Jakt - en naturlig tradition eller förlegad nöjesjakt?

>Jag sätter människans överlevnad före vilket djurs >som helst, men jag har mycket svårare att sätta en >människas njutning före djurens överlevnad/olycka.

Allt vi mäniskor gör påverkar djur och natur, och det mesta är väl för att njuta och ha de bra. Vi behöver inte detta överflöd, och därför är det en njutning.

Enlig ovanståande resonemnag ska vi sluta köra bil/flyga/transporera eftersom det påverkar djuren och bara är en njutning.(Vi behöver faktiskt inte köra bil)

Visst kan vi flytta ut i skogen och leva på rötter och bär, men vill vi verkligen det?

Jag jagar för att det är en naturupplevelse och ett härligt samspel mellan hund, natur och människa.
Jag äter kött/fisk för att jag tycker det är gott.
Jag äter potatis/grönsker/frukt för att jag tycker att det är gott.



/Mikael
 
jo en poäng!

mikael.toyra; sa:
<Allt vi mäniskor gör påverkar djur och natur, och <det mesta är väl för att njuta och ha de bra. Vi <behöver inte detta överflöd, och därför är det en <njutning.

<Enlig ovanståande resonemnag ska vi sluta köra <bil/flyga/transporera eftersom det påverkar djuren <och bara är en njutning.(Vi behöver faktiskt inte <köra bil)

<Visst kan vi flytta ut i skogen och leva på rötter <och bär, men vill vi verkligen det?

<Jag jagar för att det är en naturupplevelse och ett <härligt samspel mellan hund, natur och människa.
<Jag äter kött/fisk för att jag tycker det är gott.
<Jag äter potatis/grönsker/frukt för att jag tycker <att det är gott.



</Mikael
Jo Mikael, klart du har en poäng, som så ofta när man drar ut resonemang :) .
Vad jag kanske borde ha tillagt är följande:
En aspekt av ett problem är bara en aspekt och inget annat.
Miljöförstöring i allmänhet är ju ett jätteproblem som orsakar svårt lidande för djur.
Saken är den att för mig var det inget svårt att sluta äta kött. Därför gjorde jag det.
Jag tror att för de allra flesta skulle det vara en baggis att sluta äta kött.

Det är långt mycket svårare att få bort bilar/flygplan osv. Därför så anser jag att man gör så mycket man kan, så blir det i alla fall bättre. Så mycket man kan är naturligtvis inom en sådär lagom subjektiv bedömning av rimlighetens gränser. Jag hoppas du förstår att jag tycker det ofta är rimligt att sluta äta kött, men inte att bli asket!

Det är ju fantastiskt ifall någon organiserar samåkning till jobbet så en bil spyr ut avgaser istället för fem! Om någon säger att nu är det fan dags att sluta köpa småräkor eller pyttetorsk så är det ju jättebra! Vad jag vill är att vi aktivt ifrågasätter de beteenden vi håller för fullständigt normala och funderar då och då vad vi skulle kunna göra bättre. Om vi sedan gör något åt saken så är det BARA BRA. Naturligtvis gör vi inte allt, vi flyttar inte ut i skogen och käkar svartrot, det är ingenting jag förespråkar. Jag förespråkar bara eftertanke.

Så Mikael, jag hoppas att du förstår att jag inte är ute efter att fördöma jägare/jakt, jag vill bara att man försöker vara medveten om hur det man gör påverkar saker, och ifall man kan tänka någon rimlig lösning för att i sina ögon förbättra saker och ting.
För mig var en sådan sak att sluta äta kött. Andra kanske inte kan motstå en köttbit, och det är ok. Men det skulle vara bättre om det åtminstone vore en vettig köttbit.

En sak till...
Det här med att lägga krav på mänskligheten att vara konsekvent är lite väl hårt? Jag tror aldrig att jag har träffat en människa som är konsekvent i allt den gör. Hänvisar istället till ovanstående resonemang om att lite är bättre än inget.

Hälsningar Daniel, med hopp om att välvillig tolkning appliceras när det är möjligt.
 
