Hur får man sitt kokkaffe godast?

Hej
Jag var ute i helgen med mycket god mat. Jag har inte kokat kaffe ute på mycket länge. Det brukar bli snabbkaffe eller brygga. Kollade i gamla länkar innan utfärden men hittade inget om mängd kaffe i relation till vatten.
Vi kokade kaffe i helgen med blandat resultat. Blev oftast för svagt. Visserligen varmt och gott beroende på miljön.
Hur gör ni för att få bästa möjliga kokkaffe? Detaljerade instruktioner tack.
mvh
Harald
 
Som jag förstår det var det doseringen som var främsta problemet?

Jag har ett kokkaffemått så det är ju liksom enkelt om man nu inte kör på måfå (det brukar också funka med lite vana).

Jag har ju en känsla av att ett bryggkaffemåt per kopp vatten borde hamna i ungefär rätt härad - mitt mått är större, men jag tar ju det per två koppar å andra sidan...
 
Mezzner; sa:
Jag har ju en känsla av att ett bryggkaffemåt per kopp vatten borde hamna i ungefär rätt härad - mitt mått är större, men jag tar ju det per två koppar å andra sidan...

oj.. det e svårt, i skogen kupar jag handen och tar ungefär en skvätt per kopp... men hemma så blirre ett bryggkaffemåt per kopp och en till kannan..
 
Jag brukar fylla kannan med vatten, och hälla på kaffe tills det blir som en hög på vattenytan.


Visserligen har jag den föraktansvärda trangiapannan, men samma metod fungerar (för mig) i andra kärl också.

(Brukar köra med armens snuskburk som kokkärl över öppen eld)
 
Mät upp hemma så du får en känsla för hur det ska se ut i pannan när kaffet hälls i; ett struket bryggmått per dl och ett för kannan. Rör duktigt (recept från gammal kokbok) (kräver en "röra-duktigt-pinne"), ge de tre nämnda uppkoken (bara precis så det kokar upp mellan varven), ta av pannan och låt sjunka. En liten skvätt kallvatten påskyndar nedsjunkningen i brist på gäddskinn;-) En brinnande töresticka som doppas i pannan är en annan variant att avsluta med.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Rör duktigt (recept från gammal kokbok) (kräver en "röra-duktigt-pinne"), ge de tre nämnda uppkoken (bara precis så det kokar upp mellan varven), ta av pannan och låt sjunka. En brinnande töresticka som doppas i pannan är en annan variant att avsluta med.

Raskesven
+ Ha noen korn salt i kaffet, det gir god smak :)
 
Dosering som funkar

Jag har lärt mig att lägga på "en alptopp + en dutt", dvs en rejäl hög plus en extra skvätt. Det funkar faktiskt till alla storlekar av kaffepannor. Blir det för svagt kan man ju alltid lägga på mer och koka upp det igen... Lycka till!
 
Att ta kaffelagning på allvar

Koka vattnet, tag av, häll på kaffe tills det bildas en vulkan med inklinationsvinkel på ungefär 30 grader (antaget normala pannproportioner), sätt tillbaka på värmen tills vattnet nästan har "svalt" vulkanen. Klara med muggen tre (3, "thou shalt count to three, and not to two unless thou proceed to three" etc.) gånger genom att fylla den och hälla tillbaka i pannan. På med locket och låt stå några minuter.

Ett meriterat och beprövat koncept från norrländska storskogar, nedärvt i tre generationer.

/P
 
Hur den kon med kaffe som bildas på vattenytan ser ut är ju inte en funktion av proportionerna mellan kaffemängd och vattenmängd?!

Konvinkeln är ju konstant och beror ju på kaffets beskaffenhet (närmast att betrakta som en materialkonstant). Vattendjupet har ingen inverkan.

(Jämför sandhögsanalogin inom hållfasthetsläran.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
greendanger Vem får äta? Friluftsmat 7
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...