Grilla falukorv

Jag fick just en vision..

vad tror ni om att spetsa en hotdog från änden på en pinne, och sen sätta en spiral pinnbröd runt om?
Jag tycker det låter som en given klassiker!

Men här hemma i umeå så är det falukorv som gäller för det mesta, fast det är ju lite sårt med bröd såklart..

Så gjorde vi i början på 80-talet när jag var med i scouterna i Sundsvall.
 
Så gjorde vi i början på 80-talet när jag var med i scouterna i Sundsvall.

Ja givetvis så är det inte en helt fräsch och originell idé.
Det var väl mer en fundering om det fungerar bra..

Och om det kunde va ett argument för hotdog vs falukorv..

Sen har människor gått i skogen i tusentals år så det är väl rätt gammalt det med...
 
Jag kan med bestämdhet säga att jag bevittnat (och även utfört) falukorvsgrillning i östergötland.
Dock var falukkorven (nu kanske känsliga läsare bör blunda) kluven i fyra delar samt kapad i en misstänkt grillkorvsaktig längd.
 
En teori:
De som reagerar negativt på att man grillar nåt annat än grillkorv har antagligen en romantisk bild av korvgrillning. De kanske inte grillar så ofta, och när det väl ska grillas ska man följa deras romantiska föreställningar, annars blir det fel. Det ska vara som när man gick i Mulle.

Människor med mindre romantisk syn använder glöden som vilken matlagningsplats som helst, och lagar därmed precis vad de känner för. Att begränsa valet till grillkorv eller falukorv är ju lika inskränkt som att bara tillåta grillkorv. Själv föredrar jag nog foliepaket framför korvgrillning.

En fråga:
finns det falukorvsfolk som rynkar på näsan när nån sörlänning plockar fram grillkorven? Intolerans går ju oftast åt båda hållen.
 

avslutad210712

Gäst
Martin Fjäderlätt;348222 sa:
En teori:
De som reagerar negativt på att man grillar nåt annat än grillkorv har antagligen en romantisk bild av korvgrillning. De kanske inte grillar så ofta, och när det väl ska grillas ska man följa deras romantiska föreställningar, annars blir det fel. Det ska vara som när man gick i Mulle.

Människor med mindre romantisk syn använder glöden som vilken matlagningsplats som helst, och lagar därmed precis vad de känner för. Att begränsa valet till grillkorv eller falukorv är ju lika inskränkt som att bara tillåta grillkorv. Själv föredrar jag nog foliepaket framför korvgrillning.

En fråga:
finns det falukorvsfolk som rynkar på näsan när nån sörlänning plockar fram grillkorven? Intolerans går ju oftast åt båda hållen.

Grillkorv.... Foliepaket..... Nä men nu får du väl ge dig *flinar*

Fast i lördags när vi grillade falukorv, såklart, så diskuterades faktiskt min mors foliepaket som man minns trots att det var många år sedan sist och ärligt talat föredrar jag foliepaketen framför korv i alla dess varianter men mest av allt föredrar jag fisk på glöden.
 
Att rynka på näsan

Att rynka på näsan åt mat ute måste bero på oerhörd laggrannhet och svår brist på aptit och ett allt för stillasittande friluftsliv.

Jag anser mig vara rätt noga med matlagningen hemmavid och att bjuda familj såväl som gäster på god och minnesvärd mat och jag skulle hemma inte ens i min vildaste fantasi bjuda på anrättningar som jag tycker är helt OK ute i markerna. Fast pinnbröd äter jag varken hemma eller på tur.
 
Zorrogrillare!

Falukorv i all ära men den bästa korven är ändå Zorrogrillare! Svår att få tag på och dyr men en fantastisk smak, grillad såväl som stekt. Rekommenderas varmt.
 
Efterlysning av "Trollare" Falukorv

Falukorv att grilla i skogen i stället för grillkorv känns spännande, skall ASAP testa detta. Jag brukar fixa luffarmacka hemma ibland, men att ha med sig stektäggmacka och fixa falukörven över öppeneld - känns som en kioskvältare redan nu.

Är det någon på forumet som vet var man kan få tag i den ca 1dm i diameter stora Falukorv (kan ha varit färdigskivad) som serverades som TROLLARE i Hundfjället SÄLEN för en bunt år sedan.

Det var i pörtet i slutet av Trollskogen (KorvEriks) som denna variant av Parisare kunde avnjutas. En skiva XLFalu i hamburgerbröd med hamburgerdressing.

Hoppas att det är någon som har ett spår på tillverkare eller grossist. Bingo vore en detaljist i norra Stockholm

Nu får det bli en Parisare till lunch!
 
Alltså, handlar det inte bara om vad som är praktiskt?

Jag menar, en falukorv grillas väl inte hel utan i skivor? (Grillar man den hel tar det ju evigheter innan den blir genomvarm.) Och då måste den skäras med kniv. En hotdog tar man ur paketet, sätter på pinnen, grillar, lägger i brödet. Klart.

Att behöva skära skivor av korven (kladda ner en kniv och en "skärbräda", och antagligen blir fingrarna kladdiga också, verkar jobbigt).


Det är exakt samma sak hemma i köket. Ska man snabbt fixa mat till ungarna tar man och steker på ett par grillkorvar och kokar en kastrull snabbmakaroner. Visst är stekt falukorv med stuvade makaroner (eller med kokt potatis och stuvade morötter) godare, men det är mycket mer jobb och blir mer disk (även om man bara skulle köra snabbmakaroner till falukorven).
 
Falukorv (eller radhusbiff som vi också kallar den) är ju kalasgott och grilla även i sydligaste Sverige. Så kör man lite Johnnys senap på den sen är man hemma;)

/mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Grilla grönsaker? Friluftsmat 5
peter1959 Grilla inomhus???? Friluftsmat 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.