:)

Det är nog svårt att förstå det naturliga i jakt om man inte är uppväxt med naturen och i naturen. Vad dessa aktivister inte skriver om är ju den insats i form av viltvård (lägga ut mat åt djur under vintern, skapa bra viltområden med vatten och gömslen för djuren, lägga ut saltstenar osv.) som de flesta jägare ägnar MYCKET tid och arbete åt.
[Ändrat av ohrn 2003-05-20 kl 14:22]
 
Re: :)

ohrn; sa:
Det är nog svårt att förstå det naturliga i jakt om man inte är uppväxt med naturen och i naturen. Vad dessa aktivister inte skriver om är ju den insats i form av viltvård (lägga ut mat åt djur under vintern, skapa bra viltområden med vatten och gömslen för djuren, lägga ut saltstenar osv.) som de flesta jägare ägnar MYCKET tid och arbete åt.
[Ändrat av ohrn 2003-05-20 kl 14:22]
Absolut Peter, jag håller med dig om att en del (förmodligen lejonparten) av jägarkåren ägnar sig åt många bra saker.

En sak som jag inte håller med om är dock att naturligt är ett tillräckligt krav på rätt/bra. Framför allt så tycker jag att människan har omdefinierat och omstrukturerat både naturen och begreppet naturlighet i sådan utsträckning att det har mist alla former av objektivitet.

Sedan så hoppas jag att du inte avfärdar alla med meningsskiljaktigheter med det negativt klingande "aktivister". Det blir lite kontraproduktivt på samma sätt som vissa "aktivister" slänger sig med uttryck som mördare osv.

Ha det bra

Daniel
 
Re: Re: :)

Daniel!

För att komma bort från trista generaliseringar vill jag förklara att jag tycker mej leva ett liv MED naturen där jag tycker jakt ÄR en naturlig del.

Jag bor i skogen vid en sjö, odlar lite, har höns (helt frigående utan stängsel och burar), är ute mycket i skog och mark, fiskar och jagar i min närmiljö. Självklart sköter jag om skog och mark så att det finns en blandad biotop (även med helt vildvuxen skog) där ett brett spektrum av flora och fauna trivs. Jag skjuter inte på allt som rör sej, jag jagar endast genom smygjakt, alltså utan hund, för att jaga på mer jämställda villkor med viltet. Jag njuter av att iakta naturen under alla årstider och är mer ute i skogen utan bössan än med den. För mej är detta ett naturligt sätt att leva, ett sätt att leva med naturen.

Dessutom tycker jag att det är en viss skillnad att bli kallad "mördare" mot att bli kallad "aktivist".
 
låter fint det.

Peter, för att vara en mördare så är du en väldigt sympatisk sådan ;-) (väldigt ;-)!!)

Skämt åsido så har jag ingenting att anmärka på det sättet som du lever på. Jag tycker att det låter trevligt och framförallt fyllt av (efter-)tanke. (Det är nog framför allt bristen på tanke som jag vänder mig mot i diskussionen om jakt/köttätande).
Jag har själv deltagit i smygjakt och det känns mera rätt än hunddrev, helt klart.
Som vanligt vad det gäller sådana här diskussioner så glider de in på sidospår, kanske var jag inne för långt på ett av dessa när jag läste ditt första inlägg, därav den konfrontativa kommentaren.

Huruvida din relation till naturen är "naturlig" eller inte, det behöver jag inte bedöma, naturlig saknar nämligen värde för mig. Därför så tänker jag istället säga att den verkar vara en bra och respektfull sådan.
Det jag har vänt mig mest emot i tidigare inlägg, har varit den "naturliga" rovdriften (brist på respekt) som människan har gentemot naturen, inte den hållning som du har mao.

Nu ska jag ut i skogen och läsa lite botanik, trevligt värre.

/Daniel
ps. Obs, mördarinledningen var bara på skoj, och visst finns det en stor gradskillnad på de två uttrycken aktivist och mördare, men jag kunde inte låta bli att känna mig avfärdad som "aktivist", även om det kanske inte var menat till mig.
ds.
 
Re: Re: Re: :)

ohrn; sa:
Daniel!

För att komma bort från trista generaliseringar vill jag förklara att jag tycker mej leva ett liv MED naturen där jag tycker jakt ÄR en naturlig del.

