Hur maxar man kcal för 550g(mat)?

vi har ju diskuterat snabbnudlar innan och som alla vet så är det riktig skitmat, dyrt är det oxå.. snabbnudlar ligger på runt 70kr/kg dom är friterade därför innehåller dom massor med fett och transfetter, inte att förglömma alla skumma grejer som kryddpåsen innehåller.. jämför med cous cous1557 kJ, Protein:13,0 g, Kolhydrater: 74,0 g och Fett: 2,0 g, couscous ligger på 12-15kr/kg..
 
Efter vandring...

Har genomfört två vandringer nu under sommaren... Den andra 16-26aug gick jag/vi från Kvikkjokk till Ritsem, en sträcka på ungefär 160km inklusive "utflykter"!
Det var lugna etapper, ca 20km om dagen och ca 5-6h effektiv vandring! Violdagar fanns oxå med i chemat..

Åt ungefär 100g till frukost, bestod av havre/råg gryn, torkad frukt, nötter eller 100g start musli!

Hade även med 1kg jordnötter och 1kg Marabou choklad som fick vara mellanmål och snacks(500g av vardera).

Lunchen var nudlar som sagt..och ett par brödskivor(tunnt fiberrikt bröd(
Middagen var blåbands torrfoder utspätt med extra pasta/ris ca 100g...
Kvällen blev det oftast en varma koppen/saftsoppa lite bär och så..

När jag kom hem så visade vågen att jag hade gjort en vitminskning på 2,2kg!

//A
 
Hur många kcal

Nån uppskattning om hur många kalorier du fått i dej per dag? och har du nån koll på hur mycket du äter till vardags hemma?
2,2kg viktminskning på en två veckors tur är väldigt lite.
Även om du kallar 2 mil om dagen "lugnt" så är 5-6 timmars kontinuerlig rörelse långt mer än man (jag) kan få hemma.
 
Viktminskning eller vätskeminskning?
När vi gick genom GC påstod flera i sällskapet att de gått ner både 4 och två kilo, fast i pounds förstås, för det blir fler.
När sen alla fick dricka vatten till de blivit färdigkissade visade det sig att viktminskningen var 1/2 p - 3 p. Ibland är det bra att ha en akturitär värd. Han hade gått ner 1,5 p på riktigt.
2,2 kg (2200x9=19800 till att ta från) eller i värsta fall intet.
//J
 
Reel viktminskning

Om man väger sej på morgonen innan frukost så har man väl mest "rättvist" värde,dvs inga konstigheter med vätskebalans etc,förutsatt att man ätit/druckit normalt kvällen innan.
Att väga sej direkt efter hårdträning etc är ju inte rättvisande.
 
Dricka saknas ju knappast på en vandring så nog lär det vara viktminskning....

Det finns ingen garanti för att man dricker tillräckligt bara för att det finns vätska ;).

Dessutom binder kolhydrat väldigt mycket vätska, därav de "fantastiska" viktminskningar man får av att äta stenåldersdiet - avsaknaden av kolhydrat gör att man lättar - vätskemässigt (samtidigt som man har status quo ellet t o m tvärtom fettmässigt, men det är en annan diskussion ;) ).

Knallar på några dagar lär kolhydratförråden minska och också kroppens förmåga att binda vätska = man lättar i vikt.

Säkrast är att göra som SEobserver nämnde, vätska upp och kontrollväg igen.

//J
 
Även om det finns tillräckligt att dricka och att man verkligen dricker tillräckligt reagerar kroppen alltid på ökad puls med att minska kroppens vätskemängd. Det är vad jag har lärt mig en gång i tiden. Referenser är bortglömda för länge sedan.

Mange
 
Middag 1port frystorkat+pasta(100g)

En portion frystorkat väger väl mer än 100g? Ska du ha pasta till blir det ännu mer. Vanlig pasta/ris mättar bättre än snabbmakaroner/snabbris och tar mindre plats (=> mindre ryggsäck?). Med grytmysare behöver du inte koka maten hela koktiden utan kan låta det stå och gotta till sig.

Mitt tips är att banta på fikat. Se över allt som innehåller vatten (kaviar, tubost mm) och använd gärna feta pålägg, typ jornötssmör, korv, Brieost osv. Om din mage pallar med kan du byta brödet mot Digistivekex. Kolla också om du kan minska vikten på ev. förpackningar.
 
Genomförde Fjällräven Classic i år. Hade olivolja med mig för att tillsätta "torrfodret". Tog för mycket av oljan en dag med påfölj att jag fick tvätta kalsongerna!!!!
 
Jag gick ner 0,5 kg under min 10-dagars i Sarek, gick upp det på en dag här hemma :) Hade med mig så att jag åt 3400 kcal/dag med undantag för en dag då jag skippade middag (mådde riktigt illa och orkade inte pressa i mig annat än nötter och choklad den kvällen).

// Jocke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
bredviken Hur får man sitt kokkaffe godast? Friluftsmat 137
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1
Kodiaken Fördelning av kcal/dag Friluftsmat 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.