Vandra fjäderlätt - ny uppdaterad utgåva - Forum

Lättpackning Allt om att packa lätt

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-07-21, 10:51
qy qy är inte uppkopplad

Vandra fjäderlätt - ny uppdaterad utgåva

Jörgen Johansson verkar ha gjort en rejäl uppdatering:

http://www.adlibris.com/se/bok ... 789186433581
Svara med citat
Gammal 2017-07-21, 11:03
thureb thureb är inte uppkopplad

Intressant. Har du gjort någon jämförelse mellan upplagorna?

Thure
Svara med citat
Gammal 2017-07-21, 11:21
qy qy är inte uppkopplad

Nej, jag har inte läst den än, såg bara att den kommit ut. Men allmänt så tycker jag han är mycket läsvärd. Egentligen ännu mer att ta del av hans erfarenheter och tänket mer än vilka prylar han använder/rekommenderar, även om det också är användbart.

Så här skriver han själv på facebook:
https://www.facebook.com/group ... 96829745638/
Svara med citat
Gammal 2017-08-09, 23:20
Brune Brune är inte uppkopplad

Jag köpte första upplagan av boken fast jag inte sysslar med vandring. Utan att har räknat efter hur många felaktigheter jag hittade i boken, så är det nog > 50 st felaktigheter, som en korrekturläsare borde ha hittat och korrigerat innan boken trycktes.

Per
Svara med citat
Gammal 2017-08-10, 22:39
Tundraman Tundraman är inte uppkopplad

Boken va ju inte speciellt lätt...872g. 🤔
Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 02:24
OnMyWay OnMyWay är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Tundraman Visa inlägg
Boken va ju inte speciellt lätt...872g. 🤔
Haha. Nominerar ditt inlägg till årets bästa.

Såg förövrigt din uppfinning om att föra över gas från tub till tub. Kommer jag säkerligen få användning av i framtiden. Tack!
Svara med citat
Gammal 2017-09-08, 12:27
camoscio camoscio är inte uppkopplad

Jag har tittat i den och den verkar väldigt omfattande. Borde inte de viktigaste principerna gå att formulera på mindre utrymme? Jag har själv mest inspirerats av Ultralight Joe som jag länkar till på min sajt och därpå anpassat mig till mina speciella behov, som t ex kommer av mina långa resor till och från turen.

Ett trevligt inslag är dock de många bilderna, en påminnelse om att lättpackning handlar om att förhöja upplevelsen, vilket en del tycks ha väldigt svårt att fatta.
Svara med citat
Gammal 2017-09-10, 17:26

Jämförelse mellan upplagorna

I lördags besökte jag tältutställningen vid Rudan intill Handens pendeltågsstation och träffade Jörgen "fjäderlätt" Johansson och köpte hans senaste bok.

Nu har jag läst en del i nya upplagan och det är större skillnader än jag väntade mig.

Bägge upplagorna har både starka sidor och svagheter och de kompletterar varandra bra.

Första upplagan skrevs i samarbete med Cenneth Sparby och avslutas med korta porträtt av en handfull friluftsområdet och lite av deras utrustningsfilosofier.

Nya upplagan är mer omfattande och den har fördelen att ge bra och resonerande exempel från några av Jörgens längre turer. En nackdel är att det finns ett antal korrekturmissar och att layouten och innehållsförteckningen inte är lika bra som i första boken men jag tycker Jörgen skriver bra och fokuserar på aspekter som är både tänkvärda och viktiga.

Det centrala begreppet tre för tre kunde varit värt att lyftas fram bättre med t ex eget kapitel men det som står på sidan 27 och 28 är lättfattligt och värdefullt.

Bägge böckerna hade blivit lättare att hitta i med ett sakregister.

Packlistorna som är lätt att hitta i bägge böckerna är mkt intressanta. De är förstås mer uppdaterade i nya upplagan.

Sammanfattning: Stark köprekommendation för nya upplagan även till de som har den gamla.
Och gillar man nya boken kan det vara givande att ta del av den gamla också.

Thure

Svara med citat
Gammal 2017-09-10, 18:08
qy qy är inte uppkopplad

Tack för recensionen! Köpvärd även om man har första upplagan alltså. Men jag väntar nog lite för att se om den kommer som e-bok.
Svara med citat
Gammal 2017-09-10, 18:30
KLAGER KLAGER är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av qy Visa inlägg
Tack för recensionen! Köpvärd även om man har första upplagan alltså. Men jag väntar nog lite för att se om den kommer som e-bok.
Mycket ovanligt att fackböcker på svenska kommer som e-böcker, vildmarksbiblioteket som gett ut denna bok har, vad jag kan se, inte gett ut någon e-bok
Svara med citat
Gammal 2017-09-10, 22:58

Här några bilder på lättviktstält/tarptält från igår. Var mkt givande att jämföra och ta del av erfarenheter från ägarna.

Thure

Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 08:01
username2 username2 är inte uppkopplad

Håller med. Det var kul att se Trailstar i verkligheten och höra Jörgen och Kens erfarenheter.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:35.

Logga in

Aktuellt: Trevlig helg!