvis omvandla det till fett. Så om din målsättning är att behålla så mycket energi i kroppen som möjligt så bör du arbeta först och äta sedan. Bäst ur detta perspektiv vore givetvis att skippa frukost och lunch och precis innan du går och lägger dig äta dagens förråd av mat ... fast jag tror nog du blir rätt trött av att alltid jobba före du äter :-/

Jag äter alltid frukost så tidigt som möjligt för jag har lite känslig mage. Vill att maten skall "sätta sig" innan vandringen. Och när jag kommer fram till nattlägret är jag oftast så trött att jag försöker äta först innan jag donar med utrustningen - så blir jag mindre grinig om någon tältstolpe bråkar. Blodsockernivå kan ju också vara intressant att beakta.
 
Que?

När ska man äta under vandringen ?

Underförstått frukost, lunch middad ...

Men tex. jakthundar ska vänta 1h efter att de avslutat sitt jakt pass innan de ska äta , hur är det med oss ?

När man slår läger för kvällen ska man avvakta en stund eller är det risk fritt mumsa i sig mat dirrekt efter en intensiv promenad ?

När man vaknar på morgonen bör man först ta ner tält och sedan äta eller tvärt om för att utvinna mest energi ?

Hur e de med drickandet i hög terräng ? När man går upp för en brant backe, kan man små slurpla hela tiden på sin vatten flaska eller ska man satsa på att ta de som belöning när man nått toppen ?

Lika hur funkar de med bars och energi kakor ? Kan man ta dem mitt i en promenad eller behöver kroppen få stanna till en stund i samband att man stoppar in energi i den ?

Ja, man kan då ha de mest förunderliga funderingar här i livet....

Min motto är: ät när du är hungrig, drick innan du blir törstig.

Hundar är hundar. Anledningen att de ska vila lite efter ansträngning är att de kan drabbas av magvred. Vissa raser är känsliga för det. Inte människor. Vandring är ingen så "intensiv promenad" ens för hundar att de behöver en extra vila inför maten....

Jag gör så här: frukost äts medans tältet står upp, helt enkelt av den anledningen att det ofta behöver torka en stund innan det går att ta ner. Eller så regnar det och då vill jag sitta torrt. Dessutom - de som lagar mat/kokar vatten på morgonen vill ofta stuva in köket längre ner i ryggsäcken än tältet - då finns det ingen anledning att ta ner tältet först.

Sen går vi och gör pauser med ojämna mellanrum, men ungefär en tio minuter per timme. Då äter jag en näve nötter/torkad frukt ...(bars om man nu kör med det).

Lunch äts när vi känner att det är dags och vi hittar ett trevligt ställe med utsikt, lä, tak över huvudet....vad som behövs just då. Då rullar vi ut liggunderlagen, äter och vilar.

Eftermiddag gör vi samma som förmiddag.

Kvällsmat: tältet ligger ovanför köket i ryggsäcken, därför packas tältet inte minst därför upp först och kan lika gärna sättas upp. Regnar det ska det dessutom upp fort kanske.. Sen blir det mat... Så att maten kommer hos oss efter lägerslagning har mest praktiska skäl, inget medvetet "vänta ut promenaden". Men ibland är man lite grinig och då är det bättre att börja med maten...

Dricka vatten gör vi hela dagen när vi känner för det. Men vi bär inte vatten mer än om det verkligen är torrt. Det kommer jämt någon trevlig bäck som man kan ta några slurkar ur....

Jag menar: slappna av! Det där är inget man behöver belasta sig med att tänka på. Lyssna på kroppen, släpp alla "måsten". Bara njut av tillvaron....

God tur!
 
Jag har otroligt dåliga matvanor i min vardag, sällan jag ser en frukost , lunch i stress och middag runt midnatt ...
Nu e de bara två veckor kvar tills jag ska upp, borde jag "tvinga " mig att ha mer fasta mat tider för jag antar att på vandringen kommer de behövas mer jämna energi intag ?
 
