Artbevarande skyldighet

Oliveira & co:s undersökning är mycket intressant, dock fr a ur metodologisk synvinkel, då den klart visar betydelsen av meningsfulla definitioner av vad en "stad" är för något.
CCA-metoden (starkt förkortat: att definiera en stad som ett "cluster" av markrutor med en given minsta folkmängd, som har ett givet högsta avstånd till minst en annan sådan markruta) har visat sig korrellera väl med befolkningstätheten för olika stora "städer" och är bl a därför mycket mer "rättvisande" för t ex emissionsmätningar, än de administrativa definitioner (MSA), som tydligen mot bättre vetande använts i amerikansk facklitteratur. Själv har jag några decenniers inblick i forskning kring urbaniseringsproblem i u-länder, och där har olika varianter av clustermetoder, med utgångspunkt från begreppet "spatial continuity" , varit en självklarhet.

Du har alldeles rätt i att undersökningen avser USA, och det är mycket tydligt, att utfallet är starkt knutet till det specifikt amerikanska sättet att bygga och bo i städer, med enfamiljshuset som ideal och därmed enorma arealer av villamattor, som omger relativt sett små (ibland nästan obefintliga) urbana centra, i den form vi européer tänker på som"stad".
Liknande undersökningar i länder med starkare urban kultur har inte alls gett samma utfall.

Till sin definition väljer Oliveira & co parametrarna D = min 1000 invånare i varje "ruta" och l = max 5 km avstånd till nästa sådana ruta. Efter att (mckt förenklat) ha testat hållbarheten i sina antaganden, undersöker de även snittvärden för l >10km och D inom intervallet 1000-4000 invånare.

Dessa avstånd och befolkningsmängder håvar ganska precist in de stora suburbana arealerna av friliggande enfamiljshus innanför sin så definierade "stadsgräns", och speglar därmed mycket väl strukturen hos de amerikanska "städerna", med långa dagliga förflyttningar, som nästan helt bygger på pivatbilism - från jobbpendling ner till att skjutsa barn till kompisar och fritidsaktiviteter.
Med ökande storlek på en sådan "stad" tenderar förflyttningssträcka/person (fortfarande i privatbil) att öka mer än linjärt i relation till stadens totala storlek - det är inte bara längre till jobbet, utan även mindre effektivt att uträtta alla vardagsärenden - alla målpunkter blir mer utspridda, och åt olika håll. Ett givet tröskelvärde i "miljö-ineffektivitet" inträder, när varje familj måste äga två bilar för att klara vardagen.

Det gör inte saken bättre, att amerikanska enfamiljshus i sin stora massa är häpnadsväckande dåligt byggda ur värmeekonomisk synvinkel. Andelen sådana hus ökar med ökande "stads"-storlek (det finns undantag som NY och San Francisco), vilket naturligtvis också bidrar till det icke-linjära sambandet.


Sammanfattningsvis:
  • Utöver förtjänsten att vässa själva metodologin, ger undersökningen ett starkt stöd för att sättet att planera våra städer har ett stort inflytande på deras "miljöeffektivitet".
  • Undersökningen säger ingenting alls om boende i en stad - stor som liten - är mer eller mindre "miljöeffektivt", jämfört med boende i en renodlad lands/glesbygd.

PS När författarna talar om "mindre städer", rör vi oss fortfarande kring, eller strax under, en miljon invånare ;)

Absolut, stora städer är det :)

...jag anser dock att då vi ser att storleksökning ger sämre miljöeffektivitet så bör man kunna hävda att landsbygd är mer miljövänligt. Problemet är bara att städernas tillväxt även styr landsbygdens utformning. Vilket säkert kan ge att vissa parametrar får landsbygden att framstå som icke miljövänlig.
 
Nej. Jag är fullständigt övertygad om att landsbygdsliv är mer miljövänligt än storstadsliv, däremot är det ju inte helt enkelt att definiera landsbygd. Vart går gränsen? Vad händer med landsbygden utifrån vad som händer i storstäderna? Vilken politik bedrivs osv.
Landsbygden idag är tämligen trasig, utifrån just dessa aspekter. Men det är ju min åsikt, andra kallar detta naturligt. Helt ok det med.
Jordbruksverket har en definition av landsbygd här:
http://www.jordbruksverket.se/etjan...erarvilandsbygd.4.362991bd13f31cadcc256b.html

Du får gärna förklara varför du tror att det är miljövänligare att bo på landsbygden. Personligen tycker jag att alla faktorer talar emot det.

Att dagens politik stad-landsbygd är motbjudande håller jag med om. Landsbygden motarbetas aktivt.

Det rapporten säger är att storlek relaterar till utsläpp. Punkt.
Ja, men den säger detta för miljonstäder. Du kan inte dra några slutsatser om landsbygden utifrån det här.

Den säger även att ju större, desto snabbare ökning av utsläpp - ökningen av utsläpp relaterar inte ens till storleksökningen, den är större än så. Den accelererar alltså oförklarligt mycket. Just denna slutsats är det allvarliga.
Joanna förklarar ganska väl mekanismen bakom de ökande utsläppen med ökande storlek för de amerikanska städerna.

