Jakt - en naturlig tradition eller förlegad nöjesjakt?

Respekt för allt liv

Jag känner djupaste respekt för alla levande varelser.
Men samtidigt är jakten en krydda för rovdjuret människan.
Vem bryr sig i praktiken mest om viltet i detta land?
Jo det är markägarna, som har dessa varelser på sina marker.
Om skogsägarna inte kände empati för viltet och samtidigt såg jakten som ett sätt att utnyttja marken, skulle sannolikt intet vilt förekomma, annat än i nationalparkerna.
Viltet ställer till stor skada för skogsbruket.
Förbjud jakt och vi får markägare som krasst ekonomiskt enbart ser till virkets värde och all viltvård försvinner.
 
Re: Öppna ögonen

Niclas; sa:
Jakten är till för människorna och den har ingen som helst nytta för djuren. De skulle klara sig utmärkt utan mänsklig jakt!!!

/ Niclas

Samtidigt som stora delar av jakten *inte* skadar viltstammen heller.

Rovdjursstammen kan debatteras, personligen är jag kritisk till jakt på rovdjur förutom björn. De problem som finns i frågan anser jag mestadels vara av ekonomisk art och skulle gå att lösa om politisk vilja fanns.

Det finns för övrigt en hel del mänskliga aktiviteter som djuren skulle klara sig utmärkt utan. I det stora hela ALL mänsklig verksamhet.....men vi kan ju börja med att begränsa Arktisexpeditionerna ;-)

/mats
 
Skada?

Våra viltstammar har aldrig varit större, trots/tack vare jägarnas viltvårdande ambitioner.
Kan tyckas konstigt för de som inte bedriver denna verksamhet.

Vad som däremot är skadligt (verkligt skadligt) för viltstammarna, är den genetiska utarmning som vägtrafiknätet åstakommer, motorvägar, viltstängsel etc.

Befolkningsexplosionen; Sveriges befolkning har tiodubblats, sen början på 1800-talet. Tränger undan viltet med bebyggelse etc.

Dessa förb-de vårorienteringar i stor skala, där deltagarna ränsar barnkamrarna på flera mils radie.
Träning och tävling.
/Björn
 
Re: Skada?

Vet inte ifall Björn menade att svara på något tidigare inlägg eller ej?

Känns som att han trodde sig replikera på mitt, men jag säger ju egentligen samma sak.

"Samtidigt som stora delar av jakten *inte* skadar viltstammen heller" etc etc.

Dvs, jakten (i dagens omfattning) gör varken bu eller bä för viltet (förutom rovdjuren). Däremot påverkas som sagt naturen mycket mer av vägar, urban utbredning etc. Just de saker som vi anser (jägare eller ej) att det mänskliga samhället måste bestå av. Dessutom tillkommer div onödiga friluftsaktiviteter.

Sanningen är att människan ALLTID har satt sig själv främst och ALLTID kommer att göra det, fråga Göran Kropp! Jakt i sig är inte förlegat, men måste anpassas till aktuella omständigheter.

/mats
 
Rättelse

tafone,
Naturligtvis var inlägget inte riktat mot dig, jag bara fyllde på.
Luffarn som startade tråden ansåg att jakt på stenåldern inte var ett nöje.
Det kan han ju bedömma efter sina normer i dag. Han köper nog sitt kött på ICA, med förnöjelse.
/Björn
 
Lite tankar!
Pratade med en (vegetarian) som kunde tänka sig äta vilt för att de djuren hade ingen plågsam transport till slakt......!
Att jaga har ju ett spänningsmoment! Pulsen stiger och adrenalinet pumpar!
Det krävs skicklighet och tekniskt kunnande att göra det!
Dessutom natur- och djurkunskap!
Jag är ingen expert, detta är sådant som jag snappat upp så slå inte budbäraren..... *ler*
 
Precis som grisen

Det är bara att inse, att vi precis som grisen, är blandätare.
Du kan alltså välja om du vill äta kött eller vegitabilier, eller båda delarna.
Förmodligen det som gjort människan till världens farligaste varelse.
Det som skiljer oss från grisen, är nog bara att vi genom extraordinärt revirhävdande, har utvecklats till vad vi är idag.
/Björn

Såg du på TV, grisarna som tog hand om leoparden.
 
Kött livsnödvändigt förr!

Det mesta är väl redan sagt. Luffarn är sannolikt vegan eftersom han annars skulle motsäga sig själv. Helt klart är veganer de enda som möjligen har rimliga argument mot jakt. Industrigrisar har det sämre än älgar även om en och annan älg skadeskjuts ( de flesta dör tämligen direkt vid skottet eller strax därefter).

