Friluftsmat från Lidl?

Var inne på Lidl häromdagen och såg några påsar som heter "Riso Fino". Det trevliga med dessa var priset, jag tror de kostade 8.90 kr styck. När jag sedan tittar på energiinehåll ser jag att Lidl uppger detta till ungefär 300 kcal per portion (160 g). De uppger även energiinnehåll per 100 g färdig rätt till 150 kcal. Man ska tillsätta 5 dl vatten och låta det koka i 5 minuter. Då borde väl slutvikten färdig rätt hamna på 650 g (om man räknar med att 10 gram vatten kokar bort. Nu tror inte jag att man kan öka energiinnehållet genom att tillsätta vatten. Lidl är antagligen inte så jättebra på detta med att uppge korrekt energiinnehåll, och egentligen är det väl endast intressant för bantare och friluftsmänniskor som då vill att energimängden ska ligga i varsin ända av en skala.
Tillverkare är Lidl Stiftung och smakerna jag hittade var Mixed Vegetables mushrooms och Chiken Curry.
Påsen är betydligt klenare än de påsar som "vanlig" friluftsmat säljs i. Kanske något tunnare än Knorr Spagetteria. Men jag tror säkert att den fungerar till att hälla varmt vatten i för att sedan förslutas. Är det någon som testat och vad tycker ni? Är det bra så skulle mitt matkonto kunna minskas betydligt under min Nord till Syd vandring.
 
Var inne på Lidl häromdagen och såg några påsar som heter "Riso Fino". Det trevliga med dessa var priset, jag tror de kostade 8.90 kr styck. När jag sedan tittar på energiinehåll ser jag att Lidl uppger detta till ungefär 300 kcal per portion (160 g). De uppger även energiinnehåll per 100 g färdig rätt till 150 kcal. Man ska tillsätta 5 dl vatten och låta det koka i 5 minuter. Då borde väl slutvikten färdig rätt hamna på 650 g (om man räknar med att 10 gram vatten kokar bort. Nu tror inte jag att man kan öka energiinnehållet genom att tillsätta vatten. Lidl är antagligen inte så jättebra på detta med att uppge korrekt energiinnehåll, och egentligen är det väl endast intressant för bantare och friluftsmänniskor som då vill att energimängden ska ligga i varsin ända av en skala.
Tillverkare är Lidl Stiftung och smakerna jag hittade var Mixed Vegetables mushrooms och Chiken Curry.
Påsen är betydligt klenare än de påsar som "vanlig" friluftsmat säljs i. Kanske något tunnare än Knorr Spagetteria. Men jag tror säkert att den fungerar till att hälla varmt vatten i för att sedan förslutas. Är det någon som testat och vad tycker ni? Är det bra så skulle mitt matkonto kunna minskas betydligt under min Nord till Syd vandring.


Man bör sikta på så där 400 kcal per hg torrvara, med undantag för choklad och annat lite fetare.
 
Har använt deras nämnda påsmat vid paddlingar och vandringar sedan flera år tillbaka. Jag anser att de är klart godkända men komplettera gärna med kryddor, korvbit allt efter smak och behov. Rekommenderar också deras pastarätter såsom "Parmesan eller Fungi" som är mycket goda och köpvärda.
 
Inom livsmedelsindustrin är billigare ett sätt att öka förtjänsten. Marinerad kyckling består till 20% av vatten och det är som bekannt billigt. Lika ledes är det med socker och salt, det är oftast vida billigare än råvaran...
Tom mat i ryggsäcken är att lura sig själv, två ggr en gång i butiken och gång två när man äter...Att släpa på vatten verkar föga funkis.
//J
 
(klipp) Är det någon som testat och vad tycker ni? Är det bra så skulle mitt matkonto kunna minskas betydligt under min Nord till Syd vandring.

Jag testade dessa rätter 2006 och jag tyckte de var fullständigt osmakliga.

Ingen smak, gummiaktiga "köttbitar" av något de påstår är kyckling, kort sagt så motbjudande det kan bli. Dessutom kräver de längre kokning än vad som uppges för att det inte ska knastra mellan tänderna.

Varför inte köpa ris istället och krydda själv..? Torka kött eller köp det torkat, köp torkad lök eller gör grönsakerna själv i ugnen...

Prisvärt och du vet vad du får i dig :).

//J
 
Någon tycker de är ok, fast krydda behövs, någon tycker de är fullständigt osmakliga. Ok, jag köpte några påsar som jag kommer att testa på nästa utflykt på Skåneleden.
Att göra själv vore ju naturligtvis bättre då kontrollen på vad man får i sig är större. Jag tror säkert att kvalitetn på såpass billig mat inte är den samma som friluftsmat som kostar 7-8 ggr mer, men blir man mätt (kanske med tillskott av en brödbit) så är det bra. Om vi äter mat som inte har högsta kvalitet under en kortare tid så bör väl kroppen kunna ta hand om tillsatserna som vi stoppar i oss.
Sedan är jag ganska bekväm av mig när det gäller att fixa med mat, samtidigt är ju detta med att bara koka upp vatten och hälla det i en påse och vänta 10-15 minuter helt genialt. Det är matlagning som jag gillar, sen räcker det med att slicka av sporken och vips, där var disken avklarad.
 
Tror man måste testa "sån" mat ute! Brukar äta stor burk "billig" Ravioli med vit bröd å det är jättegott faktiskt när man är i naturen(paddling mm) Men helt osmakligt hemma, konstigt men så är det :)

/Janne
 
Om smak och dyligt

Vissa äter för att fylla buken och döva hungern, andra äter för att få i sig vad de tror de behöver, njuter av eller gillar smaken av. Smaken är som baken delad.
En gång i min ungdom gick jag en tredygnsmarsch med en Walsare som levde på en från början enorm påse med skumråttor....själv åt jag min egen mat under de mer än tre dygn marschen varade.
Det enda han värmde var lite tevatten. Själv kokte jag feta soppor och dito stuvningar år nötter och russin. Vi är alla olika. (Han var svagare än jag efteråt, det kan ha berott på mycket).
//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.