Mest udda maten ute?

Re: Hallonkräm...

Karolina P; sa:
Träffade en vilsen australiensare i Sälka förra sommaren. Han undrade om vi kunde hjälpa honom med matinköpen eftersom det blivit lite fel förra gången. Då hade han köpt (vad han trodde var) tonfisk, tomatsås och couscous. Vad han sedan åt var tonfisk, hallonkräm och havregryn... Han gnällde lite att det inte stod på engelska på de enskilda påsar som tagits ut ur ett tre-pack.

Annars har jag ett personligt minne men det är nog inte så läskigt egentligen. Jag tror att många av killarna känner igen sig i följande underbara frukost: mariekex (lite tjockare), leverpastej och tallbarrste. Borde förbjudas!

Pansarkex med leverpastej och tallbarste... :).

Själv har jag som efterrätt till maten dragit i mig en burk tonfisk och en burk nötcreme (ca 200 gr) efter en särskilt tung dag på fjället. Egentligen inga konstigheter, tonfisken ger välbehövlig protein och nötcremen ger välbehövligt socker och fett.

En virre på det så mår man bra!

//J
 
Re: Re: Re: cnygardh=Messerschmitt

cnygardh; sa:
Strykarräven; sa:
Nä, jag lekte med orden och menar ungefär att "ingen nykter människa saltar (kaffet)"
Men du... Vet du int' att samerna har lit' salt i kaffet när som man kok på smält snö, smakar shit annars. Å int' e' dom onyker hela tiden ut på fjälle.

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

En särdeles god kombination är hett kaffe med en bit hårdost och torkat renkött på en sked (som doppas i).

Mumsfillibabba!!! :)

//J
 
Re: Re: Re: Re: cnygardh=Messerschmitt

joru; sa:
En särdeles god kombination är hett kaffe med en bit hårdost och torkat renkött på en sked (som doppas i).

Mumsfillibabba!!! :)

//J
Eller riktig kaffeost, som gnisslar genuint mellan tänderna. Ungefär som att skiva ned en okokt bläckfisk i kaffet. Kult men ingen kulinarisk höjdare, my opinion.

Fast, när jag blir gammal/äldre, så ska jag envisas med att ha ost, kött och kaviar i kaffet, som jag ska sörpla ljudligt från fat, kallt och beskt.
 
Eftersom jag fyller år i månadsskiftet juli–augusti har det hänt några gånger att jag har fyllt år på fjällvandring.

På min första fjällvandring uppvaktades jag med en improviserad födelsedagstårta bestående av Mariekex garnerat med tubost och Nickel.

(Många år senare blev det gräddtårta på fjället, men den har jag berättat om förr)
 
jo men nu är det väl värt att säga att det inte smakade så illa, var mycket näringsrikt och att det faktiskt var rejält med mat/kött också för den delen :) Det var ungefär 9 dagar efter det att jag hittade burken som jag faktiskt åt upp den, tänkte väl snarare ge den till några katter om jag skulle springa in i några men så blev det inte. Så på den tioende dagen av sin trip, eller var det det 11th?... så åt man kattman.. den frystorkade maten hade börjat bli lite tråkig, och dessutom så började den ta slut.. och det fanns ingen chans att proviantera på ett par dagar till så det gällde ju att dra ut på det hela.

Men som sagt var, katterna har inget att frukta i att dom ska behöva gå hungriga pga deras delikata mat helt plötsligt har hamnat på chefs-kattens (min) meny inom någon snar framtid! :-D
 
Det här kanske inte är direkt "konstigt" men lite ovanligt att laga ute på friluftskök kanske:

Pasta Vongole
Alltså pasta med blåmusslor. Jag brukar resonera så att man på den första vandringsdagen lika gärna kan lyxa till det eftersom man inte behöver bära på all extramat resten av dagarna. Pasta Vongole kräver färska (levande) musskor, färskpasta, vitt vin, persilja, några olika löksorter... lite meckigt att byta kärl och hålla värmen, men med lite planering kan det bli det godaste du någonsin har ätit till fjälls!
 
Inte så konstig mat kanske...

...men lite anorlunda blir det när man är hungrig och spiller ut all fruktsoppa på marken och äter den direkt därifrån :)
 
Re: Inte så konstig mat kanske...

patols; sa:
...men lite anorlunda blir det när man är hungrig och spiller ut all fruktsoppa på marken och äter den direkt därifrån :)

Har provat något liknande. Det är så j-kla kallt att det tagit över en halvtimme att få det frystorkade ätbart. Man ska bara hälla upp rätten i två kåsor när tamojen vrider sig i de tjocka vantarna man måste ha på sig, och allt hamnar i snön. Så vad gör man om man är hungrig? Äter som det är alt försöker skyffla upp det i kåsorna men snö och allt. Maten blir hur som helst inte varm, den som man kämpat med så mycket...
 

avslutad210712

Gäst
Nordesjö; sa:
Eftersom jag fyller år i månadsskiftet juli–augusti har det hänt några gånger att jag har fyllt år på fjällvandring.

På min första fjällvandring uppvaktades jag med en improviserad födelsedagstårta bestående av Mariekex garnerat med tubost och Nickel.

(Många år senare blev det gräddtårta på fjället, men den har jag berättat om förr)

Är det elakt att bjuda på 50 årsfest på Kebnekaises topp. Mina närmaste tycker det men jag tycker att iden är utomordentligt trevlig. För att inte tala om billig eftersom deltagarna får stå för transport och logi själva. Själv tänkte jag bjuda på snabbkaffe och ett kex eller så *flinar*
 
avslutad210712; sa:
Är det elakt att bjuda på 50 årsfest på Kebnekaises topp. Mina närmaste tycker det men jag tycker att iden är utomordentligt trevlig. För att inte tala om billig eftersom deltagarna får stå för transport och logi själva. Själv tänkte jag bjuda på snabbkaffe och ett kex eller så *flinar*

Undrar hur många härifrån som i så fall "råkar" vara där...
 
GustavOh; sa:
avslutad210712; sa:
Är det elakt att bjuda på 50 årsfest på Kebnekaises topp. Mina närmaste tycker det men jag tycker att iden är utomordentligt trevlig. För att inte tala om billig eftersom deltagarna får stå för transport och logi själva. Själv tänkte jag bjuda på snabbkaffe och ett kex eller så *flinar*

Undrar hur många härifrån som i så fall "råkar" vara där...

Nog ska det vara mer än snabbkaffe och kex om jag ska orka pricka in precis den 8/7 :)
 
Den sämsta matupplevelsen var när jag och 2 polare gjorde en dagstur från kebs fjällstation upp till tarfala. Däruppe frågar jag polaren vad det blev för käk?
-Käk? Tog inte du det?

Kök och gas var med, och det hittades en "ruta" nudlar som kokades och delades broderligt. Väl nere vid tältet igen så var det 3 grabbar som kastade sig över matförrådet.

Under en överlevnadskurs levde jag på ett ägg, en potatis och en halv kexchoklad under en hel helg. Segare i huvudet har man nog aldrig varit.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.