Inte bara för turen!

Jag har otroligt dåliga matvanor i min vardag, sällan jag ser en frukost , lunch i stress och middag runt midnatt ...
Nu e de bara två veckor kvar tills jag ska upp, borde jag "tvinga " mig att ha mer fasta mat tider för jag antar att på vandringen kommer de behövas mer jämna energi intag ?

JA!
Skämt å sido det bästa är ju om du från och med nu ändrar dina matvanor till regelbundna måltider, med varierad kost. Det är ju bäst för kroppen oavsett om du vandrar eller inte.

Har själv slarvat men sedan min bättre hälft börjat med GI så mår jag också bätre (inte lika trött på kontoret)

Tranan sa:
Jag gör så här: frukost äts medans tältet står upp, helt enkelt av den anledningen att det ofta behöver torka en stund innan det går att ta ner. Eller så regnar det och då vill jag sitta torrt. Dessutom - de som lagar mat/kokar vatten på morgonen vill ofta stuva in köket längre ner i ryggsäcken än tältet - då finns det ingen anledning att ta ner tältet först.

Sen går vi och gör pauser med ojämna mellanrum, men ungefär en tio minuter per timme. Då äter jag en näve nötter/torkad frukt ...(bars om man nu kör med det).

Lunch äts när vi känner att det är dags och vi hittar ett trevligt ställe med utsikt, lä, tak över huvudet....vad som behövs just då. Då rullar vi ut liggunderlagen, äter och vilar.

Eftermiddag gör vi samma som förmiddag.

Kvällsmat: tältet ligger ovanför köket i ryggsäcken, därför packas tältet inte minst därför upp först och kan lika gärna sättas upp. Regnar det ska det dessutom upp fort kanske.. Sen blir det mat... Så att maten kommer hos oss efter lägerslagning har mest praktiska skäl, inget medvetet "vänta ut promenaden". Men ibland är man lite grinig och då är det bättre att börja med maten...

Dricka vatten gör vi hela dagen när vi känner för det. Men vi bär inte vatten mer än om det verkligen är torrt. Det kommer jämt någon trevlig bäck som man kan ta några slurkar ur....

Jag menar: slappna av! Det där är inget man behöver belasta sig med att tänka på. Lyssna på kroppen, släpp alla "måsten". Bara njut av tillvaron....

God tur!

Så gör ju vi med, skillnaden är att vi marcshar 50 rastar 10 inget ojämnt här int!
 
Enligt militärschema..

varm mat
Packa ihop, marchstart
50min
snacks(nötter, torkad frukt choklad) - kort rast
50min
snacks(nötter, torkad frukt choklad) - kort rast
50min
varm mat - lång rast
50min
snacks(nötter, torkad frukt choklad) - kort rast
50min
snacks(nötter, torkad frukt choklad) - kort rast
50min
varm mat
bas..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
stea Vad ska jag ta med mig som är lakto/gluten? Friluftsmat 1
lleberg Hur mycket bränsle ska med? Friluftsmat 3
vlundborg Hur mycket gas ska jag ta med? Friluftsmat 15
såg Mat ska vara gått att äta som både kött och grönsaker. Friluftsmat 0
Vilket gas kök ska jag köpa? Friluftsmat 1
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
bredviken Hur får man sitt kokkaffe godast? Friluftsmat 137
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1
Pantsu Påse att äta ur? Friluftsmat 9
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Brune Äta kiwi med skalet på? Friluftsmat 20
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5
greendanger Vem får äta? Friluftsmat 7
Kamvandrare me´skavssår Äta rätt Friluftsmat 49
ekis Äta pumpafrön? Friluftsmat 6
HansErik Äta tuschlav? Friluftsmat 26
heffaklumpen Äta Friluftsmat 0
Anders.T Äta örter utan att dö! Friluftsmat 6
D_Lo Äta långsamt=mättare? Friluftsmat 9
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.