Jag bor i skogen vid en sjö, odlar lite, har höns (helt frigående utan stängsel och burar), är ute mycket i skog och mark, fiskar och jagar i min närmiljö. Självklart sköter jag om skog och mark så att det finns en blandad biotop (även med helt vildvuxen skog) där ett brett spektrum av flora och fauna trivs. Jag skjuter inte på allt som rör sej, jag jagar endast genom smygjakt, alltså utan hund, för att jaga på mer jämställda villkor med viltet.

Det är detta jag eftersöker när jag pratar om en ny generation jägare, tack vare trofe-fixerade trähattar så måste man försvara sitt liv även om man lever mångdubbelt mer ekologiskt än veganerna inne i stan som i själva verket är lika stora förbrukare som de köttätare som dom hoppar på.. Nu är det få förunnat att leva ekologiskt och nära naturen.. Men visst e det härligt!!

(jagar också bara smygjakt)
 
Nyanasera olika problem

Frågeställaren tar i denna diskussion upp ett intressant ämne och är saklig i sin argumentation. Men vad jag eftersöker är att man lyfter upp jakt i samhällsdebatten och inte behandlar jakt som en bisak.

Människan är idag den djurras som har störst påverkan på jordens resurser. viltjakten som människan bedriver är inte sett stort problem för den biologiska mångfalden jämnfört med exempelvis miljöförstöring eller odling av "industriella" grönsaker. Jakten måste alltid ställas mot dessa andra problem för att kunna avgöra om man bör arbeta mot jakt eller inte. För mig känns miljöaktivism betydligt angelägnare än jaktaktivism...

Angående kostdebatten skulle jag vilja gör ett inlägg. Det finns idag en framväxande modell för att äta mer miljövänlig samt näringsriktig kost. Detta vid namn "Första Steget" I Detta förespråkas mer ätande av vegetabilier men även ett ökat ätande av viltgående kött såsom ex. älg men framför allt Lamm. Vad vi behöver dra ner på är industriella kött produkter men även industriella vegetabiler för att sojakorv från asien kan knappast ses som miljövänlig.

Det absolut viktigaste är att äta en närproducerad mat, dvs man man göra allt för att tranporterna av maten skall minimeras. Härav kan jag tycka att jakten har en stor poäng just för att det är det kanske närmaste och mest miljövänliga kött man kan äta.

De etiska aspekterna om man överhuvudtaget skall äta kött eller inte överlämnar jag till andra.

Rekomenderad läsning om Första steget kan göras i följande motion till riksdagen.
http://www.mp.se/files/18000-18099/file_18072.pdf
 
Männsikan behöver inte längre döda djur för att överleva. Nu när våra hjärnor är så feta och fina har vi faktist kunnat öka utbudet av alternativ till den grad att det är ganska lätt att få i sig tillräckligt mycket av näringen vi behöver utan att behöva äta djur eller djurprodukter.

Om man inte är vegetarian så är jakt nog det naturligaste sättet att skaffa sitt kött. Jag har mera respekt för de som jagar själva än de som köper sitt kött fint förpackat över disken. Men de allra flesta som jagar gör det för att de gillar det. Jag har svårt att tro att det finns särskild många som tar sin jägarexamen och inte tyckter om att skjuta djuren. Det är inget märkvärdigt att det finns folk som tycker om det. Det finns gott om folk som gillar bra mycket sjukare saker än jakt.

Trots att jag är vegeterian tycker jag inte att jakt är så mycket att bli upprörd över. Jag väljer själv att inte äta vilt eftersom jag tycker att tillräckligt många djur får sätta livet till när vi brer ut oss och, som Persson och kompani vill, blir allt fler. Det som upprör mig är djurodlingsindustrin. Skulle det vara så att man var tvungen att jaga sin mat själv så skulle det förmodligen inte finnas särskild många vegeterianer som avstår av etiska skäl.

