Svårt att få lövbiffen mjuk igen

Torkade lövbiff inför årets vandring (stekt), la den i blöt vid lunchen och kokade den sedan till middag. Men jag lyckades inte få den mjuk, ja, den blev ju givetvis mjukare, men fortfarande seg. Kan jag har torkat den för länge, eller brukar den bli sådan?

Andra försöket lät jag ligga i blöt ännu längre, hela dagen i ryggsäcken, men det hjälpte inte heller. Gick alldeles utmärkt att äta ihop med potatismos och bearnaisesås i alla fall, men jag undrar lite över det.
 
Jag har endast torkat lövbiff enligt boken "Utemat" (tror jag den heter). Då ligger den i marinad innan, vi hade den i marinad i tre dygn har jag för mig. Sen torkade jag den i ugnen utan att steka den först. Nötkött har den fördelen att det går att marinera och äta rått om man vill.

Det blir också väldigt hårt och måste kokas minst 10minuter om vi inte lägger det i blöt en hel dag innan. Då är den mjuk och mer lättäten. Däremot återfår den aldrig själva lövbiffkonsistensen igen.
 
Precis, den blir aldrig som en färsk nystekt lövbiff igen utan blir lite seg, gäller både stekt eller marinerad.

Men den var väl god att äta i alla fall? :)

Blötlägg vid lunch, koka sedan upp och låt ligga i varmt vatten (med locket på) en stund innan du börjar med maten (en halvtimme kanske). Gäller egentligen allt torkat, det "återhämtar" sig snabbare om man blötlägger i varmt/hett vatten... men bakterier trivs lite väl bra i ljummet vatten så det ska inte stå för länge.

/Ulf
 
Det var inte alls några problem att äta den, tvärtom, den var väldigt god. Jag var bara lite nyfilken på om det går att få den bättre, om jag eventuellt torkat den för länge. Men då vet jag, nästa gång kan jag testa att torka marinerad, jag fegade ur lite nu första gången...
 
Det är skillnad på olika

Hej!

Jag har torkat kött för fjällturer i flera år. Det är helt klart skillnad på kött och kött. Bäst och dyrast är kalvinnanlår. Otroligt mört och fritt ifrån segt fett.

Jag köper mitt kött i manuella disken för att kunna välja bästa bit. Ber personalen skära så tunna skivor det går. Är noga med att de skär köttet över fibrerna (prao undanbedes).

Sedan strimlar jag skivorna hemma och lägger i fettfri marinad (chilisås, soja, kryddor) i ett halvt dygn och sedan hängande på galler i varmluftsugn på lägsta (40 C) värme. När köttet torkat (12-18 timmar) klipper jag det i småbitar med en sax. Bitarna packas sedan i lagoma mängder i Toppits fryspåsar. Man kan suga ut luften ut påsen med munnen för erhålla halvt vakum.

Några timmar innan tillredning brukar jag pytsa i litet vatten i påsen. Den kan sedan med fördel bäras innanför tröjan för bästa uppmjukning.

Mumsfillibaba!

/Örjan
 
Tar upp ämnet igen

Tillbaka med fler frågor om min lövbiff:

Brukar ni alla blötlägga köttet (ej köttfärs) innan ni tillagar? I böcker, bla Friluftsmat, blir man avrådd från att göra så, men jag gjorde det på senaste turen och det var inga problem. Blir ju väldigt lång koktid om man inte blötlägger, och om köttet ligger i kallt fjällvatten och guppar i ryggsäcken, ja, ska jag vara orolig för bakteriehärd, eller hur gör ni andra?
 
Jag brukar blötlägga torkat kött innan jag tillagar det då jag tycker att det blir mjukare. Visst finns det risk för bakteriehärd men man får se till att koka det ordentligt innan man äter. Jag har gjort så här i flera år och tycker att det fungerar bra.
I år har jag dock inte torkat så mycket lövbiff då jag tycker att köttet blir väl hårt trots blötläggning. Renskav tycker jag blir bättre och även köttfärs. Har inte prövat kalvinnanlår såsom föreslås i inlägget, men jag skall nog göra det inför sommarens vandring.

/B
 
Resonerar som föregående... man kokar det, tar väl död på en del av det som ev. frodats.

/Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Glännman Istället för gröt, fil och flingor blir ju svårt Friluftsmat 31
gunillaalrot Få bort gelén Friluftsmat 18
clas Var kan jag få tag på torrmjölk? Friluftsmat 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...