Om vakuumförpackare

Hej

Jag planerar att köpa en vakuumförpackare, verkar vara riktigt bra till fisk, kött, torkat etc...

Har någon erfarenhet av vakuumförpackare?


Verkar dock vara svårt att hitta detta i Sverige, men det finns billliga på e-bay, men då behöver man väl en transformator (230v till 110v) och adapter, eller?

mvh Gustav
 
Vakuumpackning är bra för att det tar mindre plats, det kan också hindra endel bakteriers tillväxt. Speciellt om man byter ut det lilla syre som är kvar mot koldioxid istället (modifierad atmosfär). Men det hindrar inte tillväxt av anaeroba bakterier.
 
Var köper man en?

Jag vill också gärna veta var man köper en vakuumförpackare. Har försökt googla lite, men hittar inte mycket.
 
Re: Var köper man en?

^_^; sa:
Jag vill också gärna veta var man köper en vakuumförpackare. Har försökt googla lite, men hittar inte mycket.

http://www.nimamaskinteknik.se/ kan man köpa vakuumförpackare sedan finns det säkert att köpa från företag som säljer till storhushåll eller till affärer som har en charkdisk m.m. Så ett tips kan vara att snacka med din lokala matvaruaffär och höra var de har köpt sin
 
Re: Re: Var köper man en?

patrik_t; sa:
^_^; sa:
Jag vill också gärna veta var man köper en vakuumförpackare. Har försökt googla lite, men hittar inte mycket.

http://www.nimamaskinteknik.se/ kan man köpa vakuumförpackare sedan finns det säkert att köpa från företag som säljer till storhushåll eller till affärer som har en charkdisk m.m. Så ett tips kan vara att snacka med din lokala matvaruaffär och höra var de har köpt sin

Jo jag har sett många maskiner för affärsbruk, både på blocket och på nätet. Problemet är att den billigaste jag sett kostade 8.000 spänn.
 
Jag är novis på området vakumförpackning för hemmabruk så rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.

Är avsikten att t ex under vandring kunna förvara färska livsmedel längre tid utan att de blir förstörda?

Om avsikten är att förvara torkade livsmedel i vakum så har jag svårt att se att kostnaden motsvarar nyttan när det gäller 1-2 veckor eller ännu kortare turer. Torkning är ju en uråldrig teknik som fungerar väl. Så länge man håller livsmedlen torra (plastpåse) håller de flesta väldigt länge. Att dessutom vakumförpacka dem känns lite overkill. Visst, om det handlar om många månader, möjligen, eller naturligtvis för massproduktion och distribution inom livsmedelskedjorna.

Så vilka är fördelarna med att vakumförpacka livsmedel för användning i det privata friluftslivet?

Jörgen
 
NUI; sa:
Så vilka är fördelarna med att vakumförpacka livsmedel för användning i det privata friluftslivet?
Om du t ex ägnar ditt privata friluftsliv åt att kaggfiska småharr som jag gör, så vill du ha ett sätt att bevara småfisken långt in på vintern. Om du inte vill salta in småfisken, så passar den ypperligt vacuumförpackad i dubbla plastpåsar. Så jag bär inte ut vacuumförpackad mat, jag bär hem den.
 
Strykarräven; sa:
NUI; sa:
Så vilka är fördelarna med att vakumförpacka livsmedel för användning i det privata friluftslivet?
Om du t ex ägnar ditt privata friluftsliv åt att kaggfiska småharr som jag gör, så vill du ha ett sätt att bevara småfisken långt in på vintern. Om du inte vill salta in småfisken, så passar den ypperligt vacuumförpackad i dubbla plastpåsar. Så jag bär inte ut vacuumförpackad mat, jag bär hem den.

Aha, låter som en självklart användningsområde som jag inte kunnat komma på om jag så grunnat i 100 år :)
Finns det fler?

Jörgen
 
NUI; sa:
Aha, låter som en självklart användningsområde som jag inte kunnat komma på om jag så grunnat i 100 år :)
Finns det fler?
Det är förstås för att du inte fiskar! Jag borde förstått det ögonblickligen; era hjärnor är inte anpassade för sådant. (säger Annica Dahlström)

Nä, men annars kan man säkert vacuuma kött lika gärna, om man jagar. Eller kanske bär. Jo förresten, vi brukar nog vacuumförpacka hjortron också, eftersom de är så smetiga till skillnad från blåbär etc.

Men om du vill kan du säkert vacuuma din UL-dunsäck, eller din UL-disktrashandduk, eller din enda ruta UL-toapapper per dag... Nä den var under bältet. Vet dock att jag såg i nån annan tråd att någon vacuumförpackade måltiderna till fjällturen. Onödigt för mig som ändå aldrig portionsförpackar.
 
Re: Re: Re: Var köper man en?

^_^; sa:
Jo jag har sett många maskiner för affärsbruk, både på blocket och på nätet. Problemet är att den billigaste jag sett kostade 8.000 spänn.

Ja en renodlad proffsmaskin är säkert svindyr men nima maskinteknik hade en som kostar ca 2500kr och en sådan skulle säkert duga för hemmabruk. Sedan fanns det någon handdriven sak för under 200kr som jag har sett på olika mässor och marknader men jag vet inte hur bra de är.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanb.org Vakuumförpackare Friluftsmat 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.