Nej till vargjakt 2011!

Var håller du hus? Vi brukar träna hund i trakterna kring Örebro, 5 revir runt om, och flera jag mött där är inte särskilt vänligt inställda till varg - understatement. "Skänk en varg till Stockholm" stod det på grinden hos en karl vi tränade hos. Han var ingen neandertalare som vargkramarna på Utsidan försöker beslå vargmotståndarna med. Jag gillar varg men tycker att de som drabbas av varg kan ha rätt i att de vill hålla ner antalet. Har själv jaktkompisar som inte drabbas alls och som -är positiva till mer varg.

Edit: nu ser jag att du bor i Göteborg. Det är nog viss skillnad om det ser ut såhär och man har tamboskap eller håller/hållit på med löshundsjakt: http://www2.lansstyrelsen.se/orebro...natur/rovdjur/viltskador/Reviren2008webb1.jpg

har du underlag för detta eller, jag bor på landsbygden och jagar.. jag vet ingen som är vargmotståndare
 
Var håller du hus? Vi brukar träna hund i trakterna kring Örebro, 5 revir runt om, och flera jag mött där är inte särskilt vänligt inställda till varg - understatement. "Skänk en varg till Stockholm" stod det på grinden hos en karl vi tränade hos. Han var ingen neandertalare som vargkramarna på Utsidan försöker beslå vargmotståndarna med. Jag gillar varg men tycker att de som drabbas av varg kan ha rätt i att de vill hålla ner antalet. Har själv jaktkompisar som inte drabbas alls och som -är positiva till mer varg.

Edit: nu ser jag att du bor i Göteborg. Det är nog viss skillnad om det ser ut såhär och man har tamboskap eller håller/hållit på med löshundsjakt: http://www2.lansstyrelsen.se/orebro...natur/rovdjur/viltskador/Reviren2008webb1.jpg

allt man kan göra fel från båda sidorna i den här frågan är gjort plus några man hittat på under vägen.. debatten är så jävla onyanserad, antingen trädkramare eller neandertalare.. jag anser också att man misslyckats med förankringen i vargområden, folk känner sig överkörda.. som jag ser det är det ganska enkelt, boskap är skitlätta att skydda mot varg, 6 el-trådar (tyvärr får vi inte använda kraftiga aggregat längre), sluta jaga med löshund, finns andra jakt metoder, utbilda lokalbefolkningen och skapa positiv opinion.. till sist så skall varenda varg som ens tittar snett åt befolkade områden direktregleras av speciellt licensierade jägare för ändamålet.. sedan bör vi öka upp stammen till 8-900 djur eller lägga ner hela projektet, att hålla en ministam med konstgjord andning är bara fånigt..
 
Lite kul är det att många vill skylla på Stockholmare. Det finns redan ett vargrevir i området.

Känns som att hade vissa ute på landsbygden som gnäller om vargjakten istället bott i Stockholm så hade de väl gnällt för att man kan bli överkörd av en massa bilar, flygplan som dundrar och kan störta över en, samt att det finns restauranger med människor som för en del liv....mm.
 
Känns som att hade vissa ute på landsbygden som gnäller om vargjakten istället bott i Stockholm så hade de väl gnällt för att man kan bli överkörd av en massa bilar, flygplan som dundrar och kan störta över en, samt att det finns restauranger med människor som för en del liv....mm.

Det var det gnälligaste och mest ovidkommande inlägget hittills i vargdebatten. Det finns ingen på "landsbygden" som gnäller om vargjakten.
Vi applåderar, det är ett jäkla liv på läktarna!
Nästan värre än på ett Stockholmsderby i hockey, fast vi är inte lika civiliserade förstås.
 
Även Rättviks JVK ansluter sig till att bojkotta jakten. Leksand och Mora-Orsa har tidigare lagt ned sina planer på jakt.
Orsak: 5-6 st av ca 130 st gör ingen skillnad. -Inte värt besväret.
Enskild jakt är naturligtsvis tillåtet.
Länstyrelsen ville inte gå in på någon fördelningspolitik utan 5 vargar gäller för södra Dalarna.

Jaktvårdskretsarna borde tagit över och fördelat tilldelningen emellan sig.
Som det är nu så blir det orimligt stort arbete för lite lön.
Med en riktad ansträngning hade kanske kunnat gå att radera ut ett revir (nästan)
 
Även Rättviks JVK ansluter sig till att bojkotta jakten. Leksand och Mora-Orsa har tidigare lagt ned sina planer på jakt.
Orsak: 5-6 st av ca 130 st gör ingen skillnad. -Inte värt besväret.
Enskild jakt är naturligtsvis tillåtet.
Länstyrelsen ville inte gå in på någon fördelningspolitik utan 5 vargar gäller för södra Dalarna.

Jaktvårdskretsarna borde tagit över och fördelat tilldelningen emellan sig.
Som det är nu så blir det orimligt stort arbete för lite lön.
Med en riktad ansträngning hade kanske kunnat gå att radera ut ett revir (nästan)

Det börjar arta sig! =}
Erik.
 
Nu har jag äntligen kommit på den ultimata lösningen på hela vargproblematiken!

-Det gäller att tillfredställa alla parter i frågan.

*Regeringen vill ha 210 st varg.
*Jägarförbundet vill ha 2 revir per län. ( ca 20 st individer)
*Sörlänningarna vill ha mera varg.
* tidningarna skriver om hetsjakt
* Forskarna vill ha nya gener

Problemet är att dalarna och värmland har nästan hela kvoten. Det tycker jag är lite missunsamt mot övriga sverige som vill ha lite vildmarkskänsla
-Dalarna har 130 ex ca. Vi skjuter bort ca 110 st, dom är ju ändå inavlade. Då får vi 2 revir kvar. Värmland gör motsvarande likadant.
Jakttiderna skall vara lika som för räv. (ingen stress)
Vi delar då med oss solidarisk på den ynkliga kvoten 210 st.
Sörlänningarna kan då med glädje avvakta tills kvoten fylls på, och det dröjer inte länge.
(dom sprider sig fortare än digerdöden)
Stödplantering i söder sker med ryssvargar

Alla blir då nöjda och glada.....har jag missat nåt?
 
Du ska nog vara glad att du inte träffat på digerdöden. med dina katastrofalt dåliga kunskaper om den hade du nog inte klarat dig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.