Vakuumpump för snabbare matlagning?

fungerar nog som uppblötning

men vad händer med konsistensen? Och smakämnen mår bra av så varsam och långsam tillredning som tålamodet tillåter... Åtminstone vid traditionell matlagning (som paddlare är jag ju befriad från frystorkat, men vanliga torkade ingredienser ingår).
 
Kul idé. Det vore intressant att veta vad behållaren väger.

Numera kör jag endast käk som inte behöver kokas, utan som man häller kokande vatten på. Men även sådant tillreds kanske snabbare med den här modellen. Men en gammal favorit som tortellini, som har lång koktid, skulle ju kunna denatureras snabbare med den här modellen. Man kan tänkas sig att många typer av rätter som ärter, bönor och linser blötläggs på morgonen och tillbringar förmiddagen i ryggsäcken, för att sedan enbart kräva uppvärmning vid lunch.

Är man två personer så funkar väl burken som ät-kärl åt en person.

Jörgen
 
Vinpump

Precis en sådan pump och kork som följer med hade mina päron till att bevara en halvfull pava vin.
 
det finns nått liknande som kallas för "marinater" på den här sidan:

http://www.enbraaffar.se/fritidsbutiken/kokstillbehor-c-34_36.html

Dock är priset lika saftigt som stekarna, och den är väl i största laget kanske...

Jag tänker i alla fall helt klart testa i en vitvinsflaska med min vanliga vinpump, för att
se om det funkar. Återkommer med hur det fungerar. (Ska bara dricka ut en flaska vin först)
Läste i lite brittiska fiskeforum och tydligen är pumpen och korkarna mycket riktigt samma som en Vacuvin för vin. Det fungerar tydligen utmärkt att ta en lufttät plastburk och borra hål för korkarna och sen pumpa.
 
Ok, testade i en vanlig vinflaska.
Följde instruktionerna enligt länken ovan och använde frystorkad mat av typen "Spaghetteria".

Funkade inte. Grejerna blev lite mjukare på 15min, men inte mycket mer än om de legat i blöt
i rumstemperatur och normalt lufttryck...

Med reservation för att min vinpump kanske ger för dåligt vakum, även om jag inte har några
andra indikationer på det.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.