Invändig tät sovsäckspåse

Blir lite nyfiken på de som har köpt kommersiell vbl liner. Har själv bara prövat sopsäcksmetoden, dvs tejpa ihop två sopsäckar. Med denna lösning får du en liner med anpassad längd, den absorberar inget vatten (vilket ett nylontyg förr eller senare gör) och är garanterat 100% vattentät. Jag har även svårt att se några problem med hållbarhet om den enbart används som sovsäcksliner. Slutligen verkar det även vara en lättare lösning än de kommersiella nylonvarianterna, även om det bara handlar om några enstaka gram. Så vad är det som gör att man bör punga ut med en sisådär 200 ggr mer för någonting som i mina ögon inte ens är bättre? Har jag missat någonting?

Anledningen för att jag köpte än är att den går lätt att dra åt runt halsen om jag skulle vilja det, jag kommer vara på en 14 dagars tur vecka 8-9 och vågar inte lita på att en vanlig sopsäck håller, speciellt tejpningen i -30 grader.
 
En nyfiken fråga;

Använder även de som skidar till sydpolen (ToR) fuktspärr? Att vakna fuktig/blöt kan inte vara någon höjdare ...
 
Det är enda sättet nästan.

Dock kan man om man om man sitter i tältet köra köket och hänga saker som sovsäck i torklinor torka ur grejerna då och då.

Kräver extra bränsle men det går fort som fan och köra ett kök med 2-3kw i ett litet tält med 10-40 minusgradig luft som hettas upp av en öppen gasbrännare.

Allt torkar på nolltid , tänk dock på att sitta där med grejerna och äta t.ex - att bli av med allt i -40 garanterar ens död
 
En nyfiken fråga;

Använder även de som skidar till sydpolen (ToR) fuktspärr? Att vakna fuktig/blöt kan inte vara någon höjdare ...

Copy past från ola och göran kropps resa till Nordpolen
"
Vi kommer att sova i specialgjorda sovsäckar från Mountain Equipment som är totalt vattentäta både inifrån som utifrån. Med normala säckar skulle det bli katastrof om pulkan åker i vattnet. Vid -50°C så blir vilken sovsäck som helst till en isklump om den hamnar i vattnet vare sig det är syntet eller dun fyllning. Skillnaden på dessa säckar är att dem är totalt vattentäta både in- och utifrån så dom kan aldrig bli blöta. Dom kommer att ligga på pulkorna under dagarna eftersom dom blir rätt så svårpackade. Säckarna kommer att ha en komforttemperatur ner till -60°C.
Fyllningen är en blandning mellan syntet och dun. Riktiga monstersäckar!"
 
Tack för svar.

Följdfrågor till er som använder fuktspärr:

Vad har ni för kläder i sovsäcken? Byte på morgonen och torkning?



.
 
Må hända vara en korkad fråga.....
Jag har tidigare bara haft syntetsäckar och faktiskt inte haft några bekymmer med fukt vare sig vinter eller sommar. Nu skaffade jag en dunsäck som höst o vår säck, min gamla syntet blev för gammal och vinten lockade.
Testade den tidigare i höst utan problem men i veckan som var spenderade jag tre nätter i hammock o blev en smula oroad. Tempen låg på nollan eller strax över och vädret var oerhört fuktigt, redan första natten började jag inse att det kommer bli problem, sista natten var fotänden mer likt en disktrasa typ o jag var glad att jag skulle hemåt.
Jag tror inte den största delen fukt kom från mig utan snarare omgivande luftfuktighet. Är det en sopsäck invändigt och utvändigt som gäller här också?
Brukar 2-3ggr per år spendera en vecka i hammock/tält men det lär inte hända om det ska vara så här.
 
Det beror ju på hur lång din vintertur blir och om du har torkmöjligheter.

Så kan det nog vara. Som längst har jag varit ute i tre veckor med temperaturer ner mot -40, och då märkte jag inte av någon fukt i sovsäcken. Ska man gå till Sydpolen eller liknande kanske man måste vara ännu noggrannare med sin fuktspärr.
 
Sådana här brukar vara av perforerat glatt material som tål vätskestänk hyfsat.Det är inte säkert dom stoppar vattenånga.
Det finns olika skyddsnivåer, vet inte vad Biltemas är för nått
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...