/Michael.
 
miccolli; sa:
Trots att jag är vegeterian tycker jag inte att jakt är så mycket att bli upprörd över. Jag väljer själv att inte äta vilt eftersom jag tycker att tillräckligt många djur får sätta livet till när vi brer ut oss och, som Persson och kompani vill, blir allt fler. Det som upprör mig är djurodlingsindustrin. Skulle det vara så att man var tvungen att jaga sin mat själv så skulle det förmodligen inte finnas särskild många vegeterianer som avstår av etiska skäl.

/Michael.

När vi pratar etik så har jag en fråga till dig som vegetarian.. Jag valde att under ett år leva som vegan för att se hur min träning påverkades av en 100% vegetarisk kost, mina erfarenheter av det kan kvitta i detta sammanhanget.. Dock så "hängde" jag inte i vegankretsar så jag har aldrig riktigt fått svar på hur veganer/vegetarianer väljer sin mat.. Hur gör man? Ser man till att allt man äter är ekologiskt/krav/rättvise-märkt eller skiter man i om det e fattiga Kineser utan rättigheter som producerar soya-prtodukterna, hur e det med miljögifterna i jordbruket som dödar ohyggliga mängder djur, hur e det med att jordbruken inte lämnar utrymme för en biologisk mångfald?

Detta är ingen kritik men det är en ärlig fråga!
 
När vi pratar etik så har jag en fråga till dig som vegetarian.. Jag valde att under ett år leva som vegan för att se hur min träning påverkades av en 100% vegetarisk kost, mina erfarenheter av det kan kvitta i detta sammanhanget.. Dock så "hängde" jag inte i vegankretsar så jag har aldrig riktigt fått svar på hur veganer/vegetarianer väljer sin mat.. Hur gör man? Ser man till att allt man äter är ekologiskt/krav/rättvise-märkt eller skiter man i om det e fattiga Kineser utan rättigheter som producerar soya-prtodukterna, hur e det med miljögifterna i jordbruket som dödar ohyggliga mängder djur, hur e det med att jordbruken inte lämnar utrymme för en biologisk mångfald?

Detta är ingen kritik men det är en ärlig fråga!

Jag hänger själv inte i vegetarian / vegan krestar. Ingen av mina närmaste vänner är vegetarianer. Jag känner någon enstaka vegetarian någon led bak i bekantskapskretsen men jag vet inte hur de gör när de väljer vad de köper. Jag kan enbart svara för mig själv.

Jag köper ekologisk och kravmärkta produkter då möjligheten finns. Däremot så är inte allt jag köper ekoligisk eller kravmärkt. Bara för att jag avstår från djurodling betyder inte det att jag är en sån där god människa som vill allas bästa.

Jag kör själv bil, altså bidrar jag till miljöförstörning.

Jag sitter vid en dator, altså använder jag el som jag inte är helt säker vart den kommer ifrån.

Jag pratar i mobiltelefon, altså är jag en av de som bidrar till att allt fler stålande mobilmaster byggs.

Och ja, det kanske händer att jag kanske konsumerar någon produkt som nån fattig kines utan rättigheter har producerat eftersom jag inte kollat upp ordentligt vart produkten kommer ifrån.

Det enda anledningen till att jag är vegetarian är att jag är djurvän och vill inte stödja djurodlingsindustrin. Jag har aldrig utgett mig för att vara människovän. Jag är heller inte någon perfekt person som kollar upp precis allt och protesterar mot allt ont... Det skulle ta all min tid och jag är för självisk för att engagera mig i allt. Jag bryr mig lika lite om att andra vegetarianer och djurvänner tycker att jag inte gör något som jag bryr mig om vad kötätande människor tycker om mina vanor. Jag har aldrig sagt något negativt om kött ätande till mina vänner och familj som äter kött. Var och en gör som de känner för.

Vad det gäller miljögifter så försöker jag hålla mig till kravmärkta och ekologiska produkter. Vad det gäller jordbruk som inte lämnar utrymme för en biologisk mångfald vet jag inte vad jag ska säga... Jag försöker hålla mig så gott det går till ekoligiska/kravmärkta produkter. Sen att det finns för många människor på denna planet så att vi tränger undan biologisk mångfald kan jag inte göra så mycket åt. Vad kan jag göra för att föhindra människospridning och den ökadande konsumtionen av jordens resurser?

/Michael.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.