Men fundera över följande: För inte så länge sen i det gamla bondesamhället har jag svårt att se hur man skulle kunna överleva utan animaliskt protein. Svenska grödor ger inte protein nog för att gå att överleva på. Åtminstone inte året runt utan frys, import etc.

Vår urbefolkning, samerna, levde och lever i en miljö där odling överhuvudtaget inte var möjlig. De har befolkat Sverige i tusentals år. För några hundra år sen kom nybyggarna, som också levde av naturen i form av djurhållning, jakt och fiske.

Så för mig känns jakt och djurhållning som något som förekommit sen urminnes tider.
 
För mig är jakt (och även fiske) något väldigt viktigt. Jag kan överhuvudtaget inte tänka mig att inte jaga och fiska. När man är ute och jagar (eller fiskar för den delen) så känner man att det är det man är till för. Känslan av att gå upp tidigt en lördagmorgon, äta frukost, stiga ut genom dörren och insupa morgonluften och ta en jakttur är helt otrolig. Har man tur får man fälla en hare och kan sedan tillreda den med hemlagad vinbärsgelé. När jag går i affären och handlar kött frågar jag mig ofta "vad gör jag här?", jag tycker det känns fel att inte skaffa mig köttet själv. Samma sak gäller när man varit och fiskat och tillreder en gädda. Det känns så naturligt och vettigt på något sätt.

//Petter
http://www.sportfiskeforum.com
[Ändrat av sharpshooter 2002-11-30 kl 05:00]
 
Från Lucy till mig...

Om veganerna kollade på Discovery borde de veta att vi i dag inte skulle kuna laga till en vegetarisk lasange om inte Lucys släktingar börjat knäcka ben och äta märg på den Afrikanska savannen. Genom att käka den feta benmärgen fick de överksott på fett som med tiden hamnade uppe i hjärnan så de kunde koppla ihop ett och annat.
För att freda sig mot rovdjur så kom de på att kasta saker på dom eller slå dom i skallen. Nu kunde de skrämma bort rovdjur och komma åt mer kött. Sedan kom de på att jaga själva och genom att kunna bära maten med sig eller jaga i stället för att samla växter lokalt blev våra förfäder mobila och kunde vandra ut ur Afrika och sprida sig över världen, på gott och ont. Hade de inte blivit jägare skulle vi fortfarande se ut som Lucy.
Våra tänder är inte rovdjurständer men inte heller häst eller kotänder, faktum är att våra tänder mest liknar grisens och det är bekanat att grisen också äter allt.
I dag är all jakt i vårt land ett nöje och/eller en fritidsaktivitet. Vi har en jägarkår som säger sig vara tvungen att reglera viltstammarna för att det inte skall bli överbetning och fler viltolyckor samtidigt som de håller på med viltvård för att få fler djur att reglera bort. När det blir för mycket lodjur, björnar, rävar och vargar så måste man reglera bort dom också trots att de håller nere viltstammar. Det är nog det att rovdjur inte kan räkna tilldeling som vi kan med våra feta hjärnor.
Veganer tror att bambi och familjen kan relgera sig själv genom naturligt urval men vad gör de när bambiflockarna kommer att förmörkna deras salladsodlingar eller ännu värre när den börjar bli tomt i görnsaksdisken?
Men jag skulle aldrig kunna tänka mig att betala tusentals kronor för licenser, fällavgifter, bössor och annat för att skjuta bort 'skadedjur' från någons marker men om jag fick betalt för att skjuta älg skulle jag kanske jaga.
Fåglar snarade jag och sålde till Kalgrerns slakteri men jag lade av när fågelstammarna minskade p.g.a det intesiva skogsbruket och annan miljöpåverkan. Dessutom var det inte kul längre. Harjakt är en påfund jag aldrig begripit mig på, förr brukade man snara hare - och jaga ekorre - som nödmat.
Jag föredrar renkött slaktat under hygeiniska förhållanden i mobila slakterier i Sápmi - eller så köper jag privat om jag kan.
Jaga det kommer jag att göra om jag måste för att överleva men då blir man tvungen att tjyvjaga och då åker man in på kåken där man får gratis käk. Om de har kött eller veganmat struntar jag i - jag är allätare som grisen. (^..^) // Roland
 
Jakt naturligt

För mig är jakten ett naturligt sätt att utöva mänskligt liv på. Är man inte vegetarian finns det bara sämre sätt att skaffa mat på.

MVH
Stefan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.