Lätt mattermos

För att slippa slabba med att blöta upp och sedan sila bort vattnet på min egenhändigt lufttorkade mat så skulle jag vilja hälla på kokande vatten direkt (på morgonen) och sedan käka maten -fortfarande varm- omkring 4 timmar senare.
Samtliga mattermosar jag hittat väger alldeles för mycket tycker jag. Termosen bör rymma ca 5 dl och vara relativt vid och låg så att man kan äta direkt ur den. Vikten skulle jag vilja hålla så låg som möjligt, helst inte över 2,5 hg.

Någon som har en lösning?
 
Har inte sett en sån lätt mattermos, min erfarenhet är att de håller värmen ganska dåligt, särskilt när maten man har i är lite luftig. Soppor håller ganska bra men de kan man ju ha i en vanlig termos.
Skulle nog rekommendera att välja mat som inte kräver lång blötläggning till lunch och spara mer avancerade rätter till middag då man oftast har lite mer tid. Lång varmhållning gagnar sällan smak och konsistens.
 
För att slippa slabba med att blöta upp och sedan sila bort vattnet på min egenhändigt lufttorkade mat så skulle jag vilja hälla på kokande vatten direkt (på morgonen) och sedan käka maten -fortfarande varm- omkring 4 timmar senare.
Samtliga mattermosar jag hittat väger alldeles för mycket tycker jag. Termosen bör rymma ca 5 dl och vara relativt vid och låg så att man kan äta direkt ur den. Vikten skulle jag vilja hålla så låg som möjligt, helst inte över 2,5 hg.

Någon som har en lösning?

Denna från Klean Kanteen, inte testat själv.
https://www.apotea.se/klean-kanteen-473-ml-food-canister-brushed-stainless

Annars får du väl leta bland dessa https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s377865172&o=eg_81#prodlista
 
Jag har testat den från Klean Kanteen- helt värdelös, hela termosen blev omedelbart varm utanpå. Sedan har jag köpt två till som fungerar bra men är alldeles för tunga.
Det är litet därför jag tänkte att det kanske finns någon som köpt något som är bra och lätt. Då slipper jag köpa och testa ytterligare prylar som bara blir stående.
 
En vanlig termos tappar ju klart mest värme i öppningen där det inte finns skyddande vakuum. Så gör man öppningen större behöver man antingen tillverka lock som också håller vakuum vilket innebär att det blir tungt, alternativet är att den inte håller värme så bra.

Oaktat är det ju som vanligt att en termos ska innehålla så lite luft som möjligt vilket gör att en mattermos skulle behöva bättre värmehållningsförmåga än motsvarande för dryck.

Så jag tror det blir en rätt svår knut att lösa om det även måste vara lätt.

Håller tummarna för att du hittar en mirakelprodukt, det skulle onekligen vara väldigt smidigt.

I de fall man får luft över i termosen pga. att maten inte fyller hela kanske man bör ha en ziplock med hett vatten överst i termosen. Blir lite kladd men det kanske det är värt.

Edit: vart nyfiken och googlade lite, denna verkar fått bra omdömen i de tester jag tittade på: https://www.zojirushi.com/app/product/swhae

Den väger dock 320 gram

/G
 
Senast ändrad:
Helt rätt. Där jag köpte den så kallade dom den för mattermos men det är bara en burk utan isolering. Möjligen kan jag ha beställt fel, det verkar som om Klean Kanteen har både burkar och isolerade burkar.
 
Den Thermos mattermos jag länkade till i mitt tidigare inlägg väger 376g komplett, eller 269g om man tar bort den medföljande skeden och muggen. Skruvlocket är inkluderat I 269g.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...