Premiärtur in i Sarek

Hallå hallå!

Det börjar vara dags att planera sommarens vandring och jag funderar på att eventuellt gå in i Sarek för första gången.

Jag har god vana av fjällvandring, såväl ledat som oledat och tänkte vara borta max 14 dagar då årets semester inte ser ut att tillåta mer.. Gärna runt 10 dagar, om möjligt.

Jag kommer att ha möjlighet att ta bil, om fördelaktigt, till startpunkten och min ambition är att vandra runt månadsskiftet juli/augusti.

Är det någon som har något bra tips på vad jag inte bör missa på min första tur in i Sarek? Något jag bör undvika? Något speciellt ni önskat att ni visste inför er första tur dit? Någon trevlig rutt på runt 10 dagar? Alla tankar och åsikter är välkomna!
 
Akkastugorna, Ruotesvagge, Rapadalen, Aktse, Saltoloukta. Köp en bra bok om Sarekvandringar och läs på i förväg.
 
Ta bussen till Kvikkjokk. Sen går du Pårek, Luohttolako, Sarvesvagge, Neidarhieppe, Algavagge, Skarja, Bielavallda, Gukkesbron, Nienndo, Suorva. Buss till Gällivare. Lycka till önskar Pelle.
 
Som så erfaren vandrare kan du ta ganska lätt på de typiska förslagen till bra "nybörjarrutter" i Sarek. Du klarar det mesta. Det är viktigare att vara förberedd och påläst - jag ägnade många timmar här på Utsidan och tog del av alla fantastiska Sarekberättelser - det finns en hel skatt.

Går du ensam är det bra att ha med en nödsändare - jag har en InReach Mini som även klarar vanlig SMS-trafik och tar emot väderprognoser.

Saker att undvika? Försök maxa tiden inne i parken och lägg minsta möjliga tid på att ta dig in och ut ur Sarek. Det är väl inget fel på Kungsleden, men känslan blir ändå lite avslagen om du går två dagar där på slutet. Helikopter till Aktse eller Tarralouppal är ett sätt att få ut mer av turen.

Ta bussen till Kvikkjokk. Sen går du Pårek, Luohttolako, Sarvesvagge, Neidarhieppe, Algavagge, Skarja, Bielavallda, Gukkesbron, Nienndo, Suorva.

Tummen upp för det. Det är nästan precis min planerade rutt för årets tur (är optimist!) - har dock tänkt gå via Nasasvagge-Gouphervagge och avsluta i Saltoluokta (om fjällstationen funkar som vanligt). Trevligare än att gå direkt till bussen Jag räknar med nio vandringsdagar samt tre i reserv för toppturer. Och det är kanske det viktigaste rådet - att ha gott om tid.
 
Låddebákte

Har själv inte gått förbi där än, men har ju hört från flera att Låddebákte är värt att gå upp på. Lätt bestigning och fin utsikt! Har själv bara gått i utkanterna av Sarek några ggr, och en gång genom Sarek, från Suorva via Guhkkesvagge upp till Akka. Gick förbi Niak då och ångrar att vi inte gjorde en topptur upp där, lär också vara helt fantastiskt fint!
 
Vår första Sarek tur varade ungefär så länge som du tänkt vara ute. Den turen var:
Ritsem(båt)-Änonjalme-Gisuris (treparksmötet)-Routesvagge-Skarja-Alggavagge-Niejdariephvagge-Sarvesvagge-Njoatsosvagge-Tjoulddavagge-Rounas och upp genom Vallevagge (Vallespiken/prästvägen) till Kvikkjokk. Lade en extra vilodag i Skarja och gjorde en utfykt bortåt Biellevallda.
 
Här är också ett förslag av en Sarek tur (se karta nedan), det var min första tur i Sarek. Det tog 10 dagar, sista dagen vandrade vi bara 3,2 km till bilen. Vi började från och slutade till Suorva. Det var runt månadskiftet juni-juli, och alla jokkar var lätta att vada, över Guhkesvakkjåhkå, Smajlajjåhkå och Miellädno tog vi bron och snöbron över Tjåggnårisjåhkå. Toppturer gjorde vi till Vuojnestjåhkkå, Låddebakte och Niak.
 

Bilagor

  • kartSarek2009.jpg
    kartSarek2009.jpg
    132.7 KB · Visningar: 556
Här är också ett förslag av en Sarek tur (se karta nedan), det var min första tur i Sarek. Det tog 10 dagar, sista dagen vandrade vi bara 3,2 km till bilen. Vi började från och slutade till Suorva. Det var runt månadskiftet juni-juli, och alla jokkar var lätta att vada, över Guhkesvakkjåhkå, Smajlajjåhkå och Miellädno tog vi bron och snöbron över Tjåggnårisjåhkå. Toppturer gjorde vi till Vuojnestjåhkkå, Låddebakte och Niak.

Nu kan jag ju såklart räkna ut hur långt ni gick per dag, men för enkelhetens skull, minns du hur lång den totala sträckan blev?

Var det något med turen som ni önskat att ni vetat om innan ni drog ut som ni vet nu i efterhand?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
stelar Premiärtur i Sarek undrar om vatten/snöläge Fjällvandring 3
Ras Turförslag för premiärtur? Fjällvandring 7
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...