Hur maxar man kcal för 550g(mat)?

Fett...

Kalle G; sa:
andy69; sa:
Undrar om någon har bra tips på kcal rik mat?

Någon som har andra tips om bra kcal mängd på mat vs vikten?

Flapsjacks, bars.....?

Undrar om frågan gäller mat eller rått energitillskott? Slutklämmen antyder det senare...

Sitter här med mörk choklad á 2111 kJ/100g, vilket är rätt hyfsat vad gäller energitäthet. 39,6 g fett, 29,6 g kolhydrater, 8,5 g protein. Kan inte bli mycket bättre sammansättning:)

Vill man ha 'mat', alltså något matigt, kanske inte chokladkakor är det optimala. Har man kroppsfett att ta av kan man kanske satsa på att i huvudsak ta med kolhydrater för bra fettförbränning. Men så var inte frågan ställd. Och då är väl svaret enkelt (som flera här ovan redan nämnt): öka fettinnehållet på något vis.

:) Kalle G

Visst är det så att fett innehåller mest kcal per gram! Men att dricka matolja under 7 dagar skulle nog inte magen må så bra av :)!
Helt klart är jag inriktad på enegitillskottet, framför smaken...men givetvis ska det smaka bra(olja och ister går bort)!

2111kj motsvarar ca: 500kcal och det är helt ok, dock undviker jag att ha med choklad i alla former under sommaren då den lätt smälter(min vita Toblerone var som mjukost en gång-gott!)

Frukosten kommer att utökas med nötter, mandel/hassel..Evt så jordnötssmör med då det är en rejäl kcalbomb :)!

//A
 
nudlar..

KLAGER; sa:
Du bör öka mängden fett betydligt. Nudlarna till lunch kan vara bra krydda, men någon näring tillför de inte.

Nudlar(billiga portions) innehåller ca 470kcal/100g vilket jag tycker är hyfsat bra med 67% kolhydrater, 20% fett och 7% protein..

Äggnudlar däremot är lite sämre.

Under lunchen vill jag inte laga maten så länge med efterföljande disk och så, därav valet på nudlar..

//A
 
Re: Kalorimodellen?

johankse; sa:
svältkostkur...kolhydratutnyttjandet!
Slutsats lita inte på kaloriräknandet!
Med ett högt animaliskt fettintag, ca 1/3 och 2/5 protein samt resten frukt och grönt lyckades nära 4/5 av försökspersonerna gå ner i vikt trots att de enligt kaloribränningsmodellen åt för mycket för sin vikt! På Karlshamns lassarett har sockersjuka, på den här dieten, fått så mycket bättre värden att de inte längre behöver medicinera...
Så tro inte att mat bara handlar om kalorier, det handlar mest om en social gemensamhets ritual och sen att må någorlunda bra.

go tur
[Ändrat av johankse 2007-06-15 kl 12:54]

Man ska inte bara räkna kalorier, precis som du säger..utan oxå ta i beräkning vad man gör...sitter man på ändan så behöver man inte lika mycket kolhydrater som när du vandrar 7-9 timmar om dagen! Kolhydrater och fett i första hand och protein i andra, det är min prioritering.

//A
 
Intressant..

Tackar för alla konstruktiva svar och ideér på hur jag ska maxa kcal i maten. Intressant att se vad ni andra har med, hur/vad ni äter! Lutar mot digvestikex istället för mörkt bröd....jordnötssmör är oxå på väg in...evt en gainer på kvällen...samt ett brusrör med vitaminer!

//A
 
Håller med om jordnötter, jag tycker att de jämfört med 'andra nötter' dessutom mättar väldigt bra. Nästan FÖR bra...för övrigt tror jag inte det är bra att på ett snabbt sätt radikalt ändra kosten jämfört med vad man är van vid. Man bör anpassa sig innan, precis som man inte drar ut på långvandring med sproilans nya kängor - man vill gå in dem lite först.
 
Många planerar precis som Skinnarmo att bruka handtagen i förbränningen, andra som Fletcher i The 1000-mile summer bara tappade dem, själv ligger jag väl lite i båda leden, d v s hoppas tappa mera än jag gör...(sic).
Att gå på ett minimummått av mat gör att kroppen ställer in sig på svält och lagrar för fulla muggar, klokare är att äta lagom och acceptera att det kostar på att bära lite mera mat....min 50-öring.
Oavsett vilket man inrättar sig för var säker på att kroppen själv gör vad den vill! I varje läge.
GORP, Good old Rasines and Peanuts är aldrig fel i kängurufickan. Karavankrubb som torkad frukt och blandade nötter är helt just!

go tur
[Ändrat av johankse 2007-06-15 kl 16:31]
 
Magen kan bli ett problem när man "optimerar" maten. Råa morötter är då kalas!

Visst: inte mycket energi, man får släpa på vatten, etc, men det är som sagt kalas trots det. En aning fibrer ger det också. Då står man ut med "elitdieten" ren olja, powerbars etc :)

Miljoner kcal hjälper ju inte om man är risig i magen.
 
din nöt!

Håller med om jordnötter, jag tycker att de jämfört med 'andra nötter' dessutom mättar väldigt bra. Nästan FÖR bra...för övrigt tror jag inte det är bra att på ett snabbt sätt radikalt ändra kosten jämfört med vad man är van vid. Man bör anpassa sig innan, precis som man inte drar ut på långvandring med sproilans nya kängor - man vill gå in dem lite först.

Måste bara säga en sak om nötter och det är att råa nötter (och då pratar jag nötter - jordnöten är ingen nöt, men det kanske även gäller den) är mycket mycket nyttigare än rostade. Fast om man bara är ute efter fettet så kanske det inte spelar ngn roll.

Jag tror mandeln eller var det macademia som är den fetaste av dem alla.

/o
 
Snabbmakaroner med torkad pesto eller bruschetta mix (finns att köpa på burkt i vissa välsorterade affärer) och olivolja är ett alternativ till middag. Testa med cous-cous oxå. Gott, mättande och mkt kalorier...

Lunch: Knäckebröd (kavlis variant som är tunn är mkt bra) med jordnötssmör.

Frukost: Musli/gröt med solrosfrön, nötter, pumpafrön

Däremellan chocklad/kex/dextrosol till att hålla humöret uppe.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
bredviken Hur får man sitt kokkaffe godast? Friluftsmat 137
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1
Kodiaken Fördelning av kcal/dag Friluftsmat 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...