Ris i boil-in-bag!

Fördelen framförallt är att det är smidigt att slippa slabba med ris i en kastrull med allt vad det innebär.

Jag kan t ex. ta med färdiglagad gryta, som jag värmer, och sedan bara koka upp två påsar ris, som jag sedan häller i det medhavda. Mycket smidigt.
 
Fördelen framförallt är att det är smidigt att slippa slabba med ris i en kastrull med allt vad det innebär.

Jag kan t ex. ta med färdiglagad gryta, som jag värmer, och sedan bara koka upp två påsar ris, som jag sedan häller i det medhavda. Mycket smidigt.

Men det är ju bara att koka riset och hälla i grytan.
 
Ja, det är bara att koka i grytan, skillnaden är ju inte milsvid, men nu diskuteras ju skillnaden.

Framförallt är det skönt att komma undan med lite disk. Dessutom kan man köra på i vilken värme som helst, och det bränner aldrig vid i botten av pannan.

En annan fördel är att de är portionsförpackade från början. Mitt i vintern, när man är frusen om fingrarna är man rätt glad för allt småpill som går att undvika.
 
På vilket sätt blir det mindre disk? När jag kokat påsris så har grytan behövt diskas ändå (för det lakas ur stärkelse från riset till vattnet och den klibbar fast).

När det gäller bränna fast så bränner det bara fast om man gör "fel". Jag mäter upp dubbelt så mycket vatten som ris, saltar, kokar upp, låter det koka ett par minuter (det måste fortfarande synas vatten) och stänger sen av lågan helt. Sen kokar riset klart på sin egen eftervärme. Ingen risk att det bränner fast då. Så gör jag även hemma (sambon är däremot dålig på det där, hon håller på och rör om en massa i riset också, jag blir vansinnig på när hon ska koka ris....).

Jag har iofs bekanta som svär vid metoden att koka riset i "för mycket" vatten och sen hälla av med sil/durkslag, men jag tycker det är fel metod:)

Med "min" metod så kan man också ställa av grytan från köket (och passa på att värma på nåt annat medans riset kokar klart i sin egen värme). Det händer t.ex. att vi äter nån köttbit med ris och sås, då kokar man riset och medans det står och "drar" så steker man köttet på köket. När köttet är färdigstekt är riset klart att äta. Då klarar man sig på en låga.


Portionsförpacka kan man ju göra själv hemma, innan man drar ut.
 
Jag föredrar när man bara kokar vatten slänger i en påse och har en 0%-ig risk att bränna fast något. Min uppfattning är att det definitivt blir mindre disk. Diskfritt blir det ju aldrig, men det påstod jag ju inte heller.

Plain and simple.
 
boil in bag ris förutsätter ju att det är vatten kvar när riset är klart, annars ligger ju påsen i en torr kastrull och smälter. Detta är ju extremt ineffektivt jämfört med att koka ris normalt, det går åt mer bränsle och längre tid att koka mer vatten och du slösar mer vatten.

sen går det inte att koka in olja i riset med boil in bag heller, något som kan vara bra att göra vid krävande turer för extra energi, häll i någon matsked eller upp till halv dl matolja i riskoket, det absorberas fint tillsammans med vattnet.

passar på att tipsa om att blötlägga riset föra tillagning. blanda riset med vattenet det ska kokas i enligt normala mått = 1dlris +2-3dl vatten beroende på rissort, låt ligga valfri tid och koka sedan i samma vatten. så lite som 10-15min blötläggning kortar ner koktiden avsevärt. hinner man låta det ligga i blöt 30-60minuter så behövs bara ett snabbt uppkok och sedan några minuter på eftervärme. mycket energieffektivt.

vad gäller att spara disk förstår jag inte, varesig du kokar normalt eller boil in bag så behöver du något att äta ur (kastrullen) för inte äter ni väll ur dom håliga bib-påsarna?! samt att en ris-kastrull är extremt lättdiskad, bara torka ur med en ruta papper eller koka en kopp te i kastrullen efter maten - klart.
 
Jag tänker som joel 123.
1. vill ha riset "fettimpregnerat", 2. slösar inte bränsle på att koka upp något vattenöverskott (gäller både ris och pasta), samt 3. vill inte få maten att kallna i onödan genom att behöva hälla det färdigkokta mellan olika påsar och/eller kärl.
Skulle inte drömma om att smutsa ner fler än ett kärl per måltid, och man måste ändå äta ur något, så det kan lika gärna vara kastrullen.

Lite ristips:
Basmatiris har normalt 12 min koktid. Jag fräser det försiktigt i smör eller olja hemma, så det blir fettmättat och lite "rostat", vilket både höjer kaloriinnehållet, minskar risken för klibb och vidbränning, och inte minst förkortar koktiden ytterligare. Fräs gärna in lite kardemumma för österländsk touche :).
Oftast gör jag detta med en blandning av ris och minsta storlekens linshalvor, som har samma koktid. Även linserna blir på det sättet godare, mer snabbkokta och mindre mjöliga.

Därefter komponerar jag ihop - hemma eller i fält - olika måltidsportioner genom att blanda i (dock såklart inte allt samtidigt ;) diverse torkade grönsaker, flagor av lufttorkad skinka, torkade asiatiska räkor, torkat olivhack, färsk vitlök, (jord)nötter, kokosmjölkpulver alt. kokosflingor etc, etc, i ett otal variationer. Häller röran i vattenfylld kastrull, låter stå en stund medan jag riggar läger och kök, kokar upp i några få minuter, stänger av gasen och sätter grytan att svälla i en tillsluten grytmysare.
Under den korta koktiden finns fortfarande tillräckligt mycket oabsorberat vatten i blandningen för att inget ska bränna fast.

Allt blir genomkokt och fortfarande skållhett efter ca 10 minuter, och jag har, beroende på ris- och linssort, använt gasbrännaren i 2-5 minuter.
 
"joanna"!

Vad väljer du
1) att gifta dig med mig,
2) att arbeta som min kock under mina vandringar, eller
3) att ta detta inlägg som en uppriktig komplimang från en som är sjukt avundsjuk på dina kokkonster/matidéer, som du har visat prov på i ett flertal inlägg/artiklar här på Utsidan?
:):):)

Tack för tipset om riskokning!
 
Ot

1) det är kört, jag är upptagen :)
2) det är lika kört, sticker helst iväg ensam, bryr mig inte om fasta mattider och gillar spontanitet vid matlagning :)

Med uteslutningsmetoden får det alltså bli punkt 3, så jag rodnar och tackar, men tycker inte jag hittar på så mycket märkvärdigheter :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.