Mest udda maten ute?

Re: cnygardh=Messerschmitt

cnygardh; sa:
Ska jag tolka detta som att du använde saltat vatten till kaffet eftersom du var full eller att du blev full av det saltatde kaffet?

Och var kom dansen in i bilden? ...dansande lågor i elden? (kanke var elden som var full på grund av all T-dojja som du hällt på veden för att få fyr på den)
Pah! T-dojja på elden är för stockholmare, och riktiga norrländska skoteråkare tar bensin!

Nä, jag lekte med orden och menar ungefär att "ingen nykter människa saltar (kaffet)"
 
Strykarräven; sa:
Hej alla,

Vad är det mest udda ni tryckt i er under era utevistelser? Turer i ogästvänligt klimat, med trasigt kök eller bara med hård ansträngning kan ju ge en rätt konstig kosthållning... Andra roliga matminnen är också välkomna.

Nja,borde väl vara preskiberat vid det här laget (typ 20 år sedan) under en av mina 'överlevnadsövningar'.

Jag och en kompis hade turen att pricka en fågel (Duva?) med pilbåge.
Enligt boken skulle den bakas in i lera,tryckas ner i glödbädden och ligga där ett tag.
Det funkade faktiskt,när man knackar bort leran följer fjädrarna med (Mja,en del i a f) och det smakade inte helt dumt.


peter
 
ping; sa:
Det funkade faktiskt,när man knackar bort leran följer fjädrarna med (Mja,en del i a f) och det smakade inte helt dumt.
En polare och hans optimistiska vänner hade med sig en fläsksida och en massa sprit, de var väl 15-17 år. Efter att vädret blivit piss och de frusit en hel natt, fick de inte igång skotern för att fara därifrån. De fick upp en eld, men köttet var så stenfruset att de åt det tinat (inte grillat) med svinborsten fortfarande stickande ut från svålen... Det stacks tydligen i munnen.

Cnygård: Jovisst, men inte heller samerna har väl en matsked salt per liter kaffe...? F ö tycker jag inte att salt torkat renkött i kaffet är nån höjdare, men en gnutta salt i smältvattenskaffet är helt i sin ordning.
 
Något av det äckligast jag blivit bjuden på uppe i fjällen det är snabbmakaroner med tacokrydda och lite tonfisk.
Men detblir väl så när man börjar närma sig slutet på turen
 
det var väl egentligen inte så udda, mest misslyckat men ändå. jag och en polare skulle koka makaroner och snitsa till det med skinkost till, vilket är ett mycket gångbart recept för en lyckad lunch. dock tänkte vi int epå att vi bara hade en 1 liters gryta med oss(resten av måltiderna bestod till större delen av försvarets frystorkade, real meal). detta innebar att vi fyllde grytan med mackaroner och hällde i så mkt vatten som fick plats sen fick det koka tills vattnet var borta. pastapudding(nu kallat riskokad pasta) utan salt med skinkost är inte att rekommendera, inte på en regnig sträcka av kungsleden mellan singi o sälka iaf....
 
För det första vill jag återuppliva tråden lite, för det andra tycker jag det kan vara ett bra sätt att säga hejsan som första post.

Har haft enormt roligt att läsa inläggen i denna tråd, många gånger så har man känt igen sig enormt(mariakex+leverpastej kombinationen kommer mig till tankarna först och främst - prova gärna choklad crisp-kakor med leverpastej på..mMmmMM!)

Nåväl; min donation till diskussionen blir:
En burk med kattmat som någon hade lämnat kvar på en kamping plats som jag bodde på första dagen på turen i Dals-Ed och som jag - samlare som jag är - inte ville slänga bort kombinerat med couscous och tjock lime-citron sås. inte helt fel, men katterna där hemma kommer inte att behöva oroa sig för att jag ska gå och äta upp deras mat när dom inte kollar.

Annars så har jag testat en hel del konstigheter nere i mellan östern och i afrika (inklusive orm och diverse andra kryp) men har då inte lagat det själv och som någon sa - då ska det inte heller räknas.
 
jsjoholm; sa:
...
En burk med kattmat som någon hade lämnat kvar på en kamping plats som jag bodde på första dagen på turen i Dals-Ed och som jag - samlare som jag är - inte ville slänga bort kombinerat med couscous och tjock lime-citron sås.
Å fy f... Några av mina konstigaste kombinationer utomhus har uppstått just när jag/andra fått mat över som man inte vill slänga bort, men något som detta? Ayyy!!!!
 
Back country cuisine

I nya zeeland har de ett fabrikat av frystorkat som heter "back country cuisine". Förutom de vanliga grytorna finns det några mer udda påsar i sortimentet:

"Cooked breakfast" Fyll på kokande vatten och ät bacon och ägg mm till frukost
"Apple crumble" Jag lovar. Frystorkad äppelpaj är inte alls dumt!

Men den påse som verkligen förtjänar sin plats i denna tråd är... Glass med jordgubbssås!
Nej det blir inte glass om man inte kan frysa den utan nåt liknande jox.
Speciellt gott är det inte heller, men kultfaktorn är hög.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.