Jag kanske ska ändra mig lite, även på landsbygden blir avstånden stora och folk behöver två bilar för att klara vardagen, Landsbygden blir då per capita sannolikt som en enormt stor amerikansk stad.
 
Jordbruksverket har en definition av landsbygd här:
http://www.jordbruksverket.se/etjan...erarvilandsbygd.4.362991bd13f31cadcc256b.html

Du får gärna förklara varför du tror att det är miljövänligare att bo på landsbygden. Personligen tycker jag att alla faktorer talar emot det.

Att dagens politik stad-landsbygd är motbjudande håller jag med om. Landsbygden motarbetas aktivt.


Ja, men den säger detta för miljonstäder. Du kan inte dra några slutsatser om landsbygden utifrån det här.


Joanna förklarar ganska väl mekanismen bakom de ökande utsläppen med ökande storlek för de amerikanska städerna.

Jag kanske ska ändra mig lite, även på landsbygden blir avstånden stora och folk behöver två bilar för att klara vardagen, Landsbygden blir då per capita sannolikt som en enormt stor amerikansk stad.

Jag håller nog med dig/er, och du/ni med mig, egentligen.
I rapporten ser man att städernas "kringfaktorer" påverkar utsläppen oroväckande mycket. Det är alltså så att en stadsbo tär mer, och mer, och mer... ju större stadens ekonomi blir, en livsstilsfråga mao.
Det handlar inte alls enbart om vad som begränsar "stadsgräns" och husutformning. Det är vad dina pengar gör som styr utsläppen. Det är ju det riktigt intressanta i denna rapport.

Problemet är väl bara att det är detta som snurrar hjulen. Och då ofta hjulen på landsbygden...


Jag antar att jag egentligen bara retar mig på tanken "städer goda" - "landsbygd ond".
 
(...) Jag antar att jag egentligen bara retar mig på tanken "städer goda" - "landsbygd ond".
Det är ju ingen som påstått något sådant (vore rätt meningslöst), och vad gäller utfallet av Oliveiras undersökning är det ju klart intressant - bara man inte övertolkar/önsketolkar vid läsning.
Jag är faktiskt tacksam för att du grävde fram den - jag har som sagt huvudsakligen sysslat med urban u-lansdproblematik, så rapporten är för mig en nyttig tankeställare om hur komplexa sammanhang vi diskuterar, och hur mycket som beror på skillnader i olika länders/städers förutsättningar.
Din anmärkning om att städers utveckling också påverkar landsbygden är också viktig - och gör det hela än mer komplext.
 
Det är ju ingen som påstått något sådant (vore rätt meningslöst), och vad gäller utfallet av Oliveiras undersökning är det ju klart intressant - bara man inte övertolkar/önsketolkar vid läsning.
Jag är faktiskt tacksam för att du grävde fram den - jag har som sagt huvudsakligen sysslat med urban u-lansdproblematik, så rapporten är för mig en nyttig tankeställare om hur komplexa sammanhang vi diskuterar, och hur mycket som beror på skillnader i olika länders/städers förutsättningar.
Din anmärkning om att städers utveckling också påverkar landsbygden är också viktig - och gör det hela än mer komplext.

Måste vara väldigt intressant att få jobba(t?) med dessa frågor.

Det jag stör mig på är väl just att tanken på att städer skall växa, att det är det naturliga.
Det är vad som styrt vår svenska politik under lång tid. Borg dödförklarade nyss svenskt jordbruk, istället för att försöka få den att må bra. Allt centraliseras, verkligen allt. Statliga verk hamnar alla i storstäderna, företrädesvis s-holm. Osv.

Detta tror jag sker eftersom tanken som råder är att växande storstäder är framtiden. Att den tanken har blivit ett axiom.
 
Nu ska väl erkännas att jag bor i en stad som inte kommer upp till de krävda 250 000 invånarna, utan snarare talar vi 100 000 (Umeå), men jag kan ju avslöja att bilköerna lyser med sin frånvaro, och att cykelpendlarna är vanliga.

Nu har jag förvisso aldrig satt min fot i Umeå, men när jag bodde i Uppsala hörde jag ofta varningar om bilköer på lokalradion. Bilköer finns det ofta i Jönköping under främst rusningstid, har jag märkt.


Lite skeptisk till det.
Nog för att folket som bor vid skogen ibland äger och sköter den, men oftast inte. Mina föräldrar har skog i gävletrakten och är nog snarast ovanligt noga med att pyssla och gallra i den, men likväl är det en snubbe med skördare som *inte* bor i närområdet som dyker upp när skogen ska plockas ner och säljas.

När de talade om att köpa mer skog var det också en självklarhet att arbetskraften för att gallra den skulle hyras in när så krävdes, och ärligt talat, det är ett jobb som behöver göras så sällan att folket som gör det tenderar att resa omkring.

Rent skogsskötselmässigt tvivlar jag på att majoriteten av landsbygdens befolkning gör någon större nytta.

Ytterst få skogsentreprenörer bor i städerna har jag märkt. Dessutom är ju skogsskötsel mycket mer än gallring, som t.ex. röjning, plantering, vindfällen och inte minst planering. Många skogsägare ombesörjer både plantering och röjning själva.
/Niklas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.