Vilket lätta kök steker man bäst med?

Har tröttnat på att inte kunna laga mat ordentligt och vill ha ett kök som man kan steka fisk med osv.

Som det är nu har jag ett Trangia Duosall 25 med gasbrännare och en pocketrocket som jag använt titanuim trangia 27 till.

Ett spindelkök borde väl inte vara så stor skillnad då pannan kommer så nära lågan ändå vilket medför att det lätt bränns vid?

Jag har då kommit fram till att antingen köpa ett eta power eller någon av de mindre nya trangia 27 typ den med teflon då tyvärr mitt titaniumstekpanna (som endast fanns separat) inte går att använda till 25 vindskyddet. Jag är osäker om titaniumpannan ens går att steka med på ett vettigt sätt på någon kök?

Jag har läst lite omdömen på de nya trangia köken som säger att det sååååå lätt bränns vid även i de nya trangia köken, en pratar om missfärgning av sitt nya HA och reklamerar den...

Eta power verkar ha nackdelen att att det är noll vindskydd vid stekning....?
Jag är dessutom tveksam till den höga verkningsgraden då jag i alla fall fick stora bubblor efter tre minuter på trangias gamla brännare med 1 liter vatten och titankastrull. Sen kanske det drar mera vad vet jag?

Vad säger panalen? Ett 27-3 UL där jag kör titankastrull?

Någon som vet vad
Spritbrännaren väger?
Vikt 27- UL kastrull? Någon som har testat det köket med gas?
 
Men på Trangia med gasbrännare går det väl att ställa in svag värme om man inte vill att det ska brännas vid, eller? Kör själv med Trangia och KAP brännare vilket funkar fint så länge man inte gasar på för mycket.

/mattias
 
När jag klättrar (kort anmarsch) eller paddlar och vikten är av underordnad betydelse, brukar jag ta med en vanlig stekpanna. Inte gjutjärn precis men en vanlig alupanna med teflon och riktigt handtag. Det finns ju såna som faktiskt inte väger så himla farligt., men på längre vandring skulle jag förstås skippa den.

Att steka i en sån panna är dock inga problem och troligen överlägset många lättviktsvarianter.
 
öringen;362846 sa:
Då borde du väl ställa frågan vilken stekpanna steker man bäst med, inte vilket kök :)

I parallelltråden till denna diskuterade vi kort att brännarens design kan ha viss betydelse, en bredare låga är troligen bättre för stekning eftersom den sprider ut värmen och gör i alla fall en del av det jobb ett tjockare gods i pannan annars gör.
 
Kökskungen

Jag sågade av toppen på en av kökskungen's 1 l alu+teflon kastruller (rustik line,tillverkare veryflon) och det är den bästa ute-stekpanna jag haft,värmespridningen är superb.Har inte den exakta vikten i huvudet men nånstans runt 115 g har jag för mig.


peter
 
Senast ändrad:
Då borde du väl ställa frågan vilken stekpanna steker man bäst med, inte vilket kök :)

Håller med öringen. En liten lätt gjujärnspanna är bäst. Men även trangias teflonbelagda som har eget handtag, kallas ibland traktörpanna med lock är mycket bättre än orginalet.
Själv tror jag att medförda asbest lab-nätet fixar mycket av värmespridningen. Syns när man gör pannkakor och bakar i pannan.
Gas är härligt reglerbar.
//J
 
Asbestnät

Själv tror jag att medförda asbest lab-nätet fixar mycket av värmespridningen. Syns när man gör pannkakor och bakar i pannan.
Gas är härligt reglerbar.
//J

Går en sådant asbestnät att köpa laglit någonstans eller ska man prata väl med någon kemist där pappa jobbade under hela sitt yrkesverksamma liv?

Vad jag förstått är det mesta eller kanske t.o.m allt som innehåller asbest numera förbjudet.

Per
 
Det spelar nog ingen roll vilket kök man har, en rejäl svartplåtsstekpanna med 2-3 mm botten
funkar till det mesta om man struntar i vikten, glöm teflon, o andra beläggningar, ska du använda sådana så måste du kunna reglera värmen noga. Och där kommer man in på kök som ska gå att reglera.
Knacka gärna till den så att stekflottet sprider sig jämt i pannan.
Så det hänger delvis på köket men viktigast kanske är en bra stekpanna...
peter, en som stekt med olika pannor sedan 1971
Vågar inte föreslå en gjutjärnspanna.....
 

Bilagor

  • imagesmmmn.jpg
    imagesmmmn.jpg
    2.9 KB · Visningar: 1,007
Senast ändrad:
Det spelar nog ingen roll vilket kök man har, en rejäl svartplåtsstekpanna med 2-3 mm botten
funkar till det mesta om man struntar i vikten, glöm teflon, o andra beläggningar, ska du använda sådana så måste du kunna reglera värmen noga. Och där kommer man in på kök som ska gå att reglera.
peter, en som stekt med olika pannor sedan 1971
Vågar inte föreslå en gjutjärnspanna.....

Jag har en Finsktillverkad HA alu s.k vildmarkspanna som är hur bra som helst över öppen eld.

Alla stekpannor kräver en viss reglering,även Muurikka'n.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
såg Vilket kök har status Bushcraftkök Friluftsmat 24
Dan B Militär kök. Friluftsmat 11
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
joel123 hur hantera olycka med gas/sprit kök Friluftsmat 14
oskarlin Antal kök för sex personer? Friluftsmat 4
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
Janbanan9 Vilket kök! Friluftsmat 2
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Hilber Mat utan kök? Friluftsmat 22
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
såg Kök som tar lite mindre med tid att koka på. Friluftsmat 7
KAP-kök Friluftsmat 4
realout Nytt kök från Realout Friluftsmat 4
trangia kök Friluftsmat 7
KAP Kök Friluftsmat 2
Vilket gas kök ska jag köpa? Friluftsmat 1
Stein Bräsleåtgång MSR-kök, gas, t-röd? Friluftsmat 2
pojansson KAP-kök Friluftsmat 1
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
ritron Erfarenheter av kök! Friluftsmat 6
Primus Base -kök? Friluftsmat 0
KAP-Artic kök Friluftsmat 4
Vad skall jag tänka på då jag väljer ett nytt kök ? Friluftsmat 8
Multifuel kök KÖPES Friluftsmat 1
eh Kök Friluftsmat 4
Farligt kök?-HJÄLP! Friluftsmat 1
vilket kök är bäst? Friluftsmat 2
Johan Msr-kök Friluftsmat 8
Jackiie Vad steker ni i? Friluftsmat 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.