Vikt på din utrustning vid tur/vandring?

Skrivs så mycket om att packa lätt och litet. Jag själv kan ha lite svårt att få ned allt som jag vill ska med eller hålla vikten, men en sak sparar jag inte på. Jag går ju inte ut bara för att vandra, och just som detta handlar om - det går inte fiska med vad som helst om man har fiske som intresse.

2178 gram :D

Spöet är ultralätt, ett fyrdelat 8 fots Berkley, men etuiet det ligger i är tungt, totalt 735 gram med innehåll. Det är kanske det sista som går sönder i packningen om jag ramlar. Å andra sidan får jag känna mig som ett barn på julafton var gång det ska öppnas. Till det en lätt rulle på 254 gram.

Resten består av allsköns drag, sänken, krokar, lekande, flöten, bombarda, flugor, måttband med mera, för jag vet ju aldrig riktigt vad jag vill fiska med, eller vad fisken vill att jag ska fiska med.

Jag har ändå försökt skala av det så mycket som möjligt och det är inte mycket kvar att rationalisera bort(i mina ögon) :) Det är trots allt kanske de 2178 lättaste grammen i hela ryggan.

Hur illa är det för andra?
 
Det som inte framgår är vad du har med dig förutom fiskeutrustning. Eller är det 21 kg drag du har? Måste finnas mer i packningen för den vikten?
 
Om jag tar med mig spö på en längre fjällvandring, blir det ett haspelspö (flerdelat eller teleskop), en liten haspelrulle och en ask med väl valda drag. Totalt brukar vikten på min fiskeutrustning väga in på ca 500g (spö 90-120g beroende på modell, rulle 200g, drag+ask ca 200g).
 

avslutad210712

Gäst
Gör ett fodral av ett 50-60mm avloppsrör blir mycket lättare.

Har räknat mycket på lättare fodral till min (flug)fiskeutrustning och enda gången jag kommit fram till något som är i närheten av lättare är om jag köper ett plaströr och borrar en j*vla massa hål.
 
Har räknat mycket på lättare fodral till min (flug)fiskeutrustning och enda gången jag kommit fram till något som är i närheten av lättare är om jag köper ett plaströr och borrar en j*vla massa hål.

Ser faktiskt ut att bli så här också, 50mm rör är för litet, mitt spö är ett riktigt spö, inget litet fjutt med obefintliga öglor eller i mikroformat. Det skulle faktiskt inte gå ned i ett 60mm(inte helt lätt att hitta) rör heller, och 75mm blev alldeles för tungt :)
 
Spö o rulle som jag använder väger ca 280g..

Kastvikten är 5-15g.

Det där skulle jag inte vilja fiska med ens i nödfall :D Det ser extremt kort och klumpigt ut i skaftet, räcker skaftet bakom rullen till som stöd under armen/mot sidan av magen? Annars får man hålla emot allt med enbart handen?

Jag håller i regel greppet om rullfästet och låter sedan spöet göra allt jobb och mesta vikten ligger mot undersidan av armen(spöet bakre del vill ju tilta framåt/uppåt mot undersidan av armen när man fiskar)
 
Det där skulle jag inte vilja fiska med ens i nödfall :D Det ser extremt kort och klumpigt ut i skaftet, räcker skaftet bakom rullen till som stöd under armen/mot sidan av magen? Annars får man hålla emot allt med enbart handen?

Jag håller i regel greppet om rullfästet och låter sedan spöet göra allt jobb och mesta vikten ligger mot undersidan av armen(spöet bakre del vill ju tilta framåt/uppåt mot undersidan av armen när man fiskar)


Måste ha vart ett mirakel när jag fått upp 5kg bågar o öringar upp mot 3kilo me klass 3-4 flugspö....inte ens en tillstymmmelssse till fightbutt..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Raskesven Harrens vikt? Fiske 19
vidiami Långa kast med låg vikt Fiske 75
jakob fisher regnbågs vikt Fiske 8
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
Norrbottningen Nya fiskeregler på G för att rädda vildlaxen o öringen i våra Östersjöälvar från Norrbotten till Uppland. Fiske 3
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
lsjonsson Stötte på vildsvin i Ralången, Aneby som höll på att simma över sjön vid fisketur. Fiske 4
lsjonsson En slant att tjäna när man är på fiskesemester i Norge. :) Fiske 4
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
lsjonsson Norra Sverige på väg mot Laxrekord Fiske 9
lsjonsson Fiskeprogram på tv Fiske 9
tezooo Ställen att flugfiska på i Stockholm Fiske 0
Hannice Helt grön på fjällfiske - tips önskas. Fiske 3
cloud76 Tips på rulle för fjällfiske Fiske 9
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Trashpuntos Fisketävling - Bovik-Hugget på Åland Fiske 2
vandrafjäll Fungerar en multirulle på följande spö? Fiske 7
cloud76 Hitta själva sjön på kalfjället (Fosksjöarna norr om Dalarna) Fiske 11
cloud76 Rullens påverkan på kastlängd vid spinnfiske Fiske 15
Johannes_Nark Tips på svåråtkomliga sjöar Fiske 7
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
Joakim_baddaren Vart kan man hitta jiggar och handgjorda beten på nätet? Fiske 8
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
Morkass Ismete gädda på 14,58kg :) Fiske 5
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
Daniel-S Prova på kajakfiske? Fiske 6
cloud76 Tjocklek på nylonlina vid spinnfiske efter röding/öring/harr? Fiske 7
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Fnöskticka Is på sjöarna? Fiske 0
kaffemugg Tälta på ö i Vättern Fiske 10
Nikko Nytt: Aktuella vattenflöden MED PROGNOSER på webben! Fiske 1
myrddraal tips på metspö Fiske 5
SunnyBeach Gäddfisket på Gotland Fiske 3
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
UnderEnTarp Fiska på Bergslagsleden! Fiske 3
achillesfrench öring på gotland!!! Fiske 2
OmetT Tipps på bra fiskevatten i mellersta Sverige ! Fiske 8
PETTERMAGNUS Tips på å/älv inte allt för långt från stockholm Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
waltruz Färskvatten på Mageröya? Fiske 0
bossef Handla flugfiskeutrustning på nätet? Fiske 3
säven Gäddfiske på Åland Fiske 3
Vinden Tips på fiskebutiker i UK (web)? Fiske 2
sportM Fiske på västra öland!! Fiske 0
Robert lien storöring på 1,5 kg - Turfilm Fiske 2
svardstrom Tjej som vill följa med på fjällfiske? Fiske 0
fridkulla havsfiske på Kreta Fiske 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...