Ny brännare?

forts. från "Hitta grejer utomlands". Med lite tur var problemet övergående. Jag har testat flera gånger även med rätt fulla burkar och nu verkar det som verkligen ventilen täpps när jag skruvar reglaget i botten.

Vad som orsakade det tillfälliga läckaget är svårt att förstå, men för att vara på säkra sidan kan det ju vara bra med en lite fräschare mojäng.

Sotobrännaren har bortsett från denna enda morgon fungerat hur bra som helst, till skillnad från den Primusbrännare som föregick den, där det var ständiga problem med piezon. Så det enklaste kan ju vara att skaffa en likadan.

Men jag har förstås tittat på alternativen, på Naturkompaniet i Linköping. Ett är Primus Micron, som är av ungefär samma stuk. Men expediten hävdade att han själv haft problem med piezon i början. Han ville nog att
jag skulle falla för Lite + som är betydligt dyrare. Jag undrade en del över skrymmet men han hävdade att alla tillbehör, inklusive en burk, ska få plats i kokkärlet.

Detta rymmer en halv liter. I mitt kit, som väger kanske 50 gram mer (med svamp, tång, dl-mått och en rejäl träsked) ingår två kärl, 1 och 1.5 liter.

1-literkärlet räcker bra så länge jag bara kokar kaffe eller mat som bara står 8 minuter ien påse. Det skulle även halvlitern göra, det klarar knappast en påse Knorr Spaghetteria eller (i Italien) Segreti della nonna (mormors hemligheter)

Att jag har två kärl beror på att jag vill koka kaffe till mitt morgonmål, inte efter. Morgonmålet med müsli eller nötblandning och mjölk (1 dl torrvara) kräver ett rejält kärl.

Dock är jag nyfiken på andras erfarenheter av Primus Lite +, hur det presterar och hur det funkar med era packningslösningar.
 
Vilken Sotobrännare har du?

Jag har testat att bara använda ett kokkärl på 0.55L (Toaks 550ml) och det blir nog trångt om man vill göra något annat än kaffe, pulversoppor eller egenkomponerade rätter baserat på couscous, snabbris eller potatismos som inte kräver så mycket hett vatten och i princip ingen koktid.
 
Titte på MSR Pocket Rocket 2:
https://www.outnorth.se/msr/pocketrocket-2#Onecolor
MSR brukar göra pålitliga brännare. Själv har jag både original PR och Micro Rocket.
Vad gäller grytor har jag svårt att förstå hur du som ensamvandrare behöver en 1,5 liters gryta? Varför inte köpa den stora och lilla grytan till Trangia 27 så får du två enlitersgrytor som passar precis i varandra? Dessutom bland de lättaste 1 liters grytor som finns.
 
Om du är nöjd med dina grytor så behöver du väl bara ersätta brännaren?

Primus Micron såg bra ut men verkar sakna någon form av vindskydd.
Du kanske har ett eget?

Pocket Rocket 2 som smux tipsade om verkar vara en välbyggd sak som fungerar fint för många, har sett den i massvis med reviews på youtube när jag själv velade mellan olika kök i veckan och det har i regel fått bra betyg.

Jag valde till slut mellan Amicus som du länkat tidigare och Windmaster.
Tog Windmaster ifall jag vill använda den på bilcamping när man har lite större pannor.

Jag beställde från England. Någon hundralapp billigare i mitt fall då jag köpte annat krimskrams samtidigt.
Gratis frakt.
https://www.ultralightoutdoorgear.c...aster-stove-with-micro-regulator-4flex-p12030

Den borde komma på måndag - samtidigt som mina påsar spaghetteria från Tyskland :)
 
Titte på MSR Pocket Rocket 2:
https://www.outnorth.se/msr/pocketrocket-2#Onecolor
MSR brukar göra pålitliga brännare. Själv har jag både original PR och Micro Rocket.
Vad gäller grytor har jag svårt att förstå hur du som ensamvandrare behöver en 1,5 liters gryta? Varför inte köpa den stora och lilla grytan till Trangia 27 så får du två enlitersgrytor som passar precis i varandra? Dessutom bland de lättaste 1 liters grytor som finns.

Minns inte hur jag tänkte just då, men det finns t ex Knorrsoppor som enligt texten på påsen kräver 1 liter. Nog för att jag kan ta mindre vatten, men jag kommer ändå att lägga i lite extra nudlar e.d. Även Spaghetteria är rätt skrymmande, isht i Schweiz där portionerna är större. Jag tar ju med enbart sådant som Blå Band eller Adventure Food, men på kontinentala turer är det närmast oundvikligt med proviantering. Om det nu blir sådana framgent med min dåliga rygg.


På morgonen äter jag müsli eller nötblandning med mjölk och då brukar jag brassa på med 1 dl torrmjölk, som egentligen kräver 9 dl vatten, och det blir med nötterna rätt knappt med literkärl. Man kan ju förstås ta halva portioner två gånger. Det kanske också är läge att pröva någon annan typ av frukost.
 
Det lutar nog åt Soto Amicus, eftersom mitt nuvarande visat sig ha en mycket pålitlig piezo. Jag och tändstickor ...

Så blev det också. Den nya modellen verkar lite stabilare än den gamla, med fyra istf. tre vingar i kastrullstödet. Värdet av den konkava ytan på brännarenheten återstår att se. Piezon ser likadan ut, inbäddad ("dold") för att minimera risken för skador.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
mikael.johansson Brännare gick inte att stänga av Kök och brännare 7
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Gråbuse Mindre/lättare 1-2manskök/brännare Kök och brännare 5
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
masssken Koppla bort gasflaska från brännare innan tömd Kök och brännare 6
apfaktor SOTO-brännare Kök och brännare 13
EinZwei Förvara MF-brännare Kök och brännare 8
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mullemek Finns det brännare med BRED låga? Kök och brännare 11
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
dmchris Hur packa brännare och tamojj? Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
Tordnado Billig brännare med bra kvalitet! Kök och brännare 4
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
ArmchairPaddler Värmefördelande platta till brännare ?? Kök och brännare 9
ludwig.linner På jakt efter bensindriven brännare! Kök och brännare 6
Gely Kallare väder, vad för brännare? Kök och brännare 6
mts0n 48-grams brännare - Fire Maple FMS 116T Kök och brännare 17
Arne Bengtsson fotogen brännare Kök och brännare 4
MagArne Flerbränsle-brännare till Trangia Kök och brännare 34
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
1337rumpan Bränsle i Trangia brännare Kök och brännare 8
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
johan.s Brännare/värmare i lite utrymme Kök och brännare 9
Stordrulen Svårtänd brännare. Kök och brännare 5
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
bikenut KAP brännare Reparation Reservdelar Kök och brännare 4
peter1959 förslag brännare lyktor o kök till skogen Kök och brännare 3
Boludo Brännare och gastuber Kök och brännare 2
seobserver Tre brännare i jämförelse+en UL Kök och brännare 0
arj_gbg Pump till Nova brännare Kök och brännare 4
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
lojsan05 Trangia mulitfuel brännare och gas brännare Kök och brännare 4
rodluvan76 Allmän info om kök+brännare önskas Kök och brännare 8
succseed Brännare med gas på utlandsresan Kök och brännare 6
Får inte igång colemans sportster 2 brännare! Kök och brännare 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...