Begagnat, vad ska jag tänka på?

Funderar på en begagnad systemkamera. Har en Fujifilm finePix S8000fd idag, en långzoom. Den har bara ett fel. Det tar för lång tid att leta fram den manuella fokusfunktionen, och när man hittar den behöver man tre händer för att använda den! Fåglar och barn i träd blir därför sällan bra, men jag har gott om välfokuserade löv. Rimligt billig, enkel att använda. Har sett att Canon har ett reglage på objektivet för att byta till manuellt fokus - finns liknande på andra märken? Köp inte för gammalt, säger en fotokunnig kompis - hur gammalt är det? Behöver enkla basråd! Anna
 
Hur mycket är du beredd att lägga?

Att ställa om till manuell fokus går på de allra flesta objektiv och märken. Dock så kan det vara lite svårt att ställa fokusen manuellt men vissa modeller har utbytbara mattskivor så man kan byta till en som underlättar manuell fokus. När det gäller fåglar i träd tror jag inte det behövs, det gäller bara att välja rätt autofokuspunkt. En systemkamera är i regel betydligt bättre på att fokusera än en kompaktkamera och man kan som regel välja bland ett antal autofokuspunkter. Det är egentligen bara när det är dåligt ljus och autofokusen inte funkar optimalt som jag kör manuell fokus (och vissa specialsituationer med långa telen).

Systemkamerorna har ju gått ner rejält i pris de senaste 5-6 åren. En ny "instegsmodell" ligger på ca 5-6000 kr med objektiv. Utvecklingen går rätt snabbt så om modellen är mer än kanske 2 år så ska den ha sjunkit rejält i begagnatpris. Undantaget proffsmodeller som har bättre andrahandsvärde.

Kamerorna är såpass bra idag att det spelar mindre roll vilket märke det är. Canon och Nikon har störst utbud men i praktiken spelar det liten roll för de flesta som kanske ändå bara har 1-2-3 objektiv.

Sen är objektiven minst lika viktiga för resultatet som kamerahuset så satsa på ett bra objektiv; objektivet har påverkan på autofokusprestanda, skärpa, motljusegenskaper, färger, kontrast etc.
 
Tack. Kan ju inte hävda att jag "behöver" ytterligare en kamera... Runt 3000 kr känns rimligt. Trist att den kamera som kan välja autofokuspunkt inte har nog zoom. (Av dem jag redan har alltså). Min långzoom idag klarar inte en fågel i bladverk med autofokus! Särskilt inte vid vind, när bladen rör sig. Vilket märke som helst, hyfsade objektiv och inte äldre än ca två år alltså? Vikten spelar inte så stor roll, så länge vi bär även delar av barnens packning blir det långzoomen som får följa med till fjälls.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...