Vandring med 13 åring Kungsleden

Jag hittade ett par låga vandringskängor på xxl i fjol till dottern för under 400kr de funkade bra och har även används som vårvintersko.
Dina kängor ska inte skava från början de ska kännas bra, se till att använda rätt sockar i dem.
 
Jag också😃

Ska också som ensam mamma gå med 13-årig son. Jag har planerat att gå från nikkaloukta till Vakkotavaure. Med eventuell topptur... Men vi tar in på stugor hela vägen... Inte superbekväm med att tälta själv med allt vad det innebär i form av extra packning och fix... Vi har tidigare varit i Jämtlandsfjällen och då också gått mellan stugor så sonen är hyfsat van med att behöva kämpa på tills man når mål...
Det ska bli så spännande och lite läskigt😀😁
Vet inte om du redan varit ute? Hoppas ni fick en fin tur. Det är lyxigt att en tonårs-son vill vandra med sin mamma. Ta vara på...
 
Om skor och utrustning...

Så har min son också mest haft lite enklare, typ halvhöga gympadojor, Salomon tidigare. Men nu har vi för första gången köpt ganska stadiga skor, typ kängor fastän inte superhprda. Hoppas det funkar... En annan lärdom är att inte snåla med regnkläder. De måste funka annars blir det jobbigt... Och mycket kexchoklad😃
 
Vi gick abisko - kebne fjällstation på 2,5 dagar och sprang förbi flera ungar i 10 årsåldern på vägen. Tar man det i ett lugnt tempo och inte allt för mycket packning (tung packning) så tror jag att det hade fungerat bra!

Nu är mina barn yngre och inte redo för längre vandringar, men när det börjar att närma sig så är det dagsvandringar på 3-4 timmar med fikapauser som står på schemat.
 
Börja smått

Tips är väl precis som ni gjort (om jag fattat rätt) att börja kortare turer på hemmaplan. Testa utrustning, se vad ni gillar etc. Ett problem med barnen är ju att de växer så skor etc måste justeras eftersom.
Vill barnet ha med en kompis så kanske det kan göra det ännu roligare. Gäller väl att förstå vad som får ditt barn (och dig!) att vilja gå en hel dag i fjällen och sen krypa in i ett tält. Om tältandet är grejen kanske turerna blir kortare osv.

Lycka till!
 
Hoppas ni kom iväg. Jag klättrade i alperna och körde mtb på 3000 möh med min 13-åring. Men han har varit ute hela sitt liv och gjorde östra leden på Keb 10 år gammal. Allt beror på vana hos dig och barnet. Börja med dagsturer och öka därifrån. Bekanta sig med utrustning, tekniker och sig själv innan man sätter sig i skarpt läge i fjällen. Som ensam vuxen måste man klara allt som kan uppstå. Kungsleden har den fördelen att man aldrig är helt ensam. Händer det nått dröjer det inte så länge innan någon dyker upp.
 
Ja hur gick det?
Det jag gillade med denna tråd, som jag upptäckte nu, var att alla är positiva. Hoppas ni hade det bra. Har varit ute med ungdomsgrupper, en 12-13 åringsgrupp i Sylarna en vecka för länge sen, no problem.

Är de motiverade så grejar det det.

hopas ni hade en fin tur

Christian
 
Det var magiskt

Var med den 13-åriga sonen och gick från nikkaloukta till Vakkotavare med en dags toppbestigning på kebnekaise i solsken. Det tog oss över 12 timmar och var riktigt tufft!
Dagen därpå grym träningsverk och en ganska trött och regnig vandring från fjällstationen till singi-stugorna. Sedan från trötthet till ny energi fr.o.m. Kaitumstugorna. Där hittade vi de godaste blåbären som ätits. Så sonen gick på plockraid på kvällen för att ha på morgongröten. Helt enkelt så himla fina minnen. Sista två dagarna klart och delvis sol och äntligen sköna pauser där skorna kunde tas av och bara njuta. Som tyvärr inte kunde förevigas då jag inte hade med kamera eller laddare till mobil. Var helt enkelt för snål med packningen pga tyngd i det fallet... Men det är en fin upplevelse att tillsammans haft lite lagom mycket umbäranden så att en Stockholmskille med vana av mobil, tv-spel och annat ser lyxen i att hitta fina blåbär till gröten😃
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
Antromama Utflykt /vandring - grotta- 11 och 13 åring Barn och friluftsliv 7
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
dalekant Fråga om vandring i Kebnekaisefjällen Barn och friluftsliv 9
kaskelotta Kortare barnvänlig vandring i Chamonix-dalen? Barn och friluftsliv 1
Tekku Tumregler för barn och vandring? Barn och friluftsliv 13
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
Askel kort vandring omkring Växjö Barn och friluftsliv 3
josohl Vandrarhem eller stugboende nära vandring och med lekplats? Barn och friluftsliv 6
gusbo Säkra barn i samband lätt exponerad vandring i alperna Barn och friluftsliv 10
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Barn och friluftsliv 3
goinghiking Vandring Österrike/Italien? Barn och friluftsliv 9
goinghiking Barnvänlig vandring i Norge Barn och friluftsliv 9
virab Tips - vandring i Grövelsjön med barn 3 och 5 år Barn och friluftsliv 4
camillabacher Bra basecamp - barn på sommer fjällen Barn och friluftsliv 10
Jessjalle Jotunheimen med ettåring? Barn och friluftsliv 4
Tomdan Vandring/camping med barn Barn och friluftsliv 2
BillyLindqvist Barn och vandring Barn och friluftsliv 7
eoinnethercott Vandring på Kungsleden med småbarn? Barn och friluftsliv 7
jel_1976 Vandring i Idre/Grövelsjön Barn och friluftsliv 1
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
pal2 Hjälm på 2-åring i skidbacken? Barn och friluftsliv 5
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
Micke_k_d Premiär tur med 3 och 5 åring i Grövelsjön. Barn och friluftsliv 1
josohl Smidig flytväst för 1,5 åring? Barn och friluftsliv 8
Tord Hoppe Vandra Sörmlandsleden, etapp 3 med 6,5-åring? Barn och friluftsliv 2
jsandberg Vandra i alperna med 1 åring Barn och friluftsliv 4
Louise Ö Vilken fjällstation med 3-åring? Barn och friluftsliv 20
enrasmus storulvån-blåhmmaren med 10-åring? Barn och friluftsliv 5
padth Endagsvandring med 3- och 7-åring, någonstans mellan Göteborg och Stockholm Barn och friluftsliv 4
Stiffmeistern Pappa med 4 åring i Nordvästskåne Barn och friluftsliv 0
Karolina P Grövelsjön med 3-åring och gravidmage Barn och friluftsliv 12
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
Mikaela Löfgren Hösttur med 1 åring? Barn och friluftsliv 9
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
Linelle Förslag på tur med 8 åring Barn och friluftsliv 2
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
skogenlight Sommar i fjällen med 4-åring Barn och friluftsliv 27
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
lackerbiten Sova i Vindskydd med en 4 åring? Barn och friluftsliv 12
A Lo Fjällräven Classic med 11 åring Barn och friluftsliv 8
anna o bella Nikkalukta - Kebnekaise med en två-åring Barn och friluftsliv 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...