Springer på högerfoten.

Hej!

För cirka 3 år sedan krossade jag vänster fotled och det är inte förrän nu jag har kunnat komma igång med löpträningen ordentligt igen. Sprang 11,2km för första gången på ja nästan tre år.

Men har märkt att jag springer mest på högerbenet. Vilket resulterar i att skon slits onormalt fort på den sidan och att jag får jävulskt ont i knäet (skadade det för cirka fyra år sedan) samt ljumsken.

Någon som kan komma med tips på hur jag skall komma ur detta dumma mönster?
 
Hej!

För cirka 3 år sedan krossade jag vänster fotled och det är inte förrän nu jag har kunnat komma igång med löpträningen ordentligt igen. Sprang 11,2km för första gången på ja nästan tre år.

Men har märkt att jag springer mest på högerbenet. Vilket resulterar i att skon slits onormalt fort på den sidan och att jag får jävulskt ont i knäet (skadade det för cirka fyra år sedan) samt ljumsken.

Någon som kan komma med tips på hur jag skall komma ur detta dumma mönster?

Skönt att vara på väg tillbaka förstår jag :)! Och jag skulle säga variera träningen med t.ex. cykling, styrketräning eller annat, men framför allt om det är ett stort problem, vilket det verkar vara, besök en sjukgymnast!
 
Och en riktig löptränare

Kolla med en riktig tränare som kan filma och analysera ditt löpsteg. Det kan räcka med 1-3 gånger för att du ska förstå hur du springer nu och hur du ska springa. Välinvesterade pengar!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...