Tomat i pulverform?

Torra soltorkade tomater är rätt vanligt. Jag brukar ha med på turer och även ha i vanlig matlagning. Mycket smak och gott blir det.
 
Möglande mat beror på att man inte torkat produkten så att den helt torr!!!

Har torkat det mesta och lärt mig den hårda vägen att rätt torkat (snustorrt) så håller sig allt.

Detta förutsätter dock att varorna förvaras torrt och i tillslutna påsar. Sen kanske smaken försämras efter några år (har nässslor, svamp och annat som är >5 år) som börjar förändras smakmässigt men det är fortfarande mycket njutbart.

Jag har tom ärtsoppa som förkokats och sedan torkats samt rödbetor som förvällts liggande efter flera år utan problem.

Möjligen kan fläskkött som torkas där fettet finns insprängt i köttet härskna efter några månader. Nötkött och vilt är inte lika känsliga vad gäller lagringstid.

Så torka mer och rätt!

Vänligen/Dag
 
Knorr har en pulvertomasås som heter Tomatino. Den är bra som den är, och blir perfekt med lite grejer i, som lök, vitlök eller cayennepeppar. Den brukar finnas bland pastasåserna i butiken, och en påse kostar kring tian.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.